همه احتمالات درباره حضور دوباره مقرن در قدرت

همه احتمالات درباره حضور دوباره مقرن در قدرت
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 11:16

تعیین شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعو به عنوان معاون دوم نخست وزیر در عربستان سئوالات متعددی را در عربستان و دیگر کشورهای عربی در مورد آینده سیاسی در این کشور مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محور اکثر این سئوالات این است که آیا تعیین شاهزاده مقرن به عنوان معاون دوم نخست وزیر به آن معنی است که وی در صف منتظران جانشینی پادشاه قرار می گیرد یا این که این اقدام تنها در حد اقدامی اداری بوده است و ملک عبدالله که به سبب تحت درمان بودن از به روز بودن در رسیدگی به امور و تحولات بازمانده است، تصمیم گرفته او را در نهاد شورای وزیران داشته باشد و این در حالی است که فرزند پادشاه یعنی متعب بن عبدالله در این نهاد حضور دارد.
ناظران بر این باورند که هر دو احتمال مطرح هستند و مورد دوم محتمل تر است. در این میان احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این که در صورت رسیدن شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی، شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد تعیین شود، اما با توجه به این که تعیین پادشاه توسط افراد قدرتمند خاندان حاکم صورت می گیرد و افراد زیادی از این خاندان به این پست چشم طمع دوخته اند، به این ترتیب نمی توان این احتمال را پذیرفت.
از سوی دیگر معاونت رئیس شورای وزیران نمی تواند دلیل کافی برای رسیدن به پادشاهی باشد، هر چند پیش از این، تصدی چنین پستی می توانست به معنی قدرت شخص باشد و ملک فهد پادشاه سابق و ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان هر دو از این پست به پادشاهی رسیدند. در این میان شاهزاده سلطان و شاهزاده نایف پیش از این که به پادشاهی برسند، فوت کردند.
ناظران بر این عقیده اند که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز همچنان از شانس بیشتری برای رسیدن به ولیعهدی برخوردار است با این حال وی از وزارت کشور فاصله گرفت و علت این مساله آن است که خاندان آل سعود معتقدند که شخصی آموزش دیده و دارای صلاحیت باید در این وزارتخانه به قدرت برسد که روابط گسترده داشته باشد و بتواند به پرونده های متعددی نظیر مبارزه با تروریسم و جنبش های اسلامی رسیدگی کند.
برخی ناظران می گویند که با رسیدن شاهزاده سلمان به پادشاهی، شاهد تغییرات گسترده ای در پست های کاخ و دربار پادشاهی خواهیم بود زیرا شاهزاده سلمان تمایل دارد که نسل دوم شاهزادگان را به قدرت برساند زیرا زمزمه های نارضایتی این نسل از شاهزادگان به سبب عدم استفاده از آن ها در پست های مهم کشور بالا گرفته است.
از سوی دیگر انتصاب شاهزاده فیصل بن سلمان به عنوان حاکم مدینه منوره می تواند نشانه آن باشد که شاهزاده سلمان تمایل دارد چهره هایی که مستحق بودن در حاکمیت و نزدیک شدن به مردم هستند را بالا بکشد.
شاهزاده سلمان، پسرش را در این پست قرار داد زیرا در خاندان حاکم، رسم بر آن است افرادی که می خواهند در شمار حاکمان مهم قرار گیرند، سلسله مراتب را از قرار گرفتن در پست حاکم شهر آغاز می کنند آن گاه به مراتب بالا در سطح ملی می رسند.
از سوی دیگر قرار گرفتن شاهزاده سعود بن نایف در پست حاکم منطقه الشرقیه و برکنار کردن شاهزاده محمد بن فهد از این پست این سئوال را مطرح کرد که پست بعدی شاهزاده محمد چه خواهد بود و این آیا دوره ایفای نقش وی پایان یافته است یا این که نقشه تازه ای در توزیع پست ها وجود دارد و شاهزاده محمد قرار است در این نقشه عهده دار حاکمیت ریاض شود و خالد الفیصل عهده دار وزارت حکومت محلی شود.
در حال حاضر، کاخ یمامه، کاخ پادشاهی عربستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و کشورهای عرب و مسلمان و منطقه و جهان که نگاهی به این کشور دارند، منتظر فرونشستن غبار هستند تا ببینند که آل سعود برای حفظ حاکمیت خود بر عربستان چه خواهند کرد.
26

پربیننده ترین خبرها