همایش ترویج اسلام سلفی در معبد فرعون!

همایش ترویج اسلام سلفی در معبد فرعون!
جمعه 4 اسفند 1391 - 11:58

تصمیم جریان های سلفی مصر مبنی بر برگزاری همایش دینی در معبد فرعون، بحث و چالش گسترده ای در محافل رسمی و سیاسی این کشور به پا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این کنفرانس که تحت عنوان "معرفی اسلام" و از سوی وزارت اوقاف مصر ترتیب داده شده، قرار است امروز (جمعه 22 فوریه) در معبد رامسس واقع در شهر باستانی ابوسمبل در استان اسوان برگزار شود.
همه ساله در روز 22 فوریه - که با تابش عمودی خورشید بر این معبد همزمان است- مراسم جشنی با حضور گردشگران خارجی برای تماشای عمود شدن خورشید بر چهره رمسیس دوم در این معبد برگزار می شود.
این در حالی است که در روزهای اخیر، و در پی تصمیم سلفی ها برای برگزاری کنفرانس مذهبی این معبد، بحث و جدل های زیادی میان اعضای دولت مصر در گرفته است.
پیش از این، وزارت آثار باستانی مصر با انتقاد از تصمیم وزرات اوقاف برای برگزاری همایش دینی در این معبد، از لغو این همایش خبر داده و با برگزاری همایش مذهبی در معبد باستانی فرعون مخالفت کرده بود.
دکتر احمد صالح مدیر آثار باستانی ابو سمبل و معابد النوبه، با تاکید بر موافقت وزارت اوقاف برای لغو همایش، در اظهاراتی عجیب، از نگرانی خود مبنی بر تاثیر منفی دین بر صنعت گردشگری خبر داد و گفت: وارد  کردن مسائل دینی و مذهبی در یکی از جشن های فرعون، نتایج منفی در بر داشته و بر صنعت جهانگردی و توریسم تاثیرات منفی خواهد داشت(!)
اما دکترسلامه عبدالقوی سخنگوی رسمی وزارت اوقاف، با تکذیب اقدام وزارت آثار باستانی و جهانگردی مبنی بر لغو همایش، تاکید کرد که این نشست لغو نشده و در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.
بدین ترتیب، دعوت وزیر اوقاف مصر (که سمت معاون هیأت شرعی حقوق و اصلاح وابسته به سلفی ها را نیز عهده دار است) برای برگزاری کنفرانس دینی در معبد فرعون، بحث های زیادی در میان مسئولان آثار باستانی و گردشگری مصر برانگیخته، زیرا اولین بار است که قرار است یک کنفرانس مذهبی در یک مکان باستانی برگزار شود.
وزارت اوقاف مصر در توجیه اقدام خود مدعی شده است: هدف این کنفرانس نشان دادن تسامح و انعطاف پذیری اسلام نسبت به گردشگران بیگانه ای است که در این جشن شرکت خواهند کرد.
موافقان این اقدام نیز معتقدند که هدف وزارت اوقاف از برگزاری این کنفرانس در یک معبد، اصلاح دیدگاه افراد نسبت به سلفی ها و زدودن تصوراتی مانند "تلاش جنبش سلفی برای بستن معابد و اعمال محدودیت برای جهانگردان در مصر" است.
به عنوان نمونه، چندی پیش یکی از مبلغان سلفی، پوشاندن روی تندیس های باستانی با "موم" را خواستار شده بود.
اما مخالفان معتقدند که وزارت اوقاف پس از حضور یک وزیر وابسته به جریان سلفی  در رأس این وزارتخانه، به دژ و پایگاه محکمی برای جریان سلفی ها و گروه اخوان المسلمین تبدیل شده است.
این اقدام عجیب سلفی های داعیه دار انقلاب، بیش از پیش از سردرگمی و عدم توازن در تصمیمات و اقدامات آنها حکایت دارد و در حالی صورت می گیرد که آنان در ماه های اخیر، تلاش ها برای عادی شدن روابط مصر با جمهوری اسلامی ایران (به عنوان نخستین انقلاب اسلامی تاریخ و سردمدار مبارزه با طاغوت و استکبار) را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند؛ و همزیستی با اهل کتاب (مسیحیان قبطی مصر) را نفی می کنند، اما اکنون برای معرفی "اسلام" و "تساهل و تسامح دینی"، به معبد فرعون پناه آورده اند، در حالی که قرآن کریم در آیات متعدد (از جمله آیه 46 سوره مبارکه غافر)، فرعون و فرعونیان را به شدت نکوهش کرده و وعدۀ شدیدترین عذاب را به آنان داده است.
عجیب تر آن که مسئولان دینی و مدعیان اسلام سلفی، از برگزاری این همایش در معبد طاغوت بزرگ تاریخ انتقاد نکرده اند، اما مسئولان گردشگری مصر، برگزاری همایش دینی در معبد فرعون را دارای آثار منفی بر صنعت گردشگری مصر می دانند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها