قرارداد 200ميليون دلاری دست تركيه را رو كرد

قرارداد 200ميليون دلاری دست تركيه را رو كرد
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 13:32

بيروت (العالم)- کارشناس امور تركيه گفت: قرارداد تسلیحاتی اخير رژيم صهيونيستي و تركيه به مبلغ 200 ميليون دلار؛ بيانگر اين است كه هيچ بحراني ميان دو طرف وجود ندارد.

"خورشيد دلي" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت؛ قرارداد تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و تركيه به مبلغ 200 ميليون دلار، به صورت رسمی از گرم شدن مجدد روابط تركيه و رژيم صهيونيستي پس از چند سال خبر می دهد؛ اما افرادي كه از سالها پيش روابط تركيه و این رژیم را دنبال مي كنند پي خواهند برد كه در این روابط بحران به معناي واقعي وجود نداشته است.
وي افزود: تركيه اين بحران را به منظور جلب رضايت جهان عرب و اسلام  به وجود آورده و در واقع نوعي حربه تبليغاتي است تا بتواند در منطقه نقشي ايفا كند و بدين ترتيب دستكم به جهان عرب نفوذ كند.
دلي خاطرنشان كرد: طي اين سالها تركيه و رژيم صهيونيستي در چارچوبهاي محرمانه و سطوح عالي امنيتي با يكديگر روابط حسنه اي داشته اند.
وي با اشاره به ديدار رئيس دستگاه اطلاعاتی ترکیه با مسئولان صهیونیست گفت: بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي يك ماه پيش هياتي رسمي به تركيه اعزام كرد كه با هيات رسمي اردوغان ديدار كردند؛ اما مهم ترين مساله موافقت تركيه با مشاركت دادن رژیم صهیونیستی در استفاده از اطلاعات سامانه موشكي ناتو واقع در خاك تركيه بود؛ این مسأله  يكي از شرطهای سازمان پيمان اتلانتيك و آمريكا براي نصب موشك هاي پاتريوت در خاك اين كشور بود.
دلي خاطرنشان کرد: تركيه و رژيم صهيونستي افزون بر روابط راهبردی امنيتي، با يكديگر روابط اقتصادي خوبي دارند و مبادلات تجاري آنها در سال هاي 2011 و 2012 با رشد 15 در صدي روبرو بوده است.
وي اظهار داشت: در دوران به اصطلاح بحران روابط ميان آنكارا و تل آويو، روابط واقعي اقتصادي و امنيتي ميان دو طرف همچنان حسنه باقي ماند اما در سطح رسانه اي اين روابط با نوعي مشكل و درگيري رسانه اي و سياسي همراه شد كه از حادثه اجلاس داووس آغاز و با حمله به كشتي مرمره به اوج رسید.
این کارشناس امور ترکیه تأکید کرد: كه به نظر مي رسد تركيه با در پيش گرفتن اين سياست به دنبال نفوذ در قلب جهان عرب بود تا آنها آنكارا را به عنوان يك كشور پيشرو در منطقه و مخالف طرح هاي صهیونیستی بشناسند.
fz-19-18:07 د
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها