روزنامۀ سعودی: دنیا حق دارد به ما بخندد!

روزنامۀ سعودی: دنیا حق دارد به ما بخندد!
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 18:22

هرگاه افراط گرايي سعودي ها در برخورد با مسايل اجتماعي را می بینم، آرزو مي كنم كه كاش حوادث این روزها با صدا و تصوير ضبط و در آرشيو نگه داري شود تا بعد از گذشت ده ها سال، مردم ما آن را ببينند و به خود بخندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامۀ سعودی الحیاة در شماره امروز (سه شنبه)، در یادداشتی به قلم "هانی الظاهری" با اشاره به تصورات واپس گرایانۀ عربستانی ها در برخورد با فناوری روز؛ و تغییر موضع تدریجی آنها می نویسد:
«چه كسي باور مي كند كه سعودي ها كمتر از ده سال پيش، در مورد استفاده از تلفن همراه اختلاف بسیار داشتند و به صدور فتواي تحريم و منع تلفن هاي همراه دوربین دار روي آوردند؟ چه كسي باور مي كند كه بسياري از سعودي ها چندين سال پيش در مدارس و دانشگاه ها و بيمارستان ها، كتابچه و جزوه های هشداردهنده منتشر مي كردند تا دانشجویان را از خطر "بلوتوث" بر حذر دارند؟
دو دهه پيش از آن هم در كتابخانه ها و مراكز فروش نوارهاي صوتي و تصويري اسلامي،  تابلوهای هشداری نصب شده بود که بر روی آن جملاتی نظير "دختران مسلمان! از تلفن دوری کنید!" نقش بسته بود. اين به هيچ وجه يك لطيفه نيست بلكه واقعيتي است كه ميزان عقب ماندگي يك جامعه را نشان مي دهد».
نویسندۀ الحیاة در ادامه آورده است: «سالانه ده ها "لطيفه" به «جعبۀ پدیده های ممنوع اجتماعی عربستان»، افزوده مي شود كه جهانيان را به خنده وا مي دارد، ولي  سال ها و يا چندين دهه زمان نیاز است تا برای خود ما مايه تمسخر شود. اين امر نشان دهنده ميزان عقب ماندگي ما از تمدن جهان معاصر؛ و نيز بيانگر آن است كه عقب ماندگي به نداشتن تكنولوژي نيست، بلكه از  طرز تفكر نشأت می گیرد و آنچه بر ميزان اين ارتجاع و عقب ماندگي مي افزايد، همراهي طرف هاي ذي ربط با خواسته هاي مرتجعانه و مشروع خواندن آنهاست. بهترين دليل بر اين مدعا، اقدام گمرك عربستان است كه در هنگام بحث و جدل ها درخصوص دوربين  تلفن همراه، موبايل هاي مردم را در مرزها براي مدت كوتاهي مصادره كرد.
الان که این مطلب را می نویسم، بریده ای از روزنامه نيويورك تايمز پیش روی من است که به تاريخ 26 دسامبر سال 1963م. (پنجاه سال پیش) باز می گردد و  در آن خبری منتشر شده مبنی بر این که در آن روز، گروهي از "مطوعه" (داوطلبان) در اعتراض به پخش صداي مجری زن از راديوي عربستان در مقابل كاخ ملك فيصل در رياض تجمع كرده بودند و خواستار توقف فوري آن بودند. در اين خبر همچنين آمده است كه ملك فيصل با معترضان ديدار كرده  و به آنها گفته بود كه رسول اكرم (ص) هم صدای سخن گفتن زنان را می شنید و از آن منع نکرده بود. سپس از آنها پرسيد: مگر اينك در صداي زن چه تغييري رخ داده است؟!
مسلما معترضان پاسخي براي اين سوال نيافتند و اين امر بر درخواست مرتجعانه آنها خط بطلان کشید».

پربیننده ترین خبرها