بهانه ارتش مصر برای دخالت در فرایند سیاسی

بهانه ارتش مصر برای دخالت در فرایند سیاسی
پنج‌شنبه 3 اسفند 1391 - 10:36

العالم - هشدارهای چند فرمانده ارتش مصر درباره لزوم دخالت این نهاد در فرآیند سیاسی کشور، زمزمه هایی از بهانه جویی نظامیان برای اقدام علیه مرسی و فعالیت های او برسر زبان ها انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از وب سایت تایمز رژیم صهیونیستی، چند تن از فرماندهان ارشد مصر هشدار داده اند در صورت نیاز برای جلوگیری از سقوط کشور، ارتش باید در فرآیند سیاسی دخالت کند.
تهدید نرم ارتش درباره احتمال ورود این نهاد به صحنه قدرت، نشانه کم تحمل شدن نظامیان نسبت به سیاست های محمد مرسی رئیس جمهوری اسلامگرای مصر ارزیابی شده است.
آخرین اصطکاک بین ارتش و اخوان المسلمین حاکم بر مصر با رواج شایعه احتمال برکناری ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع دولت مرسی به جریان افتاده است؛ دلیل این اختلاف نیز مخالفت وزیر دفاع با آوردن ارتش زیر پرچم حمایت از اخوان المسلمین است.
ماه گذشته در اوج تظاهرات ضد دولتی که با دومین سالگرد انقلاب مصرهمزمان شده بود، وزیر دفاع ضمن هشدار درباره احتمال فروپاشی کشور در صورت به حل و فصل نرسیدن اختلافات سیاسی از آمادگی ارتش برای مداخله خبر داد و گویا این اظهارات خشم محمد مرسی را برانگیخته بود.
در ماه جاری نیز السیسی تاکید کرد که اجازه نخواهد داد ارتش تحت نفوذ اخوان المسلمین یا هر گروه دیگری در آید؛ اگرچه محتوی سخنان وزیر دفاع مصر استقلال هویت ارتش بود، اما این اظهارات نیز به نظر از دیدگاه مرسی تحریک آمیز آمد.
در حالی که گمان می رود شایعه برکنار شدن وزیر دفاع، اقدام دولت برای تهدید نظامیان و سنجش واکنش افکار عمومی بود، ارتش مصر تاکنون هیچ پاسخ رسمی به این شایعات نداده است، اما در رسانه های مصری اظهار نظری منسوب به یک منبع نظامی ناشناس منتشر شد که تغییر در صف نظامیان ارشد را خودکشی دولت توصیف کرده است.
این منبع نظامی همچنین از مخالفت مردم با دخالت دولت در ترکیب فرماندهان ارشد نظامی خبر داده است.
درهمین حال ارتش در صفحه رسمی در فیس بوک اعلام کرد که این اظهار نظر منتسب به ارتش نیست و در پی آن دولت محمد مرسی با صدور بیانیه ای به نظامیان و مردم اطمینان خاطر داد که رئیس جمهوری به ژنرال السیسی اعتقاد کامل دارد.
حادثه بی توجهی ارتش به اعمال مقررات منع آمد و شد در سه شهر ناآرام کانال سوئز نیز از دیگر نشانه های اختلاف ارتش و دولت است. در زمان ناآرامی های اخیر مصر محمد مرسی دستور منع آمد و شد در سه شهر کانال سوئز را صادر کرد. در پی این دستور چند تن از فرماندهان ارشد میدانی گفتند که در برابر تخلفات مردم در این شهرها به زور متوسل نخواهند شد. نتیجه این شد که مردم علنا مقررات را نقض می کردند و ارتش نیز بی توجه بود. این اقدام ارتش به تمسخر و به چالش کشیدن مرسی تعبیر شد.
این هفته نیز اظهارات صدقی صبحی رئیس ستاد مشترک ارتش مصر که ژنرال بلند پایه عبدالفتاح السیسی محسوب می شود، هشدار دیگری به اخوان المسلمین تعبیر شد.
رئیس ستاد مشترک ارتش مصر، گفت: اگر مردم مصر به ارتش نیاز داشته باشند، ارتش ظرف چند ثانیه در خیابان حاضر خواهد بود.
جالب اینکه اظهارات وی در امارات بیان شد، کشوری که خصومت خود بااخوان المسلمین را علنی کرده است.
در میان تشدید این ختلافات وزیر دفاع قصد داشت تا به دعوت مخالفان سیاسی دولت مصر با آنها در ضیافت نهار دیدار کند؛ اما این نشست در لحظات آخر در پی فشارهای محمد مرسی لغو شد.
با همه اینها تاریخ مصر سوالات مختلفی را درباره تاثیر دخالت ارتش در روند سیاسی برای بهبود وضعیت کشور مطرح می کند.
باید به یاد داشت که ارتش مصر سابقه خوبی از خود در مدیریت دوران پس از انقلاب و تحویل قدرت به دولتی غیر نظامی نشان نداده است.
اگرچه اخیرا نارضایتی از دولت مصر باعث شد تا در میان شعارهای ضد دولتی، فریادهایی هم مبنی بر حمایت از ارتش مصر و درخواست برای دخالت ارتش در اوضاع به گوش برسد، اما سابقه کودتاهای نظامی، ریاست نظامیان بر کشور در لباس رئیس جمهوری و حتی حوادث دوران انقلاب مصر نشان از مخالفت طیف گسترده ای از مردم مصر با نفوذ نظامیان در سیاست دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها