رسوایی قطر در ماجرای توقیف کشتی سلاح در یمن

رسوایی قطر در ماجرای توقیف کشتی سلاح در یمن
دوشنبه 16 بهمن 1391 - 17:24

العالم - رسانه ها و مطبوعات يمن با تكذيب ادعاي مطرح شده مبني بر كشف و توقيف كشتي ايراني حامل سلاح ، تأكيد كردند كه اين كشتي از اوكراين براه افتاده و قطر هزينه محموله سلاح آن را براي تحويل به گروه‌هاي مسلح و تروريستها در سوريه تأمين كرده است.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه يمني "الاولي" به نقل از منابع آگاه اعلام كرد: محموله سلاح كه توسط نيروي دريايي آمريكا و يمن توقيف شده، از اوكراين حركت كرده بود، و پس از تخليه نيمي از بار خود به صورت محرمانه در سواحل يمن، قصد داشت بقيه سلاح‌ها و مهمات را به دست گروه‌هاي مسلح در سوريه برساند.
الاولي افزود: اين محموله شامل انواع سلاح از جمله موشكهاي دوش پرتاب سام2 و سام3 است.
حدود يك ماه قبل نيز رسانه‌هاي يمني از درخواست دولت قطر از رئيس جمهوري يمن براي خريد سلاح‌هاي روسي ضد زره و هواپيما خبر داده بودند. بر اساس گزارش اين رسانه ها، قرار بود نيمي از اين قرارداد كه همه هزينه آن را قطر تأمين مي كند، در  يمن تخليه و بقيه محموله نيز براي گروه هاي مسلح در سوريه ارسال شود.
"عبدالرحمن العابد" خبرنگار العالم امروز (دوشنبه) در گزارشي تأكيد كرد: ادعاي خبرگزاري يمن (سبا) مبني بر توقيف كشتي ايراني با محموله موشك هاي زمين به هوا كاملا دروغ است.
العابد اظهار داشت: پس از جنگ‌هاي ششگانه، اين اولين بار نيست كه طرفهاي رسمي يمني با مطرح كردن چنين اتهاماتي مدعي مي شوند كشتي حاوي سلاح متعلق به جمهوري اسلامي است؛ ولي هميشه پس از گذشت مدتي ثابت شده كه ادعاي آنها باطل و دروغ بوده است.
وي افزود: اين ادعا درحالي مطرح مي‌شود كه رئيس دستگاه امنيت ملي يمن اخيرا در كنفرانس مطبوعاتي قاطعانه و به طور كامل، ارسال هرگونه محموله سلاح از سوي ايران براي حوثي ها را تكذيب كرده است.
العابد ادامه داد: پيش از اين تعدادي از رسانه هاي گروهي يمني به نقل از منابع آگاه و مسئول اعلام كرده اند كه محموله سلاح از اوكراين آمده و بدون اطلاع وزارت دفاع كه مسئوليت خريد اينگونه سلاح ها را دارد، خريداري شده است.
العابد با تأكيد براينكه اين خبر در روزنامه هاي يمني نيز منتشر شده، اظهار داشت: اين رسانه ها تاكيد كرده اند كه نصف اين محموله تخليه شده و قرار بود نيمي ديگر از آن براي گروه هاي مسلح در سوريه ارسال شود.
خبرنگار العالم در يمن خاطرنشان كرد: فشارهاي آمريكا و عربستان سعودي بر دولت يمن، در مطرح شدن ادعاي ايراني بودن اين كشتي نقش دارد.
وي افزود: دولت يمن كه همواره ايران را به ارسال محموله سلاح متهم كرده و پس از آن تكذيب مي كند، اكنون اعتماد افكار عمومي را از دست داده؛ و اثبات دروغ بودن اين ادعاها به زيان اين دولت تمام شده است.
خبرنگار العالم به نقل از منابع يمني به ديدارهاي محرمانه "علي محسن الاحمر" و "عبد ربه منصور هادي" با امير قطر اشاره كرد و گفت: امير قطر خريد محموله سلاح شامل خودروهاي زرهي و موشك اندازها را از كره جنوبي به آنها پيشنهاد كرد كه قطر هزينه آن را خواهد پرداخت، و يمن نيمي از اين محموله را به دست مي آورد، و بقيه اين محموله براي گروه هاي مسلح در سوريه ارسال مي شود.
بر اساس اين گزارش، علي محسن الاحمر اين پيشنهاد را پذيرفت اما عبد ربه منصور هادي قاطعانه آن را رد و آنها را از انجام دادن هرگونه اقدام مشابهي منع كرد.
خبرنگار العالم تأكيد كرد: به نظر مي رسد اين معامله بدون اطلاع او صورت گرفته و اين مسئله ، آنها را مجبور كرده است ادعا كنند كه  محموله متعلق به ايران است، تا مسئوليتي در قبال آن نداشته باشند.
العابد ادامه داد: تأكيد رئيس جمهوري مخلوع يمن بر كنار رفتن از رياست حزب كنگره فقط از طريق انتخابات داخلي، نارضايتي عبد ربه منصور هادي را برانگيخت، چرا كه وي تمايل دارد رياست كنگره را به دست آورد، همانطور كه با شركت در انتخابات بعنوان تنها نامزد به سمت رياست جمهوري دست يافت.
العابد تأكيد كرد: رئيس جمهوري يمن جمال بن عمر فرستاده خود را براي مذاكره درباره اين موضوع نزد عبدالله صالح فرستاد، ولي اين تلاش نيز شكست خورد.
خبرنگار العالم ادامه داد: اين مسئله باعث شد عبد ربه منصور هادي ديروز با برگزاري نشستي با اعضاي دولت رضايت آنها را بدست آورد.
العابد خاطرنشان كرد: در اين نشست موضوع كشتي حامل سلاح مطرح شد و وزير كشور ادعا كرد كه از اين موضوع اطلاعي ندارد؛ هر چند كه تاكيد شد وزارت كشور خريدار اين محموله است؛ با موافقت عبد ربه منصور هادي توافق شد كه ايران متهم شود زيرا عبد ربه منصور هادي بعد از اختلاف با علي محسن و رئيس جمهوري سابق اكنون به جلب رضايت دولت نياز دارد.
خبرنگار العالم با اشاره به ادعاهاي قبلي مطرح شده برعليه ايران، گفت: پيش از اين نيز دولت يمن، ايران را به فعاليت جاسوسي متهم كرد و اين مسئله بعدا تكذيب شد؛ زماني كه از سخنگوي رسمي كنگره كه عبد ربه منصور هادي وابسته به آن است سوال كردم؛  وي گفت آنها فقط او را فريب نداده، بلكه قبلا نيز رئيس جمهوري را نيز فريب داده اند.
العابد اظهار داشت: با دليل محكم و قاطعانه ثابت شد كه محموله هاي سلاح كه براي ترور شخصيتهاي سياسي ونيروهاي ارتش به يمن ارسال مي شد، متعلق به تركيه بوده است؛ و نظام همواره تلاش مي كرد خبرهاي آن را فاش نكند؛ تا بدينوسيله رضايت تركيه و حاميان آن مانند عربستان ، قطر و آمريكا را با متهم كردن ايران جلب كند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها