نوری المالکی فاش کرد:

توطئه جدید قطر و ترکیه در منطقه

توطئه جدید قطر و ترکیه در منطقه
يکشنبه 15 بهمن 1391 - 12:27

العالم - نخست وزیر عراق از برگزاری نشست هایی در ترکیه، قطر و چند کشور دیگر با عنوان " امروز سوریه، فردا عراق " با هدف سازماندهی حمایت های مالی برای حملات در عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "نوری مالکی" هشدار داد که عناصر اطلاعاتی چند کشور همسایه از جمله ترکیه و قطر در تظاهرات ضد دولتی استان الانبار حضور داشته اند.
"ابراهیم اقبایا" نویسنده و تحلیلگر سیاسی ترک روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، هشدار داد: دخالت این کشور در امور داخلی عراق، به روابط سیاسی و اقتصادی مستحکم میان دو کشور آسیب جدی می رساند.
وی تاکید کرد: شعار" امروز سوریه و فردا عراق " را ترکیه نساخته است؛ این شعار را کشورهای غربی مطرح کرده اند و سال هاست برای اجرای آن برنامه ریزی می کنند.
اقبایا با اشاره به اینکه ترکیه نیز ممکن است قطعه بعدی این پازل باشد، افزود: ترکیه در پرداختن به مسائل منطقه باید به شدت احتیاط کند؛ زیرا با توجه به بافت چندگانه این کشور هرگونه تحول در منطقه می تواند اوضاع داخلی این کشور را دگرگون کند.
نویسنده و تحلیلگر ترک خاطرنشان کرد: عراق بیش از هر کشور دیگری از نظر بافت قومی و مذهبی به ترکیه شباهت دارد؛ به همین سبب ترکیه باید بر حفظ تمامیت ارضی عراق اصرار کند.
نوری مالکی همچنین از شکل گیری محور میانه روی جدید عربی خبر داد که هدف آن مقابله با محور افراطی ترکیه – قطر است. این محور جدید شامل عراق، عربستان، امارات، کویت، اردن و کشورهایی از غرب جهان عرب است.
نخست وزیر عراق با هشدار درباره پیامد سیاست های ترکیه در منطقه، اظهار داشت: همه به دخالت های آشکار محور ترکیه – قطر اعتراض دارند؛ مساله قابل توجه این که در تظاهرات الانبار، برخی از تظاهر کنندگان عکس اردوغان نخست وزیر ترکیه را در دست داشتند.
2-18:07
 
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها