تظاهرات بحرینیها همزمان با اولین جلسه گفت وگو

تظاهرات بحرینیها همزمان با اولین جلسه گفت وگو
دوشنبه 23 بهمن 1391 - 07:56

جمعیت های معارض بحرینی پس از مطرح کردن شرطهای خود، در نخستین جلسه گفت‌وگوی سیاسی شرکت کردند؛ همزمان با این جلسه نیز تظاهرات گسترده ای از سوی مردم بحرین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گروه‌ها و جمعیتهای معارض بحرینی در شروط خود بر ضرورت عملی شدن مطالبات برحق انقلاب مردم این کشور تأکید کردند.
نخستین جلسه دیروز (یکشنبه) درحالی برگزار شد که جمعیت "الوحدوی" اعلام کرد در این گفت و گوها شرکت نخواهد کرد.
روزنامه "الوسط" بحرین اعلام کرد، در این نشست 3 نماینده از دولت ( "خالد بن علی آل خلیفه" وزیر دادگستری و امور اسلامی و اوقاف، "ماجد النعیمی" وزیر آموزش و پرورش و "عصام خلف" وزیر کار) و 8 نماینده از پارلمان و 9 نماینده از گروه ها و جمعیت‌های معارض و 8 نماینده از جمعیت های موسوم به ائتلاف فاتح شرکت کردند.
همچنین در این جلسه، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 4 تا 8 عصر (به وقت محلی) برای برگزاری جلسات بعدی گفت و گو تعیین شد.
جمعیت ها و گروه های معارض 2 ساعت قبل از آغاز نخستین جلسه، آمادگی خود را برای گفت و گو اعلام کردند.
ریاض و واشنگتن برای آل‌خلیفه تصمیم می‌گیرند
"حسن المرزوق" معاون دبیرکل جمعیت ملی دموکراتیک در مصاحبه با العالم گفت: رژیم آل‌خلیفه درحالی خواستار برگزاری این گفت و گوها شده که همچنان در حال قتل شهروندان و شکنجه بازداشت شدگان است، و چهره‌های بارز انقلابی را در زندانها گروگان گرفته.
المرزوق تأکید کرد: آمریکا و عربستان سعودی در بحرین تصمیم گیرنده هستند و این دو کشور با دستیابی مردم بحرین به دموکراسی، آزادی و کرامت مخالفند.
وی با اشاره به مخالفت جمعیت ملی دموکراتیک با این گفت و گو، اظهار داشت: رژیم ال خلیفه هنوز به مطالبات مخالفان برای شرکت در گفت و گو پاسخ نداده است.
بازگشت به میدان در صورت جدی نبودن گفت وگو
عضو دبیرخانه جمعیت وفاق بحرین نیز با اشاره به شرکت مخالفان در این گفت و گو‌ها، تأکید کرد: مخالفان برای تحقق مطالبات مردم جدی هستند و همه جلسات گفت و گو را ارزیابی می کنند.
"مجید میلاد" در مصاحبه با شبکه العالم، هشدار داد: در صورت جدی نبودن رژیم آل خلیفه در این گفت و گوها، به میدان باز می گردیم.
وی افزود: ورود مخالفان به این گفت و گو برای ارزیابی همه جلسات آن صورت گرفته تا پاسخ هایی واضح و صریح به مطالبات آنها از سوی وزیر دادگستری ارایه شود.
مجید میلاد خاطرنشان کرد: مخالفان برای گفت و گو آماده هستند، ولی چارچوب این گفت و گوها باید با برنامه زمان بندی شده تعیین شود.
مجید میلاد اظهار داشت باید تضمین هایی برای اجرایی شدن تصمیم ها در این گفت و گو وجود داشته باشد؛ چرا که در گذشته پس از توافق درباره منشور کار ملی، رژیم مطالبات مردم را نادیده گرفت.
نتایج گفت و گوها از قبل مشخص است
آيت الله شيخ عيسي قاسم، رئیس شورای علمای بحرین در خطبه نماز جمعه این هفته گفته بود: با توجه به تفاوت فاحش ميان تعداد نمايندگان انقلابيون و حكومت، نتيجه گفت وگو در بحرين از پيش مشخص است، در حالي كه در گفت وگو بايد ميان دو طرف مساوات برقرار باشد.
شیخ عیسی قاسم افزود: دعوت آل خليفه از گروه ها براي مذاكره اي به گونه اي حساب شده صورت گرفته است، به طوري كه مخالفان يك سوم؛ و موافقان رژيم دو سوم حاضران در گفت وگو را تشكيل مي دهند.
وی تصریح کرد: تقسیم بندی انجام شده در اين دعوت، ابتدا بر اساس ميزان وفاداري و سپس گرایش های طايفه اي است و ما با مبنا قرار گرفتن "وفاداري و وابستگی به رژيم" مخالفيم چون مقياسي ظالمانه است.
شیخ عیسی قاسم ادامه داد: در این گفت و گو، 8 نماينده توسط جمعيت هاي مخالف و 8 نفر از سوي جمعيت هاي هوادار رژيم آل خليفه انتخاب شده و 8 نفر هم به اصطلاح مستقل هستند كه اصرار مي کنند حكومت بحرين در شرايط كنوني باقي بماند و سه نفر نيز از جانب دولت تعيين و توسط وزير دادگستري انتخاب مي شوند.
 
تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بحرین
این گفت و گوها درحالی برگزار شد که دیروز هم مناطق مختلف بحرین صحنه تظاهرات اعتراض آمیز مردم بود.
در همین راستا تظاهرات بسیار گسترده‌ای با حضور هزاران نفر از شهروندان در جزیره ستره تحت عنوان "مردم برای تغییر تصمیم گرفتند" برگزار شد.
شرکت کنندگان در این تظاهرات با تأکید بر مطالبات و اهداف انقلاب، آزادی همه بازداشت شدگان سیاسی را خواستار شدند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها