دعوت برای مقابله با طرح ایران هراسی آمریکا

دعوت برای مقابله با طرح ایران هراسی آمریکا
جمعه 20 بهمن 1391 - 14:57

العالم - یک کارشناس مصری با تاکید بر ضرورت دوری کشورهای اسلامی از برخورد طائفه ای در تعامل با یکدیگر، مقابله با تلاش سازمان های اطلاعاتی عربی و آمریکا به منظور گسترش ایران هراسی در میان جوامع عربی را خواستار شد.

" اسامه الدلیل " رئیس بخش بین الملل الاهرام در گفت و گو با شبکه خبری العالم درباره آینده روابط ایران و مصر پس از نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در قاهره نیز گفت: باز شدن یخ روابط دو کشور که رژیم مبارک 30 سال برای سرد نگه داشتن آن تلاش کرد، آرزوی همه مصری هاست. در زمان حاضر با سفر مرسی به تهران در چارچوب نشست سران کشورهای سازمان عدم تعهد و سفر احمدی نژاد به قاهره در چارچوب نشست سران سازمان همکاری اسلامی یک لایه از یخ روابط آب شده است.
وی خاطر نشان کرد: برطرف کردن همه موانع ازسرگیری روابط ایران و مصر نیازمند تلاش پیگیری است، مشابه تلاش پیگیر سازمان اطلاعات رژیم مبارک با همکاری سازمان سیا که از خلال این تلاش ها و به ویژه بعد از حوادث 11 سپتامبر تلاش شد جامعه مصری و دیگر جوامع عربی قانع شوند تهدیدی که این جوامع را تهدید می کند از اسرائیل نیست بلکه از ایران است.
رئیس بخش بین الملل الاهرام با بیان این که این یک تبلیغات سیاه است که همگی به ویژه رسانه ها باید برای زدودن آن تلاش کنند، گفت: باید چهره ای تازه و واقعی از ایران اسلامی به عنوان کشوری پیشرفته از نظر فن آوری علیرغم تحریم ها ارائه و تاکید شود که این نظام در برابر طغیان گری هواداران جهان تک قطبی ایستادگی کرده است.
وی تصریح کرد: مصر نیازمند دراز کردن دست همکاری به سمت ایران به منظور بازنگری در نقشه راهبردی منطقه است. متاسفانه اکنون روند پیشرفت روابط این دو کشور به کندی پیش می رود.
اسامه الدلیل در پایان با بیان این که به هیچ وجه نمی توان جایگاه ایران را نادیده گرفت، افزایش همکاری و تلاش رسانه ها و فرهنگیان و نخبگان دو طرف برای تحقق این هدف تاکید کرد.
الدلیل درادامه گفت : علیرغم امیدها و آرزوها و تمایلات واقعی و صادقانه، متاسفانه مصوبات نشست سران سازمان همکاری اسلامی در قاهره، به هیچ وجه قابلیت اجرایی ندارند و نمی توان این مصوبات را بر دیگران تحمیل کرد.
وی افزود: در بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی از مخالفت با شهرک سازی و ضرورت توقف آن سخن به میان آمد، اما از این مخالفت، در برابر وتوی آمریکایی که تماما در خدمت شهرک سازی و صهیونیسم است، چه کاری بر می آید؟ از سوی دیگر در این بیانیه از مخالفت کشورهای اسلامی با تحریم های تحمیل شده بر کشورهای اسلامی و دخالت نظامی بیگانگان در این کشورها سخن به میان آمد اما این مساله را هم نمی توان بر دیگران تحمیل کرد. به این ترتیب به نظر می رسد نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره نشستی با مقاصد و تمایلات مثبت اما بدون سازوکارهای اجرایی است.
الدلیل با تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع طائفه گرایی و پیامدهای آن در میان کشورهای اسلامی، خاطر نشان کرد: تا وقتی طائفه گرایی متوقف نشود و کشورهای اسلامی همچنان از گروه های تندرو برای جنگیدن با مسلمانان حمایت تسلیحاتی کنند، وجهه جهان اسلام در جامعه جهانی بهبود نخواهد یافت.
وی افزود: تا وقتی که کشورهای اسلامی مشکلات داخلی به ویژه موضوع طائفه گرایی را حل نکنند، از بحران ها و مشکلات داخلی خود رهایی نخواهند یافت.
7-22:43 
26
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها