مالکی: اسد درمنصب خود باقی خواهد ماند

مالکی: اسد درمنصب خود باقی خواهد ماند
شنبه 21 بهمن 1391 - 13:36

نخست وزير عراق با تاكيد بر مخالفت با دخالت نظامي در سوريه و حق مردم اين كشور در زمينه دستيابي به دموكراسي و آزادي، گفت: تركيه با دخالت در ساير كشورها در پي سلطه بر آنهاست.

به گزارش روز شنبه پايگاه خبری شبكه العالم، "نوري مالكي" مقاومت نظام سوريه در برابر گروه هاي مسلح و سقوط نكردن آن را امري مورد انتظار عنوان و خاطرنشان كرد: اين مساله از همان ابتدا كاملا مشخص بود؛ و من اين موضوع را به "باراك اوباما" رئيس جمهور آمریکا، معاون وی "جو بايدن" و "هيلاري كلينتون" اعلام كردم. اما آنها ادعا مي كردند كه بشار اسد در مدت دو ماه سقوط خواهد كرد.
مالکی در مصاحبه با روزنامه "الشرق الاوسط" گفت: مسوولان آمريكايي ادعا مي كردند اطلاعاتي دارند كه نشان مي دهد نظام سوريه سقوط خواهد كرد؛ اما پاسخ من اين بود كه حتي با گذشت دو سال نيز وي سقوط نخواهد كرد.
نخست وزير عراق خاطرنشان كرد: به آمريكايي ها گفتم ما سوريه را به خوبي مي شناسيم. آنها به خوبي خواهند جنگيد و سكولارها، مسيحي ها و گروههاي ديگر در دفاع از نظام مقاومت خواهند كرد. در نتيجه بحران كنوني مانند گلوله برف بزرگ خواهد شد.
نوري مالكي افزود: آمريكايي ها اين موضع مرا غير عملی مي دانستند؛ اما امروزه همه شاهد آن هستيم كه وضعيت سوريه به جنگ نيابتي و نه جنگ داخلي تبديل شده است، و حتي موضوع از جنگ نيابتي منطقه اي به جنگ نيابتي بين المللي تبديل شده است. از سوي ديگر همزمان كه جنگ عملي در سوريه جريان دارد، امريكا و روسيه با يكديگر در حال مذاكره هستند.
مالكي در ادامه بر حمايت از مردم سوريه و ضرورت دستيابي آنها به دموكراسي، آزادي و برابري تأكيد كرد.
وي تکرار حمله ای که به سرنگوني رژيم صدام انجاميد و دل بستن به دخالت هاي بين المللي در سوريه را غير منطقي دانست و گفت: به نظر مي رسد دخالت كشورهاي ديگر در سوريه مانند آنچه در عراق روي داد ديگر تكرار نخواهد شد. بنابراين اصرار نظام بر تحليل هايش به دليل اطلاع از وضعيت جامعه بين الملل است.
نخست وزير عراق تصريح كرد: دمشق به خوبي مي داند كه آنچه در عراق اتفاق افتاد در سوريه تكرار نخواهد شد؛ و اين امر باعث شده است كه روس ها و چيني ها درباره سوريه به طور مداوم از حق وتو استفاده كنند.
مالكي تنها راه حل بحران سوريه را روش مسالمت آميز دانست و خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد در آينده توافقاتي در اين زمينه به دست بيايد و معاذ الخطيب رئيس ائتلاف مخالفان سوريه نيز با وجود اعتراض ساير اعضاي ائتلاف به اين امر اشاره كرده است. اما بي ترديد الخطيب با اطلاع از عزم جامعه بين الملل در اين باره، چنين تصميمي گرفته است.
پیش بینی مالکی درباره آینده سوریه
وي گفت: به نظر مي رسد در سوريه كابينه جديدي روي كار مي آيد و بشار اسد در منصب خود باقي خواهد ماند. پس از آن انتخابات برگزار خواهد شد و از طريق نتايج آن كابينه وحدت ملي جديدي تشكيل خواهد شد كه بشار اسد در آن كانديدا نخواهد شد.
تحولات عراق ربطی به انقلابهای عربی ندارد
نخست وزیر عراق درباره تحولات اخیر این کشور تأكيد كرد: آنچه در عراق در حال روي دادن است، ارتباطی به انقلابهای عربی ندارد. بلكه برخاسته از مسائل سياسي مشخص است و نه خواسته هاي مردمي. زيرا نظام عراق، كاملا منتخب است و سال آينده عمر كابينه فعلی به پايان خواهد رسيد و كابينه جديدي براساس انتخابات جديدي تشكيل خواهد شد. بنابراين ما ديكتاتوري در عراق نداريم كه مانند قذافي  40 سال بر مسند قدرت باقي بماند.
عراق در انتظار آرام شدن اوضاع مصر است
مالكي درباره روابط عراق با مصر گفت: ما منتظر آرام شدن وضعيت سياسي مصر و رسيدن آن كشور به ثبات هستيم تا بحران ها را پشت سر بگذارد. ولي مطمئن هستيم كه شخصيت هاي سياسي مصر اعم از اخواني ها يا گروههاي مخالف و جبهه نجات ملي يا ديگران براساس منطق و عقل و در راستاي حفظ منافع كشورشان و در نظر گرفتن منافع جهان عرب اقدام خواهند كرد.
نخست وزير عراق تاكيد كرد: در صورتي كه مصر دچار فروپاشي شود، تأثير آن بسيار زيانبار خواهد بود. مصر كشوري بزرگ با تاريخ، فرهنگ و اصالت است اما در مرزهاي خود چالش هايي دارد.
وي در ادامه درباره درخواست تظاهركنندگان عراقي مبني بر عفو عمومي زندانيان گفت: دولت نمي تواند عفو عمومي صادر نمايد؛ به ويژه اينكه برخي زندانيان به دليل جرايم تروريستي و فساد مالي در زندان هستنند.
مالكي افزود: در مسائل مربوط به تروريسم نمي توان عفو عمومي صادر كرد. زيرا عفو عمومي صادر شده از سوي پارلمان در گذشته باعث مشكلات فراواني براي كشور شد و سران گروههاي تروريست بار ديگر به صحنه بازگشتند. علاوه بر اين بازماندگان قربانيان اقدامات تروريستي خواستار مجازات مجرمان هستند. در نتيجه نمي توان حق مردمي كه در نتيجه اقدامات شماري تروريست زيان ديده اند، به ويژه خانواده هاي قربانيان را ناديده گرفت.
وي در باره تظاهرات در برخي از استان هاي عراق گفت: بي ترديد برخي از تظاهركنندگان خواسته هايي دارند. اما عده اي در پي تحميل اهداف بيگانگان تحت عنوان خواسته هاي مردم هستند. اين افراد به صراحت از تقسيم عراق سخن مي گويند. حتي رئيس پارلمان نيز از تقسيم كشور و نظام فدرالي سخن گفته است.
ترکیه به دنبال سلطه بر دیگر کشورها است
نخست وزير عراق درباره اختلافات با تركيه نيز گفت: جوهر اختلاف ميان دو كشور آن است كه تركيه با ديدگاه حاكميت بر عراق، سوريه و ساير كشورها با آنها تعامل مي كند؛ و تنها مشكل در تعامل با تركيه آن است كه حاكمان آنكارا با استفاده از روش هاي فرقه اي در پي بازگرداندن نظام سلطه بر ساير كشورها هستند.
مالكي با اشاره به اقدامات مداخله جویانه تركيه در ساير كشورها خاطرنشان كرد: تركيه به گروههاي خاصي از جمله مخالفان دولت سوريه كمك هاي مادي مي كند.
 
 

پربیننده ترین خبرها