اختلافات تونسی ها همچنان ادامه دارد

اختلافات تونسی ها همچنان ادامه دارد
يکشنبه 6 اسفند 1391 - 15:18

العالم - با وجود کاسته شدن از بحران سیاسی در تونس پس از مأمور شدن نخست وزیر جدید برای تشکیل کابینه، اختلافات احزاب مطرح تونس درباره ساز و کار مدیریت کشور همچنان پا برجا است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور تونس «علی العریض» وزیر کشور دولت سابق به نخست وزیری«حمادی الجبالی» را به عنوان نخست‌وزیر جدید، مامور تشکیل کابینه کرد.
جنبش "النضهه" که اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد، العریض را به جای حمادی الجبالی نخست‌وزیر مستعفی به رئیس جمهور معرفی کرد؛ العریض نیز ۱۵ روز مهلت دارد تا دولت جدید را معرفی کند.
العریض پس از دیدار با رئیس جمهور تاکید کرد که رایزنی برای تشکیل دولت جدید را آغاز کرده است.
"جلال ورغی" عضو مجلس شورای جنبش النهضه تونس به شبکه العالم، گفت: النهضه پس از رایزنی با سایر گروه های سیاسی العریض را انتخاب کرده و همه احزاب را در این تصمیم گیری مشارکت داده است.
وی مرحله انتقالی در تونس را نیازمند توافق و تلاش ملی دانست و درباره موافقت و مخالفت احزاب نسبت به العریض، گفت: توافق کلی در این زمینه دشوار است، اما  در این زمینه به توافق نسبی رسیدیم.
ورغی خواستار تلاش احزاب تونس برای دستیابی به وفاق ملی شد و گفت: باید از خفقان و جبهه گیری حزبی پرهیز کرد.
عضو ارشد حرب النهضه ناکامی حکومت فعلی به نخست وزیری الجبالی را رد و از مواضع حزب « کنگره برای جمهوری» تونس درباره ناکامی دولت فعلی انتقاد کرد.
جلال ورغی تصریح کرد: این مرحله از تاریخ سیاسی تونس با وجود کاستی ها و مشکلات دستاوردهایی هم داشت که باید در ارزیابی دولت متعادل بود.
عضو ارشد مجلس شورای حزب النهضه از تصمیماتی برای به تعویق انداختن انتخاب وزرای دادگستری و خارجه خبر داد و گفت: انتخاب وزیر کشور نیز حال بررسی است .
ورغی همچنین از تصمیم النهضه برای مشارکت با دیگر احزاب سیاسی برای تعیین ساختار مرحله آتی کشور خبر داد. 
 
پافشاری حزب "جمهوری" بر تشکیل دولت تکنوکرات
از سوی دیگر حزب جمهوری برای کنگره تونس دومین حزب دارای اکثریت پارلمانی بر لزوم تشکیل دولت تکنوکرات تاکید کرد.
این حزب که در بحبوحه بحران سیاسی اخیر در تونس النهضه را به خروج از ائتلاف دولتی تهدید کرده بود، پس از گفتگو و رایزنی با دیگر احزاب از تصمیم خود منصرف شد تا با تعیین نخست وزیر جدید به نوعی بحران حل و فصل شود.
" یوسف شاهد "عضو دفتر سیاسی حزب کنگره برای جمهوری تونس درباره روند تشکیل دولت جدید به نخست وزیری علی العریض، اظهار داشت: طرح نخست وزیر مستعفی برای تشکیل دولت تکنوکرات امیدبخش بود اما النهضه همچنان به « تقسیم وزارتخانه ها میان احزاب ائتلاف حاکم » که عامل انحلال دولت بود، پایبند است.
وی طرح های سیاسی النهضه را دلیل ناکامی دولت الجبالی در اجرای وظایفش دانست و افزود: باید علل ناکامی دولت بررسی شده و نقایض را برطرف کرد؛ نباید تنها به تغییر وزرا اکتفا کرد، زیرا مردم انتظارات و مطالباتی دارند که باید محقق شود.
عضو دفتر سیاسی حزب کنگره برای جمهوری تونس، گفت حزب ما در ملی گرائی و سوابق مبارزاتی علی العریض شکی ندارد.
نخست وزیر تونس از همه طرف ها خواسته است که به وی در تحقق اهداف انقلاب کمک کنند.
 
 
 

پربیننده ترین خبرها