حضور ترکیه در جمع پیشتازان نقض آزادی مطبوعات

حضور ترکیه در جمع پیشتازان نقض آزادی مطبوعات
جمعه 27 بهمن 1391 - 13:52

بر اساس گزارش سالانه کمیته بین المللی حمایت از خبرنگاران، ترکیه، برزیل و اکوادور از جمله ده کشوری هستند که سال 2012، آزادی مطبوعات درآنها با بیشترین تهدید مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این کمیته در جدیدترین بیانیه خود که روز پنجشنبه در نیویورک ارائه شد، حمله به مطبوعات و افزایش بی سابقۀ کشتار و زندانی شدن خبرنگاران در سال گذشته را محکوم کرد و  قوانین محدود کننده و سانسور دولتی را دو خطر برای استقلال رسانه ها دانست.
این کمیته در گزارش خود به شش متغیر اصلی یعنی شمار کشته شدگان، تعداد زندانیان، تبعید خبرنگاران، قوانین محدود کننده آزادی، سانسور دولتی و فرار از مجازات طی حمله به خبرنگاران، استناد کرده است.
گفتنی است میانگین زندانی شدن خبرنگاران در ترکیه درسال 2012  رکوردی جدید برجا گذاشت و کمیته حمایت از خبرنگاران، در ابتدای دسامبر از زندانی شدن 49 خبرنگار که بیشتر آنها کُرد هستند، خبر داد.
این کمیته افزود: دولت ترکیه به نقض قانون پیچیده مبارزه با تروریسم متهم است که به مقامات اجازه می دهد تا این گروه های معترض را با تروریست ها در یک مرتبه قرار دهند.
این کمیته، همچنین آمار بالای ترورها و فرار از مجازات در برزیل را محکوم کرد و خانم کارن فیلیپس که در تهیه این گزارش مشارکت داشت نیز گفت: به دلیل نقش مقامات دولتی برزیل در محدود کردن مطبوعات، دشواری ها و مانع تراشی ها در این کشور بسیار نگران کننده است.
این کمیته هم چنین قوانین اعمال محدودیت آزادی در اکوادور را که هدف از آن خاموش کردن صدای مخالفان است، در آمار خود گنجانده است.
 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها