انتقاد شدید روزنامه های مصر از سیاست های مرسی

انتقاد شدید روزنامه های مصر از سیاست های مرسی
جمعه 20 بهمن 1391 - 18:15

روزنامه های مهم مصر، هدف مردم این کشور از برپایی تظاهرات در سراسر مصر را "اعتراض به کشتارهای اخیر" و "انتقاد از سیاست اخوان المسلمین" عنوان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه الدستور در سرمقالۀ امروز خود، واقعه جمل ( شترسواران)، گشودن زندان ها و بازداشتگاه، کشتار خیابان های محمد محمود و ماسپیرو و واقعه پورت سعید (که به کشته شدن 50 تن و زخمی شدن 1500 نفر در مدت دو روز انجامید) را به محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین نسبت داد و نوشت: مردم مصر امروز برای برانداختن نقاب از چهره مرسی و اخوان المسلمین و افشای رسوایی های آن ها به خیابان ها می ریزند.
الدستور همچنین مرسی و اخوان المسلمین را به فساد و محاصره دادگاه ها، تعرض به قوه قضائیه، حاکم کردن قانون جنگل در کشور و سرکوب و سرقت قانون اساسی بر اساس توطئه ای "سازمان یافته و بی سابقه در تاریخ ملت ها"، متهم کرد.
از سوی دیگر روزنامه " المصری الیوم" امروز به نقل از دکتر " جمال زهران " استاد علوم سیاسی دانشگاه های مصر نوشت: کشته شدن این تعداد از شهروندان در مدتی کوتاه آن هم بدون اقرار محمد مرسی به مسئولیت سیاسی در قبال کشته شدگان، مشروعیت سیاسی وی را ساقط می کند و این به معنای از دست رفتن پایگاه مردمی و مقبولیت وی نزد شهروندان مصری است.
دکتر زهران در ادامه خاطرنشان کرد: مرسی از پذیرش مسئولیت کشتار مستمر روزهای اخیر در مصر خودداری کرده است و این حاکی از مرگ وجدان انسانی و اخلاق است که طبق آموزه های دین اسلام و عدالت اسلامی، باید بر کشور حاکم باشد.
نویسنده این مقاله، شمار کشته های مصر از آغاز ریاست جمهوری مرسی تاکنون را حدود 100 کشته برشمرده و محمد مرسی و اخوان المسلمین را به کشتار سازمان یافته و برنامه ریزی شده رهبران انقلاب و جوانان انقلابی متهم کرده و محاکمه مرسی را خواستار شده است.
دکتر "حسن عماد مکاوی" نیز در مقاله ای در روزنامه الوطن، از برافتادن نقاب استبداد نظام حاکم نوشت و از وقایع اخیر نظیر اقدام برخی از نیروهای امنیتی در برهنه کردن بازداشت شدگان و بر زمین کشیدن چند بازداشت شده در خیابان به شدت انتقاد کرد.
وی همچنین تعرض به تظاهرکنندگان در مقابل کاخ ریاست جمهوری را به مثابه سقوط ارزش ها در وزارت کشور قلمداد و ادعا کرد: این وقایع که چند دقیقه بیشتر طول نکشید، بازتابی منفی در ذهن مصری ها داشت که سال ها ماندگار خواهد بود.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها