اوباما در سفر به اسرائيل به دنبال چيست؟

اوباما در سفر به اسرائيل به دنبال چيست؟
يکشنبه 22 بهمن 1391 - 17:16

العالم - نشریه الکترونیکی "تایمز اسرائیل" در گزارشی مدعی شد مهمترین هدف سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی فلسطین، منصرف کردن نتانیاهو از حمله به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ماه آینده در اولین سفر خود به سرزمین های اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد.
اختلافات اوباما و نتانیاهو باعث شد تا رئیس جمهوری آمریکا در دوران چهار ساله اول ریاست جمهوری اش به اراضی اشغالی سفر نکند؛ البته اوباما در دوران مبارزات انتخاباتی اش برای جلب آرای لابی های یهودی به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود.
اما گمانه زنی در مورد اهداف و موضوع این سفر اخیرا تیتر اول نشریه های صهیونیستی و منطقه را به خود اختصاص داده است؛ اما آنچه مشخص است فلسطین، سوریه و ایران محوراین گفتگو ها خواهند بود.
نشریه صهیونیستی تایمز در گزارشی می نویسد: رادیو اسرائیل به نقل از یک منبع ناشناس در ارتش اعلام کرد که اوباما نتانیاهو را از حمله به ایران منصرف خواهد کرد.
به گزارش این نشریه نتانیاهو در سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ژانویه سال 2012 را آخرین مهلت برای بازداشتن ایران از دسترسی به فناوری تسلیحات هسته ای عنوان کرده بود.
سفر اوباما به سرزمین های اشغالی با تلاش های نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید همراه شده است؛ بر همین اساس کابینه امنیتی جدیدی هم تاسیس خواهد شد، اما قطعا در این کابینه امنیتی جدید دو عضو شاخص مخالف جنگ با ایران حضور نخواهند داشت، زیرا " دن مریدور" و " بنی بگین" از اعضای شاخص جناح ضد جنگ با ایران در کنست اسرائیل در انتخابات پارلمانی گذشته رای نیاورده اند.
این نشریه صهیونیستی خاطرنشان کرد: اوباما می خواهد در دیداری رو در رو به نتانیاهو بگوید که زمان برای حمله به  ایران مساعد نیست.
نتانیاهو امروز در جلسه کابینه خطاب به وزرای خود گفت: اوباما دو هفته پیش در گفتگوی تلفنی با وی به او قول داده تا در مورد برنامه هسته ای ایران، ناآرامی های سوریه و موضوع صلح خاورمیانه گفتگو خواهد کرد.
رادیو رژیم صهیونیستی در این گزارش می افزاید: نگرانی اوباما از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران به حدی بود که وی نتوانست تا اوایل ماه مارس و سفر نتانیاهو به واشنگتن برای شرکت در کنفرانس لابی اسرائیلی آمریکایی "آیپک" منتظر بماند، و ترجیح داد به جای مذاکره با نتانیاهو در حاشیه اجلاس آیپک پیش از آن به تل آویو سفر کند و با نتانیاهو گفتگو کند.
"تایمز اسرائیل" تأکید کرد: علاوه بر موضوع های ایران و سوریه اوباما  در این سفر تلاش خواهد کرد تا مذاکراتی را با حضور نتانیاهو، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و احتمالا حضور ملک عبدالله پادشاه اردن با هدف از سرگیری روند گفتگوهای صلح خاورمیانه برگزار کند.
این نشریه در گزارش دیگری به نقل از ساندی تایمز چاپ لندن افزود: اوباما به نتانیاهو پیشنهاد خواهد داد تا در مقابل افزایش فشارها به ایران، اسرائیل از خواسته های خود در مذاکرات با فلسطینی ها قدری عقب نشینی کند.

پربیننده ترین خبرها