موضع متناقض اروپا در قبال گروه های مسلح درسوریه

موضع متناقض اروپا در قبال گروه های مسلح درسوریه
سه شنبه 1 اسفند 1391 - 22:28

بروكسل، العالم ـ مسوولان ارشد اروپايي درباره دست يافتن گروه هاي مسلح تندرو حاضر در سوريه به سلاح و ابزارهاي نظامي اروپايي هشدار دادند و ارائۀ تضمين براي جلوگيري از تحقق این احتمال و نظارت دقیق در این زمينه را خواستار شدند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار العالم در بروكسل، وزراي خارجه اتحاديه اروپا در نشست امروز خود همچنين از گفت وگو ميان نظام سوريه و مخالفان استقبال كردند.
وزراي خارجه اتحاديه اروپا علاوه براين، تصميم گرفتند تا تحريم هاي سوريه را سه ماه ديگر تمديد كنند. ازجملۀ اين تحريم ها منع وارد كردن سلاح به سوريه است، اما مجهز كردن گروه هاي مسلح به ابزارهايي كه آنها را "غيركشنده و دارای کاربرد فني" توصيف كرده اند، مجاز شمرده شده است.
اختلاف در مواضع، تمديد تحريم ها - از جمله منع واردات سلاح- و اعمال تعديل هايي بر آن را موجب شد. اين اقدام به عنوان راه حلي ميانه نامیده شده است.
اختلاف ديدگاه در باره سوريه، شامل تلاش برخي كشورها و در راس آنها انگليس براي مسلح كردن مخالفان؛ و در مقابل نگراني و ترديد برخي كشورها مانند آلمان، سوئد و بلژيك است كه رفع منع واردات سلاح به مناطق درگيري را اقدامي غيراخلاقي دانستند كه نياز به تضمين هايي دارد.
"ديديه رانديرز" وزير خارجه بلژيك در گفتگو با العالم اظهار داشت: بايد از تضمين نظارت بر توزيع سلاح اطمينان حاصل شود و مشخص شود كه گروه هاي مسلحي كه به اين سلاح ها دست مي يابند، كدام گروه ها هستند.
وي افزود: هدف اين است كه سلاح به دست جنبش هاي افراط گراي تندرو در سوريه نيفتد.
تمديد تحريم ها و منع واردات سلاح، بحث و جدلي درباره امكان وارد كردن تعديل هايي بر اين تحريم ها براي راضي كردن انگليس را مطرح كرد. اتحاديه اروپا تاكيد كرده بود كه اين تعديل ها براي فراهم كردن ابزارهاي غيركشنده و كمكهاي فني در زمينه حمايت از غيرنظاميان است تا اين امر در صورت لزوم مورد بازنگري و ارزيابي قرار گيرد.
گنجاندن این تعديل ها، شك و ترديدهايي را درباره تاكيد حاضران در نشست بر "آغاز گفتگوي سازنده و جدي ميان دو طرفدر سريع ترين زمان ممكن"  برانگيخته است.
نيكلاي ملادنوف وزير خارجه بلغارستان در اين نشست گفت: اگر مخالفان سوريه آماده گفتگو با مسوولان سوريه هستند، اين امر براي شروع مرحله انتقالي و توقف خشونتها در اين كشور ضروري است.
اروپايي ها همچنين از اقدام معاذ الخطيب، رييس موسوم به ائتلاف ملي سوريه در زمينه اعلام آمادگي براي گفتگو با دمشق؛ و نیز تلاش هاي اخضر ابراهيمي، نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه به منظور دست يافتن به راه حلي سياسي براي بحران، حمايت كردند.
10:38
 

پربیننده ترین خبرها