القدس العربی مطرح کرد

جاری شدن فاضلاب در تونل های غزه

جاری شدن فاضلاب در تونل های غزه
سه شنبه 1 اسفند 1391 - 10:04

نيروهاي امنيتي مصر براي بستن تونل هاي زيرزميني نوار مرزي ميان مصر و نوار غزه، فاضلاب را در آن سرازير كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم روزنامه "القدس العربي" چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با اشاره به این موضوع به انتقاد از عملکرد سران حماس پرداخت و نوشت که اين اقدام به منظور نابودكردن تونل و تخريب ديوارهاي آن صورت گرفته است. تونل هاي غزه براي مصر نوعي دردسر بود كه با توجه به فشارهاي فزاينده آمريكا و اسراييل، كنارآمدن با آن برايش دشوار بود.
در اين یادداشت آمده است: حتي نيروهاي امنيتي مصر در زمان حسني مبارك رييس جمهور مخلوع اين كشور به منظور بستن آن و جلوگيري از حفر مجدد، تونلهاي مزبور را با ديوارهاي آهني بستند. فلسطيني ها براي شكستن محاصره شديد اسراييلي مجبور به حفر تونل و واردكردن نيازهاي خود مانند كالا و سوخت از آن شدند.
القدس العربي افزود: اين تونلها پس از مدتي به تجارتي سودآور براي عمده صاحبانش و منبع درآمد براي دولت حماس در غزه از طريق دريافت ماليات از كالاهاي وارداتي تبديل شد لذا با توجه به نبود درآمد ديگر و افزايش نرخ بيكاري در ميان جوانان غزه، اين تونلها به عنوان منبع ايجاد فرصت هاي شغلي و درآمد براي به حركت درآوردن چرخ فرسوده اقتصاد محسوب مي شود.
در سرمقاله القدس العربي خاطرنشان شده است: تونل، پديده اي غيرقانوني است كه محاصره و بسته شدن گذرگاه ها آن را تحميل كرد و سود سرشاري نصيب گروهي از فلسطيني ها و مصري هاي دو طرف مرز کرد اما بدتر از آن، بستن آن به اين شيوه پليد بدون ايجاد جايگزين بود؛ لذا با توجه به موجوديت آن در 10 سال گذشته، تصميمي ظالمانه محسوب مي شود به خصوص كه پس از پيروزي انقلاب مصر و به قدرت رسيدن اخوان المسلمين به وقوع پيوست.
اين نشريه مي افزايد:گرچه امنيت مصر مهم و حفظ آن واجب است و به اين دليل، دولت قاهره پس از كشته شدن 18 نيروي امنيتي مصر در سينا، تونل ها را بست اما مردم غزه نبايد بهاي جنايتي را بپردازند كه هنوز دست داشتن برخي از اين مردم در آن ثابت نشده است.
در سرمقاله القدس العربيه خاطرنشان شده است:دولت محمد مرسي رييس جمهور مصر، نبايد تسليم فشارهاي اسراييل شده و منويات رژيم را در زمينه بستن تونل ها اجرا كند به ویژه آنكه اسراييل بارها رضايتش را از تلاش امنيتي مصر در زمينه مصادره چند تن سلاح و مواد منفجره در مسير غزه اعلام داشت. حتي رژيم مبارك به رغم مخالفتش با غزه و مقاومت آن، مانند دولت كنوني از فاضلاب براي بستن تونل ها استفاده نكرد.
اين نشريه مي افزايد:بستن تونلهاي غزه در صورت مجاز شدن واردات از طريق گذرگاه رفح مشكلي ندارد اما بستن آن بدون ايجاد جايگزين هاي طبيعي و مشروع امري غيرقابل قبول است. اما از همه شگفت انگيزتر، سكوت دولت حماس نسبت به اين اقدام قاهره است چون وقتي رژيم مبارك براي بستن تونل ها تلاش مي كرد، جنجال عظيمي به راه مي افتاد در حالي كه بسته شدن اين تونل ها در واقع بيش از همه به ضرر بازرگانان و ثروتمندان وابسته به رژيم سابق بود.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها