نماینده مجلس عراق:

قطر و ترکیه، وحدت جامعه عراق را نشانه رفته اند

قطر و ترکیه، وحدت جامعه عراق را نشانه رفته اند
جمعه 27 بهمن 1391 - 21:27

بغداد (العالم) - نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق درباره توطئه منطقه ای قطر و ترکیه علیه به خطر افتادن وحدت و یکپارچگی عراق هشدار داد.

"سعد المطلبی" عصر پنج شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به اصطلاح "پیشروی به سمت پایتخت" که برنامه ریزان برگزاری نماز جمعه و تظاهرات مردم الانبار در بغداد آن را باب کرده اند، این اصطلاح را دارای بار نظامی گسترده دانست و آن را تهدیدی بزرگ برای جامعه و مردم عراق ارزیابی کرد.
نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق تاکید کرد: برخی طرف ها به دنبال گشودن باب فتنه در عراق هستند و برای این کار یا از طرف های دیگر دستور می گیرند یا خودشان برنامه هایی در این مجال دارند، اما در هر دو صورت این طرف ها در تلاش برای سوق دادن کشور به درگیری و کشتار به بهانه های واهی هستند.
وی افزود: در استان الانبار، طرف های بانفوذی کنترل تظاهرات ضددولتی را در دست گرفته اند، اما سران عشایر و روحانیون متوجه خطرات حرکت به سوی بغداد شده و به مردم درباره بروز گسست در جامعه عراق هشدار داده اند.
المطلبی درخصوص  برخی فراخوان ها برای تظاهرات میلیونی در مقابل "پیشروی به سمت پایتخت" و حمایت از دولت عراق و ایجاد سدی مردمی در مقابل معترضان نیز گفت: در واقع دولت قادر است که راه را بر روی مخالفان ببندد و مقررات منع آمد وشد در کشور برقرار کند، اما دولت نمی خواهد دست به چنین تدابیری بزند.
وی با اشاره به وظیفه سیاستمداران عراقی در شرایط کنونی حاکم بر این کشور نیز گفت: در این شرایط ما باید آگاهی دهی به مردم را در دستور کار قرار دهیم تا مردم باور کنند که در واقع رویارویی در کشور وجود ندارد و تنها اعتراضاتی در برخی از مناطق شده  که دولت صدای اعتراضات آن ها را شنیده است و مجلس، دولت و دیگر نهادها دست به دست هم داده و در حال رسیدگی به خواسته های معترضان هستند، بنابراین وانمود کردن وجود خیزش سنی در برابر خیزش شیعی و صدور فراخوان های تشنج آمیز از سوی برخی سیاستمداران کمکی به حل بحران نمی کند و همه باید به آینده عراق بیندیشیم و تنها راه حل را فرایند سیاسی و فعالیت در چارچوب قانون بدانیم.
نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق در ادامه خاطر نشان کرد: برخی از قوانین نیازمند اصلاح هستند و وظیفه رسیدگی به این موضوع به عهده روسای فراکسیون های سیاسی و مجلس است و یکی دیگر از درخواست ها، درخواست تسریع رسیدگی به برخی پرونده های قضایی است که این مورد نیز وظیفه قوه قضائیه است.
وی ادامه داد: برخی از مسائل نیز به دولت مربوط می شود و دولت، برای رسیدگی به این مسائل در موصل، الانبار و دیگر نقاط تمام تلاش خود را انجام می دهد.
المطلبی درباره دخالت های خارجی در بحران سیاسی عراق نیز گفت: در کمال تاسف باید گفت که برخی کشورهای منطقه برای عراق نقشه کشیده اند و متاسفانه زمینه دخالت آن ها به سبب وجود عناصری در عراق که حاضرند از آن ها دستور بگیرند فراهم است، به عنوان مثال دو روز پیش رئیس مجلس عراق به قطر رفت و با یکی از شبکه های ماهواره ای دشمن عراق که به دشمنی طائفی با مردم کشورمان معروف است، مصاحبه کرد و اظهاراتی بر زبان راند که در شأن رئیس مجلس نبود و فقط می توانست در شأن رئیس یک فراکسیون سیاسی یا یک گروه رقیب یا مخالف نظام باشد.
وی ادامه داد: این در حالی است که رئیس مجلس یکی از ارکان نظام است و وجود چنین زمینه هایی، بستر لازم برای دخالت های قطر و ترکیه را فراهم می کند؛ آن ها با استفاده از این بستر مناسب، بر دولت عراق فشار می آورند تا مواضع سیاسی متناسب با خواسته های قطر و ترکیه بر ضد برخی کشورهای همسایه اتخاذ کند.
نماینده مجلس عراق در پایان تاکید کرد: گرفتار شدن در دام چنین فشارهایی، به موجودیت عراق به عنوان ملتی متحد و یکپارچه پایان می دهد و این در حالی است که همه می دانند که عراقی ها از ازل ملتی متحد و یکپارچه بوده اند و میان مردم این کشور اختلاف طائفی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی سعی دارند که مردم عراق را به نفع برنامه های خود سوق دهند تا منافع خود را تامین کنند.
14-18:22
26
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها