زنگ خطر درباره آینده عراق

زنگ خطر درباره آینده عراق
شنبه 21 بهمن 1391 - 12:33

بغداد (العالم) ـ يكي از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق، هشدار عمار حكيم رئيس اين مجلس درباره تجزیه عراق را به منزله زنگ خطري زود هنگام دانست، و از گروه های سياسي خواست مشكلات كشور را حل كنند.

"عباس العيساوي" روز شنبه در گفت وگو با شبكه العالم تصريح كرد: فضاي سياسي عراق شاهد تحولاتي است كه از ميان آنها مي توان به تظاهرات در برخي از استان ها و بيانيه هاي منتشر شده از سوي نمايندگان مردم مناطق مركز و جنوب عراق اشاره كرد.
وي تاكيد كرد كه كنترل تظاهرات و رويارويي هاي شكل گرفته در عراق نيازمند تلاش همگاني است.
اين عضو ارشد مجلس اعلاي اسلامي عراق، گفت: تظاهركنندگان در برخي از استان هاي كشور داراي خواسته هاي مشروعي هستند و به همين دليل هيأت وزيران كميته اي را براي بررسي و برآوردن اين خواسته ها تشكيل داده است؛ علاوه بر اين فراكسيون ائتلاف ملي در پارلمان عراق نيز بررسي و پيگيري اين خواسته ها را در استان هاي مختلف به همراه نمايندگان تظاهركنندگان در دستور كار قرار داده است.
العيساوي اظهار داشت: ما با بررسي وضعيت سياسي عراق درمي يابيم كه عده اي با اهداف خاص تلاش مي كنند تا از وضعيت كنوني سوء استفاده كرده و در راستاي تقسيم عراق موج سواري كنند و شخصيت هاي ملی در استان هاي الانبار، صلاح الدين و سامراء نیز درباره اين امر هشدار داده اند.
وي خاطرنشان كرد: اين شخصيت ها به هماهنگ كنندگان اين تظاهرات هشدار داده و خواستار جمع آوري چادرهاي تحصن در ميدان ها هستند تا از سوي برخي از مغرضان مورد حمله قرار نگيرند.
اين عضو ارشد مجلس اعلاي اسلامي عراق تأکید کرد: تروريست هايي كه بيش از يك دهه به كشتار مردم عراق مبادرت كرده اند، هم اكنون درصدد ضربه زدن به ملت و روند سياسي عراق با سوء استفاده از شرايط موجود هستند.
وي افزود: آنها در اين مدت هزاران شهروند عادي و شمار زيادي از شخصيت هاي عراقي از گروههاي مختلف را به شهادت رسانده اند كه اين امر نشان دهنده تلاش دشمنان براي ضربه زدن به وحدت ملي عراق از طريق ايجاد فتنه مذهبي است. اين افراد به دنبال تجزیه عراق و تحویل بخشهایی از خاک این کشور و سوریه به القاعده هستند.
العيساوي درباره سخنان عمار الحكيم در خصوص فدراليسم انفعالي و نقش آن در تجزيه كشور گفت: در قانون اساسي عراق، فدراليسم به رسميت شناخته شده است. اما اجراي آن نيازمند ثبات، اتحاد و پكپارچگي است تا چند منطقه فدرال در چارچوب عراق يكپارچه تشكيل شوند.
العیساوی تأکید کرد: به همين دليل عمار الحكيم درباره فدراليسم انفعالي كه عده اي آن را مطرح كرده اند، هشدار داد. زيرا این امر بيش از آنكه به وحدت بينجامد باعث تجزيه كشور خواهد شد؛ اين در حالي است كه فدراليسم حقيقي، يكي از اشكال نظام غيرمتمركز است كه باعث نشاط اقتصادي و افزايش خدمات رساني خواهد شد.
Ma.18:06.8
 

پربیننده ترین خبرها