نماینده مجلس عراق:

سیاست های ترکیه در منطقه قابل اطمینان نیست

سیاست های ترکیه در منطقه قابل اطمینان نیست
پنج‌شنبه 26 بهمن 1391 - 11:48

بغداد(العالم)- نماینده مجلس عراق در پاسخ به ادعای معاون وزیر خارجه ترکیه مبنی بر این که آنکارا مخالف تجزیه کشورهای همجوار است، گفت: کسی به ترکها اطمینان ندارد به خصوص که آنها خواستار عثمانی شدن منطقه هستند.

"علی شلاه " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم افزود: رفتار ترکیه نژادپرستانه است چون شهروندان کرد آن با محدودیت آزادی و ممنوعیت تدریس فرهنگشان مواجهند که حتی اتحادیه اروپا به آن انتقاد کرده است.
وی گفت: سیاست آنکارا درباره دمشق نیز نشانه شکست سیاست آنکارا و الگوی ترکی آن است، گرچه اگر دو سال قبل وقتی ترکیه از دموکراسی و حقوق بشر دم می زد، ادعای مخالفت با تجزیه کشورهای همجوار را مطرح می کرد، شاید باورکردنی بود. 
شلاه با تاکید بر گسترش بی اعتمادی به ترکیه در منطقه ، افزود : حتی عربستان که همپیمان قوی آنکارا بود پس از مشاهده تلاش ترکها و قطریها برای عثمانی کردن منطقه و تعیین والی ترک برای یکی از استان های سوریه به جای انتخاب سفیر، درباره این ائتلاف تجدید نظر کرد.  
وی درباره سفر هیات ائتلاف ملی عراق به اربیل برای دیدار با ائتلاف کردستان گفت: راه حلهای معتدل میان دو طرف درباره بودجه و دستمزد شرکتهای استخراج کننده نفت پس از تعهد مقام های منطقه کردستان عراق به صدور روزانه 250 هزار بشکه نفت در روز مطرح است. 
معاون وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سخن عده ای درباره تلاش برای تجزیه عراق گفته بود: آنکارا نه تنها مخالف تجزیه کشورهای همجوار است بلکه برای ارائه تجربه اش در زمینه دموکراسی به تمام کشورهای همجوار مانند عراق آمادگی دارد.
fz-13-17:38
 

پربیننده ترین خبرها