فعال عربستانی: آل سعود مردم را به ریشخند گرفته

فعال عربستانی: آل سعود مردم را به ریشخند گرفته
پنج‌شنبه 3 اسفند 1391 - 23:12

رئيس مركز دموكراسي و حقوق بشر در عربستان گفت: رژيم آل سعود با اختصاص چند كرسي مجلس مشورتي (مجلس شورا) به زنان، مردم را به ريشخند گرفته است.

"علي اليامي" روز پنج شنبه در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: اختصاص كرسي هايي از مجلس مشورتي به زنان در عربستان، از اين نظر كه رژيم آل سعود سرانجام شهروند زن را به عنوان انساني كامل و داراي قدرت فكر كردن به رسميت شناخت اقدامي مورد تاييد است؛ اما مساله اين است كه اين مجلس فاقد هرگونه صلاحيت قانونگذاري است و نمايندگان آن به طور انتصابي توسط پادشاه تعيين مي شوند.
وي خاطرنشان کرد: براي رسيدن به كرسي مجلس مشورتي افراد بايد به پادشاه وفادار باشند به طوري كه در مراسم تحليف بايد سوگند ياد كنند كه به دين وهابيت و در صدر آن به پادشاه و سپس به ميهن وفادار هستند.
رئيس مركز دموكراسي و حقوق بشر در عربستان تاكيد كرد كه مجلس مشورتي پس از اعمال فشارهاي فراوان آمريكا بر "فهد بن عبدالعزيز" پادشاه سابق عربستان تشكيل شد اما هيچ تحول و توسعه اي در صلاحيت ها و ساختار اين مجلس صورت نگرفت. در واقع آل سعود، كشور و ثروت هاي آن را ملك خود مي دانند و حقي براي مردم در اين زمينه قائل نيستند و هر آن چه به مردم داده مي شود را عطاياي ملوكانه به مردم مي دانند.
وي خاطر نشان كرد: رژيم آل سعود با اين كار در واقع فهم و شعور و درك سياسي و هوشياري مدني مردم را به ريشخند گرفته است. حق تعيين سرنوشت، حق مسلم مردم عربستان است و مردم اين كشور حق دارند پارلماني منتخب و نه مجلسي انتصابي و وابسته به پادشاه داشته باشند.
اليامي فاش كرد كه پادشاه عربستان در زمينه انتصاب زنان در پست نمايندگي مجلس مشورتي فعالان حقوقي نظير "وجيهه آل حويدر"، "فوزيه البكر"، "حنتونه الفاسي" و"منال الشريف" را ناديده گرفته است.
وي افزود: مردم عربستان به خوبي مي دانند كه اين گونه اقدامات، گام هايي صوري و تشريفاتي است و اين كه اصولا رژيم سعودي به چيزي به نام تغییر و اصلاح اعتقاد ندارد.
اليامي گفت: به راحتي مي توان از انتصاب شاهزاده "سلمان" و همچنين شاهزاده "مقرن" به عنوان معاون دوم نخست وزير دريافت كه سياست شكست خورده رژيم حاكم ادامه خواهد يافت و اين در حالي است كه اگر اين سياست ادامه يابد، با اعتراضات مردم مواجه و رژيم نيز متوسل به خشونت خواهد شد.
رئيس مركز دموكراسي و حقوق بشر در عربستان در ادامه با بيان اين كه اسلام سعودي ( وهابيت ) دموكراسي و حقوق بشر را به رسميت نمي شناسد، تصريح كرد: حتي انتخابات شهرداري ها كه در سال 2005 برگزار شد، انتخاباتي صوري و تشريفاتي بود و به هيچ وجه دستاوردي محسوب نمي شود.
اليامي احتمال تحقق تغييرات واقعي در عربستان را بعيد دانست و گفت: به هيچ وجه نمي توان اميد داشت كه روزي اين رژيم، به مردم حق تعيين سرنوشت بدهد، تا وقتي شاهزادگان سعودي بر سازمان ها و نهادهاي حكومتي و قانون گذاري در كشور مسلط هستند، به هيچ وجه اين آرزو تحقق نخواهد يافت.
20-21:41
26
 

پربیننده ترین خبرها