به بهانه مقابله با تهدیدات موشکی ایران

فایننشال تایمز: اعراب سلاح بیشتری از غرب می خرند

فایننشال تایمز: اعراب سلاح بیشتری از غرب می خرند
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 16:53

روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه از موفقیت شرکت های تسلیحاتی در هراساندن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از ایران و فروش سامانه های ضد موشکی و پهپادهای شناسایی به این کشورها پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فایننشال تایمز بدون اشاره به دلیل اصلی خرید چنین تجهیزاتی توسط اعراب از کشورهای غربی، آن را نشان دهنده نگرانی!! کشورهای عرب خلیج فارس از ایران و همچنین نشان دهنده تاثیرپذیرفتن این کشورها از بهار عربی از یک سو و پافشاری کشورهای غربی برای فروش سلاح های خود دانست، به ویژه پس از آن که کشورهای غربی بودجه نظامی خود را کاهش دادند.
این روزنامه از تخصیص اعتبای بالغ بر 1.4 میلیارد دلار برای خرید مجموعه از تجهیزات نظامی اعم از هواپیماهای شناسایی بدون خلبان و 750 خودرو ضد مین توسط این کشورها خبر داد.
"تیم گلیزر" معاون اجرایی شرکت تسلیحاتی آمریکایی "ریتون" نیز تاکید کرد که شرکت متبوعش در حال مذاکره با قطر برای فروش موشک های پاتریوت به این کشور است و این در حالی است که کشور عمان نیز برای خرید موشک های میان برد زمین به هوا ابراز تمایل کرد و علت این تمایل را "وجود تهدیدهایی واقعی در منطقه دانست که کشورهای منطقه را ناچار به حفظ آمادگی می کند."
فایننشال تایمز تاکید کرد که کشورهای غربی اعم از انگلیس و فرانسه بر سر فروش بیش از 100 جنگنده به امارات، عربستان و عمان با یکدیگر رقابت می کنند. این در حالی است که در سه هفته نخست نوامبر گذشته، چهار بار به کنگره آمریکا ابلاغ شد که کشورهای عربی خواهان خرید تجهیزات نظامی به ارزش 24.2 میلیارد دلار است که هواپیماهای ترابری برای عربستان و موشک های دفاعی به ابوظبی را شامل می شود.
این روزنامه انگلیسی با اشاره به تمایل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای خرید سامانه های موشکی این سئوال را مطرح کرد که آیا شورای همکاری خلیج فارس به تازگی تصمیم گرفته است که با حمایت آمریکا، به سمت ایجاد سپر موشکی در منطقه حرکت کند؟ و اینکه آیا این اقدام برای آن است که بار سنگین حفظ امنیت منطقه از دوش آمریکا که پرونده ای پر از ناکامی دارد، برداشته شود.
فایننشال تایمز در پایان به نقل از "پاتریک دیوار" معاون رئیس امور راهبردی و توسعه در شرکت تسلیحاتی آمریکایی "لاکهید مارتین" نوشت: ایجاد سپر موشکی عربی در حاشیه خلیج فارس، امکان پذیر است و همگان از جمله مشتریان بومی در حال بررسی آن هستند اما کشورهای منطقه به حفظ حاکمیت خود مشغولند و فقط بر اساس نیازهای کشور خود فعالیت می کنند.
گفتنی است کشورهای عربی در حالی چنین تجهیزات پیشرفته ای می خرند که توانایی و دانش استفاده از آن را ندارند و همه کارشناسان بر این باور هستند که خرید چنین تسلیحاتی در حقیقت باج و رشوه ای است که کشورهای عربی به غرب و آمریکا می دهند تا شرکت های صنعتی آنها را از ورشکستگی نجات داده و به اقتصاد بحران زده آنها کمک کنند.
26
 

پربیننده ترین خبرها