مدیر شبکه بین المللی العالم :

نفوذ جهانی رسانه های ایران نیازمند حرکت جهادی است

نفوذ جهانی رسانه های ایران نیازمند حرکت جهادی است
دوشنبه 14 اسفند 1391 - 16:17

مدير شبكه العالم گفت: هر چه در بخش رسانه‌هاي بين الملل سرمايه گذاري كنيم باز كم است و براي جبران عقب ماندگي موجود بايد به‌صورت جهشي و جهادي به معناي دقيق كلمه تلاش كنيم.

سيد احمد سادات مدير شبكه العالم در مصاحبه با خبرگزاري برنا در پاسخ به اين سوال كه فعالان رسانه‌اي ما چگونه مي‌توانند نقش برقراري ارتباط را با ساير ملل و فرهنگ‌ها از دريچه ارزش‌هاي انقلابي ايفا كنند، اظهار داشت: با توجه به حيات جمهوري اسلامي در عصر انقلاب انفورماتيك و توسعه و گسترش روزافزون رسانه‌ها بايد گفت سواد رسانه‌اي مسوولان برخي از نهادها كه به نحوي با سياست خارجي در ارتباط هستند، مطلوب نيست و به همين دليل متاسفانه ديپلماسي رسانه‌اي جايگاه ويژه خودرا در كشور نداشته است.

وي ادامه داد: در حوزه بين‌الملل علاوه بر معاونت برون مرزي سازمان صدا و سيما، برخي نهادهاي ديگر نيز در اين حوزه فعال هستند كه تلاش‌هاي در خور توجهي نيز دارند اما با توجه به رسالت و ماموريت رسانه‌هاي بين الملل ما پس از توجه به اين حوزه و سرمايه گذاري انجام شده بسيار اندك بوده كه حتي قابل مقايسه با رقباي منطقه‌اي ما نيست، به عنوان مثال كشور كوچك قطر در اين بخش سرمايه گذاري كلاني كرده است كه قابل مقايسه با ما نيست، بنابراين با توجه به ميزان اندك سرمايه گذاري ما به همان ميزان اثرگذاري رسانه‌ها ي ما كمرنگ‌تر است.

مدير شبكه العالم همچنين به سپهر رسانه‌‌اي عربستان سعودي اشاره كرد و گفت: امروز در عربستان سعودي منظومه‌ي رسانه‌اي‌ قدرتمندي شكل گرفته است كه شامل همه رسانه‌ها اعم از مكتوب، صوتي، تصويري و ديجيتال است امروزه پر تيراژترين روزنامه‌هاي عربي متعلق به سعودي‌هاست كه به‌طور همزمان در چند پايتخت عربي و غربي منتشر و توزيع مي‌شوند. اين در حالي است كه ما بعد از 34 سال هنوز حتي يك روزنامه قابل رقابت با آن‌ها را نداريم.

سادات در ادامه با اشاره به اين‌كه تاكنون در جمهوري اسلامي چنين سرمايه‌گذاري صورت نگرفته است و ميزان اثرگذاري با توجه به سرمايه گذاري ناچيز است، اظهار داشت: سرمايه‌ گذاري در بخش رسانه‌هاي ديجيتال، صوتي و تصويري نيز بسيار كم است. در مجموع مي‌توان گفت نقش كشور ما در مقايسه با كشور‌هاي ديگر، با توجه به سرمايه گذاري اندك در حوزه رسانه، بسيار كمرنگ‌تر است، مثلا در حوزه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، سازمان صدا و سيما از اوايل دهه 70 با سرمايه ‌گذاري نسبي خود در بخش رسانه‌هاي بين المللي تاحدودي توانست به نيازهاي موجود پاسخ داده و موفق عمل كند ونتيجه آن اهرم‌هاي قوي رسانه‌اي مثل شبكه‌هاي تلويزيوني العالم، پرس تي وي، هيسپان تي وي، الكوثر، سحر، آي فيلم و طيفي از شبكه‌هاي راديويي است كه با بودجه‌اي به مراتب كمتر از رقباي خود در حال فعاليت هستند.

مدير شبكه العالم تصريح كرد: محتواي پيام اين شبكه‌ها در واقع همان مفاهيم و ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي است كه رسانه‌هاي موجود در حوزه بين الملل وظيفه انتقال آن به ساير ملل را بر عهده دارند، در واقع نقش اصلي رسانه‌هاي بين الملل در ارتباطات فرهنگي نقشي اساسي و بي‌بديل است كه به نظر بنده با توجه به ميزان سرمايه گذاري‌ صورت‌گرفته رسانه‌هاي ما توانسته‌اند در انتقال مفاهيم به خوبي عمل كنند. به عنوان مثال مفاهيم و ارزش‌هايي همچون حمايت از مستضعفان، استكبار ستيزي، اسلام امريكايي و اسلام ناب محمدي، بر گشت موضوع فلسطين به جايگاه اصلي خود و تقبيح عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي و بسياري ديگر از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي به مرور زمان توسط رسانه‌هاي ما به افكار عمومي دنيا و ساير رسانه‌ها منتقل شد، به طوري كه در بسياري از كشورهاي حوزه بيداري اسلامي در گذشته كسي جرات گفتن مرگ بر آمريكا را نداشت ولي امروزه آمريكا به عنوان نماد شيطان بزرگ شناخته مي‌شود كه در واقع اين مصطلح سازي هاي حضرت امام ( ره ) توسط رسانه‌هاي بين الملل به سايرين منتقل شد و نقش رسانه‌ها در اين باره برجسته بود.

وي در مجموع در اين باره اظهار داشت: با توجه به سرمايه گذاري محدود در حوزه رسانه‌هاي بين الملل اين رسا‌نه‌ها توانسته‌اند تا حدود زيادي موفق‌ عمل كنند و در مجموع اگر نقض و مشكلي در اين حوزه وجود دارد بيشتر به فقدان سرمايه گذاري كافي در اين بخش و كمبود سواد رسانه‌اي برخي از مسوولان برمي‌گردد.

مدير شبكه العالم در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان گفت كه انحصار صدا و سيما همچنان كه در حوزه داخلي داراي سلبياتي است در حوزه بين الملل نيز كاركردهاي آن‌را محدود مي‌كند، گفت: به اين موضوع معتقد نيستم، چرا كه شما در اين باره به چند عامل اساسي نيز داريد كه همه متوفر و موجود است شما براي انتقال محتواي پيام نياز به تكنولوژي مناسب و تجهيزات فني و نيري انساني ماهر و متخصص و ملتزم و برنامه‌اي مدون به همراه بودجه كافي داريد كه اغلب اين‌ها فراهم است اما قلت بودجه و سرمايه‌گذاري اندك در اين باره باعث مي‌شود ميزان تحرك شما نيز محدود شود. امروز جمهوري اسلامي برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني را به 30 زبان اجرا مي‌كند، در حالي كه كشوري همچون مصر به بيش از 40 زبان زنده دنيا برنامه پخش مي‌كند حتي به زبان فارسي و عبري نيز برنامه دارند و عربستان سعودي نيز بيش از 80 كانال تلويريوني دارد اين‌ها علاوه با سهام دار بودن سعودي‌ها و قطري‌ها در بنگاه‌هاي رسانه‌اي اروپايي است. قطعا ملاحظه مي كنيد كه آن‌ها نيز در اين باره سرمايه‌گذاري بيشتري انجام داده و حوزه نفوذ رسانه‌اي آن‌ها از ما بيشتر است.

سادات در ادامه با بيان اين مطلب كه ما هر چه در بخش رسانه‌هاي بين الملل سرمايه گذاري كنيم باز كم است و براي جبران عقب ماندگي موجود بايد به‌صورت جهشي و جهادي به معناي دقيق كلمه تلاش كنيم، گفت: با توجه به نقش غير قابل انكار كنوني جمهوري اسلامي ايران در عرصه معادلات سياسي، اقتصادي، جهان و تحولات منطقه بايد براي برطرف ساختن فاصله موجود برنامه‌ ريزي لازم صورت گيرد و در اين راستا امكانات ساير نهادها و حوزه هاي مرتبط نيز به خدمت گرفته شود.

وي با اشاره به اين‌كه بعد از انقلاب، حضرت امام فرمدند ما انقلاب خود را به تمام جهان صادر مي كنيم تصريح كرد: جمهوري اسلامي نخستين انقلابي بود كه در منطقه خاورميانه بر عليه منافع استكبار و غرب صورت گرفت و در همان مقطع خود اين انقلاب براي ساير ملل و كشورها بسيار الهام بخش بود، در واقع مي‌توان گفت كه دشمنان ما با ايجاد چالش‌هاي جدي در مقابل انقلاب از جمله كودتاي نوژه؛ جنگ تحميلي، تحركات تروريستي منافقان و موضوع كردستان تلاش كردند كه توجه ما را به مشكلات داخلي و امنيت و اقتصاد و غيره معطوف كنند تا از الهام بخشي ما بكاهند و مسوولان درگير قضاياي امنيتي و داخلي شوند در صورتي كه در برهه كنوني كه چشم انداز 20 ساله ترسيم شده و بايد قدرت اول منطقه‌اي شويم تحقق آن نيازمند تحول جدي در نگاه ما به رسا نه هاي بين المللي بوده كه آن نيز قطعا نيازمند تدوين راهبردها و ايجاد نهادي مستقل و ساختاري قوي دارد.

مدير شبكه العالم در پاسخ به اين سوال كه آيا نظام رسانه‌اي كشور در انتقال ديدگاه‌هاي مسوولان ارشد جمهوري اسلامي موفق بوده است، گفت: باز هم عنوان مي‌كنم با توجه به ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته رسانه‌هاي ما نسبتا خوب و موفق عمل كرده‌اند و مجموعا در بخش‌هاي مختلف رسانه‌هاي مكتوب، صوتي و تصويري توانسته‌ايم درباره انتقال ديدگاه‌ها عمل كنيم.

سادات در پاسخ به اين سوال كه شما در صحبتان به كرات به سرمايه گذاري محدود در اين بخش اشاره كرده‌ايد به نظر شما ما نيازمند چه‌ميزان سرمايه گذاري در اين عرصه هستيم، گفت: در صدور انقلاب و انتقال مفاهيم و دفاع از ارزش‌هاي آن، شما با دنيايي مواجه هستيد كه با تمام توان خود وارد صحنه شده و مهمترين ابزار آن‌ها نيز رسانه‌ها هستند. رسانه‌هايي كه از نظر عده و عده بسياز زيادند و طي سه دهه اخير سرمايه گزاري كلاني در اين باره كرده‌اند در حال حاضر حدود 130 كانال فلرسي زبان معاند به‌صورت يوميه ارزش‌هاي شما را هدف گرفته‌اند بنابراين با توسعه شبكه‌هاي داخلي هم در حوزه ايمن سازي و دفاع بايد سرمايه گزاري كلان‌تري صورت گيرد و هم در حوزه بين الملل در بخش مقالبه و تهاجم. حالا به نظر شما مقابله با اين حجم هجمه گسترده از طرف كشورهاي غربي و لابيهاي صهيو نيستي و كشورهاي مرتجع عربي و حتي كشورهاي همسايه با اين سرمايه گذاري‌ها ميسور است.

وي در ادامه با بيان لزوم ارايه تصوير واقعي از جمهوري اسلامي ايران و اسلام ناب محمدي و دفاع از ارزش‌ها گفت: سرمايه گذاري براي ايجاد منظومه رسانه‌اي كارا، موثر و گسترده از اولويت‌هاي مرحله كنوني است.

مدير شبكه العالم در ادامه مصاحبه در پاسخ به اين سوال كه ظرفيت‌هاي رسانه‌اي براي گسترش ارتباطات در سطح بين المل و آگاه سازي ملت‌ها از مواضع جمهوري اسلامي چيست، اظهار داشت: همان‌طوري كه در ابتداي صحبت‌هايم به آن اشاره شد، طي 5 سال گذشته كه در رسانه‌هاي بين‌الملل فعاليت صورت گرفت در حوزه برون مرزي صدا و سيما پيشنهادي به مسوولان در راستاي تاسيس سازمان رسانه‌هاي بين الملل جمهوري اسلامي ايران مطرح شد كه كار‌هاي كارشناسي در اين باره صورت گرفت و ضمن رصد كردن شبكه‌هاي معاند در كشور‌هاي رقيب و رسانه‌هاي مختلف در منطقه و جهان مقايسه‌اي نيز صورت گرفت تا جايگاه كشورمان مشخص شود كه اين كار انجام شد و براين اساس پيشنهاد مدون و مفصلي در اين باره ارايه شد وليكن تا كنون اقدامي عملي براي تحقق آن صورت نگرفته است.

سادات در خاتمه در پاسخ به اين سوال چقدر در موضوعات هسته‌اي مذاكره به آمريكا، سياست‌هاي ايران در قبال تغييرات سياسي جهان توانسته‌ايم موفق عمل كنيم، گفت: مسوولان سياست‌هاي خارجي بايد به رسانه‌ها اعتماد داشته باشند واز ابزار رسانه به عنوان اهرمي قوي و موثر در پيشبرد سياست‌ها و اهداف نظام استفاده كنند، كه متاسفانه تا حدود دو سال قبل فاقد آن بوده‌ايم اما بايد گفت طي دو سال گذشته نگاه مسوولان به رسانه‌هاي بين الملل اصلاح شده و تعامل خوبي بين طرفين برقرار است و اين امر نيز در پيشبرد اهداف سياست خارجي بسيار تاثير گذار بوده است

پربیننده ترین خبرها