حسم: عربستان در آستانه فاجعه ای انسانی است

حسم: عربستان در آستانه فاجعه ای انسانی است
سه شنبه 24 بهمن 1391 - 22:58

العالم - انجمن "حسم" در عربستان با درخواست برای تحقیق از مسئولان بازداشت زنان و کودکان در این کشور، درباره بروز فاجعه ای انسانی هشدار داد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انجمن حقوقی حسم امروز (سه شنبه) دربیانیه ای تاکید دارد: دستگاه قضایی عربستان در احکام مربوط به این بازداشت شدگان عدالت را رعایت نکرده وهیات تحقیق و دادستانی سعودی هم برای نادیده گرفتن حق آنان با وزارت کشور عربستان تبانی کرده است.
در این بیانیه آمده است: دیدارها و مکاتبات پی در پی با مقامات وزارت کشور نتیجه ای در بر نداشته و انجمن ملی حقوق بشر حسم در رویاروی با غول دستگاه های امنیتی عربستان قربانی شده و عاجز مانده و در چنین حالتی تظاهرات تنها راهی بود تا بتوان از طریقی غیر از نظام حقوقی فاسد مملکت (عربستان) مساله را حل وفصل نمود.
 حسم تأکید کرد: این زنان و کودکان بعد از پیمودن تمام مراحل رسمی و اداری و نتیجه نگرفتن، تظاهرات را به عنوان آخرین راه حل برای جلب توجه مسوولان و اعتراض به رنج بستگان زندانی شان انتخاب کردند.
در بیانیه انجمن "حسم" آمده است: این انجمن خواستار رعایت حقوق شهروندی و سیاسی این زندانیان از طریق آزادی فوری تمام تظاهر کنندگان زن و مرد است چرا که تظاهرات حق مشروعی است که قانون و منشورهای بین المللی مورد تایید دولت عربستان سعودی آن را برای تمام شهروندان از تمام مذاهب و مناطق و جریان های سیاسی تضمین کرده و در قانون سعودی ماده ای مبنی بر جرم انگاری تظاهرات وجود ندارد.
انجمن مذکور هشدار داد که پرونده بازداشت های ظالمانه و شکنجه های زندانیان عربستانی به قدری پیچیده شده که به زودی تبدیل به فاجعه انسانی خواهد شد و راه حل این معضل دیگر از راه های حقوقی امکان پذیر نیست و می بایست در یک راه حل سیاسی، پرونده زندانیان سیاسی از وزارت کشور خارج شده و برای بررسی به دیوان پادشاهی سعودی سپرده شود.
انجمن "حسم" همچنین درخواست کرد به منظورعزل، محاکمه و تحقیق از کسانی که مسوولیت مستقیم در وخامت اوضاع حقوق بشر در عربستان دارند کمیته ای مستقل تشکیل شود.
این انجمن تأکید کرد: محمد بن نایف وزیر کشور، محمدبن فهدالله رئیس هیات تحقیق و دادستانی کل، عبدالعزیز الهویرینی مدیر پژوهش های عمومی و نیز رئیس دادگاه جزایی و مدیران زندان های عمومی عربستان همه روزه در زندانهای تحت نظرشان موارد نقض حقوق بشر رخ می دهد، و باید از آنها تحقیق شود.
چند روز پیش نیروهای امنیتی و پلیس عربستان دهها زن و کودک عربستانی در شهرهای بریده و ریاض را که برای آزادی همسران و پدران خود تظاهرات کرده بودند بازداشت کردند.
 این زنان و کودکان به زندانی شدن اعضای خانواده خود که برخی از آنها بیش از 12 سال است که بدون محاکمه در زندانهای آل سعود زندانی هستند معترض بودند.   
 

پربیننده ترین خبرها