مخالف سوری:

مذاکرات سوری - سوری در دمشق برگزار شود

مذاکرات سوری - سوری در دمشق برگزار شود
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 23:00

دمشق (العالم) - یکی از رهبران کمیته هماهنگی مخالفان حکومت سوریه، حمایت مخالفان از برگزاری مذاکرات با حکومت بشار اسد در دمشق را اعلام کرد.

"احمد عسراوی" عضو دفتر اجرایی کمیته هماهنگی مخالفان سوری (در داخل کشور) عصر چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: هرگونه مذاکره میان نظام سوریه و مخالفان، در درجه اول باید در دمشق برگزار شود و اگر امکان آن فراهم نبود، می توان آن را در قاهره، ژنو یا دیگر کشورها برگزار کرد با این حال کمیته هماهنگی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا این مذاکرات در دمشق برگزار شود.
وی افزود: کمیته هماهنگی تاکید کرده که مذاکرات مطلوب نیازمند فضای مناسب است نه پیش شرط ؛ فضای مناسب در سایه ادامه حملات توپخانه ای و بازداشت بودن ده ها هزار نفر از مخالفان فراهم نمی شود و در واقع برآوردن این خواسته ها به مثابه قبول پیش شرط نیست، بلکه در حکم تامین زمینه برگزاری مذاکراتی موفق است.
به گفته عسراوی، کمیته هماهنگی از ابتدای بحران سوریه هیچ پیش شرطی برای مذاکره با نظام قائل نشد و به اصل استفاده از راه حل سیاسی به عنوان سالم ترین راه حل برای برون رفت سوریه از بحران اعتقاد داشت.
عضو اجرایی دفتر اجرایی کمیته هماهنگی مخالفان سوریه تاکید کرد: این کمیته با ائتلاف مخالفان در خارج از کشور بر سر تعیین این که با چه کسی به عنوان نماینده نظام مذاکره کنند، اختلاف نظر دارد.
وی با بیان اینکه کمیته هماهنگی، با کسی که دستور کشتار مردم سوریه را صادر کرده باشد، گفت وگو نمی کند، در عین حال خاطر نشان کرد: برای ما مهم نیست که نماینده نظام در مذاکرات چه کسی باشد، برای کمیته هماهنگی، دستور کار مذاکرات مهم است و این که مذاکرات به رهبری دولت انتقالی برگزار شود.
عسراوی افزود: کمیته هماهنگی خواهان مذاکره با نظام است، نه گفت و گو. زیرا گفت وگو دیگر فایده ای ندارد؛ گفت وگو میان طرف هایی برگزار می شود که اختلافی با یکدیگر ندارند و فقط خواهان بهبود اوضاع هستند. اما مذاکرات میان طرف هایی برگزار می شود که با یکدیگر اختلاف دارند و مخالفان نظام از زمان شکل گیری آن در سال 1973 و تصویب قانون اساسی حاکم بر سوریه، با نظام مخالف بودند. بنابراین باید میان گفت وگو و مذاکره تفاوت قائل شد و دانست که گفت وگو مدت هاست که مرده است.
این مخالف حکومت سوریه با تاکید بر این که کمیته هماهنگی حاضر نیست با نظام کنونی در پست های دولتی شریک شود، اظهار داشت: این گونه پیشنهادات از ده ها سال پیش بارها به ما پیشنهاد شده بود و مساله این است که کمیته خواهان تغییر ریشه ای فراگیر و برقراری نظام پارلمانی دموکرات ملی در سوریه است که مردم را در دستیابی به آزادی و عزت و عدالت اجتماعی یاری کند.
عضو دفتر اجرایی کمیته هماهنگی مخالفان سوری تصریح کرد: کمیته هماهنگی کاملا با نشستن بر سر میز مذاکره با نظام در داخل سوریه و نه خارج از آن موافق است با این حال نظام باید فکری برای فراهم کردن زمینه گفت وگو بکند.
وی سفر هیئت های مختلف به مسکو برای مذاکره با مسئولان روسی درباره بحران سوریه را به معنی وجود توافق میان مسکو و واشنگتن بر سر راه حلی برای بحران سوریه دانست و ابراز امیدواری کرد که این راه حل به نفع مردم سوریه باشد نه به ضرر مردم.
عسراوی در پایان بیان داشت: نماینده حکومت سوریه در مذاکره با مخالفان باید اختیار کامل برای مذاکره داشته باشد تا بتوان از طریق مذاکره با او به نتیجه رسید. در عین حال مذاکره کننده نباید شریکی در دولت آینده باشد یا برای دستیابی به پست مذاکره کند بلکه باید برای انتقال سوریه از وضعیت کنونی به وضعیتی بهتر تلاش کند.
19-21:41
26
َ
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها