دنیا فقط دو مسأله را درباره عربستان می‌داند

دنیا فقط دو مسأله را درباره عربستان می‌داند
شنبه 14 بهمن 1391 - 14:51

همه دنیا فقط دو مسأله تولید نفت و پایمال کردن حقوق زنان را درباره عربستان سعودی می داند، اما در این کشور نکات زیاد دیگری درباره نقض حقوق بشر وفعالانی که خود را برای دفاع از آزادیها و حقوق آماده کردند، وجود دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، خانم "سمر بدوی" از فعالان مدافع حقوق بشر در عربستان، گفت: جایزه (اولاف پالمه) متعلق به من یا همسرم ولید ابوالخیر نیست؛ بلکه متعلق به همه فعالان مدافع حقوق بشر است که حقوقشان در عربستان سعودی پایمال می شود .. این جایزه برای آرزوهای جدید و آینده جدید و برای  شهروندانی  است که به دنبال زندگی در سایه عدالت ، کرامت ، آزادی و مساوات هستند.
"ولید ابوالخیر" رئیس دیده بانی حقوق بشر عربستان، همسر "سمر بدوی" است که هفته گذشته اعلام شد جایزه "اولاف پالمه" سوئد به وی تعلق گرفته است.
این جایزه این جایزه به فعالان  حقوق بشر، و فعالان در زمینه تفاهم بین المللی و سلامت عمومی اعطا می شود.
تلاشهای بدون نتیجه
ولید ابوالخیر فعال حقوقی به دلیل فعالیت های متعدد خود در زمینه حقوق بشرش و پی گیری جدی وضعیت زندانیان و درخواست برای ایجاد نظام مشروطه سلطنتی در عربستان ممنوع السفر است، و نتوانست خود برای دریافت جایزه حضور یابد و سمر بدوی همسر وی به نمایندگی از  وی  جایزه را دریافت کرد.
سمر بدوی اظهار داشت: برای لغو ممنوعیت سفر همسرم ولید ابوالخیر به شکل ویژه ای تلاش کردیم، تا وی برای چند روز و دریافت جایزه اش  به سوئد سفر کند؛ اما هیچ یک از تلاشهای ما به نتیجه نرسید .
وی افزود: دولت سوئد نیز از پادشاه عربستان خواست تا اجازه دهد ولید برای سه یا چهار روز برای دریافت جائزه خود به سوئد بیاید، اما ملک عبدالله هیچ پاسخی به دولت سوئد نداد.
همسر ابوالخیر خاطرنشان کرد: پس از آن نیز ولید نامه ای به وزارت کشور نوشت و خواست تا اجازه دهند وی به این سفر برود، اما متاسفانه پیش از سفر به این وزارتخانه مراجعه کردیم که به ما گفتند مساله در دست بررسی است؛  بنابراین به اتفاق وی با گذرنامه و بلیت پرواز به فرودگاه رفتیم  ما متاسفانه  آنجا متوجه شدیم وی هنوز ممنوع السفر است، از اینرو من به تنهایی به سوئد سفرکردم .
سمر بدوی درباره این مخالفتها و دیگر اقدامات دولت سعودی گفت: همه دنیا فقط دو مسأله تولید نفت و پایمال کردن حقوق زنان را درباره  عربستان سعودی می دانند؛ اما نکات زیاد دیگری درباره نقض حقوق بشر وفعالانی که خودرا برای دفاع از آزادیها و حقوق آماده کردند، وجود دارد.
بدوی در خصوص اینکه آیا جایزه اولاف پالمه آغازی برای رفع  ممنوعیت سفر استاد ولید ابوالخیر یا تغییر موضع مقامات نسبت به فعالیت حقوقی وی است، گفت: نمی توان درباره حوادث بعدی  پیشگویی کرد، زیرا مقامات سعودی در برخورد با این مسائل منطق خاص خود را دارند.
وی افزود: امیدوارم این جایزه دولت را در تنگنا قرار دهد، و وی را محاکمه نکنند؛ اما می دانیم دولت عربستان هیچ جایزه بین المللی را قبول ندارد و براساس تمایل خود اقدام می کند و احتمال دارد وضعیت ولید بدتر از گذشته نیز شود.
دخالت سفیر سعودی برای لغو جایزه
بدوی تأکید کرد: آشکار است که دولت از این جایزه بسیار دلخور است و بزرگترین دلیل آن است که زمانی که با مسئول اعطای جایزه سوید برخورد کردم گفت سفیر عربستان در سوئد را دیده  و از وی خواسته تا آن را برگرداند؛ اما وی ابراز داشته  ما اسم ولید را به عنوان برنده اعلام کردیم و نمی توانیم از آن انصراف دهیم زیرا وی برای دریافت چنین چنین جایزه ای صلاحیت دارد.
به گفته فعالان عربستانی، چیزی که بیشتر فعالان حقوقی سعودی با آن موافق هستند این است که فرایند ایجاد تغییرات اگر چه کند است و علیرغم بازداشتها و محاکمه های گاه و بیگاه ؛ به مسیر درستی افتاده است.

پربیننده ترین خبرها