عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات آلماتی:

5+1، فتوای رهبر معظم انقلاب را به عنوان معیار پذیرفت

5+1، فتوای رهبر معظم انقلاب را به عنوان معیار پذیرفت
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 14:34

العالم - "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که 1+5 در مذاکرات آلماتی قزاقستان مسیر صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران را بر مبنی حرام دانستن تسلیحات هسته ای پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اسماعیل کوثری" در گفتگوی اختصاصی با برنامه "حوار الساعه"، گفت: به دنبال هشت ماه وقفه از جلسه پیشین ایران با 1+5 در مسکو، در نهایت 1+5 خواستار مذاکره ای جدید شد و در چند ماه گذشته به دنبال نشست های کارشناسان درباره تعیین زمان و مکان آن تصمیم گیری شد گرفته شد؛ هفته گذشته در آلماآتی قزاقستان نشستی بین ایران و 1+5 درباره مسائلی از جمله برنامه هسته ای ایران برگزار شد.

توافقاتی صورت گرفته است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در نهایت نشست دو روزه‌ای برگزار شد و می‌توان گفت که در ظاهر توافهمی در بحث‌ها صورت گرفته است و انشاالله در نشست‌های آتی بتوان به نتایج بهتری رسید.
کوثری افزود: نمی‌توان گفت که در مذاکرات آلماتی نتیجه‌ای به دست آمده و باید بر اساس این نتایج عمل کرد؛ ما انتظار داشتیم که 1+5 پیشنهادات جدیدی را ارائه دهد اما اینگونه نبود و ایران پیشنهادات خود را ارائه کرد و در نهایت آنها به مسائل و بحث‌هایی که ایران در نشست مسکو مطرح کرده بود، پاسخ دادند.
وی در ادامه گفت: یکی از این موارد، بحث درباره نظر مقام معظم رهبری درباره حرام بودن ساخت سلاح‌های اتمی بود؛ نظر ایران این است که سلاح‌های هسته‌ای به عنوان "زائده هسته‌ای"، سلاح‌های غیر متعارف و کشتار جمعی مورد پذیرش نیست. مقام معظم رهبری هم از نظر شرعی این مسئله را مطرح کردند و هم از نظر قانونی و ایران به هیچ وجه به دنبال این تسلیحات نیست، در حالی که می‌تواند توانایی آن را داشته باشد.

لزوم خلع سلاح هسته‌ای
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتی کشورهای دیگر هم که سلاح‌های اتمی و کلاهک‌های هسته‌ای دارند، هم باید خلع سلاح شوند و این تسلیحات را از بین ببرند، زیرا ما این تسلیحات را هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی قبول نداریم؛ این موضوع در نشست آلماتی مطرح شد و مورد قبول 1+5 قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این نشست مباحثی هم درباره تاسیاست هسته‌ای ایران در "فردو" مطرح شد و در نهایت باید گفت که نسبت به مذاکرات قبل در اجلاس آلماتی 1+5 مقداری بیشتر به واقعیت‌ها نزدیک شد.
اسماعیل کوثری در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبری العالم یادآور شد که در این مذاکره هنوز نتیجه‌ای مشخص گرفته نشده است، بلکه 1+5 بیشتر به سمت نتیجه گیری تمایل پیدا کرده است و فتوی مقام معظم رهبری را قبول کردند.

1+5 باید کل تحریم‌ها را لغو کند
کوثری گفت: هنوز بحث "گام به گام" در این مذاکرات مطرح نشده است؛ نمی‌توان گفت که مثلاً رفع تحریم تجارت طلا در مقابل اقدامات ایران مسئله مهمی است؛ غربی‌ها باید به صورت کامل تحریم‌ها را لغو کنند. ایران توانسته است در همین مدت تشدید تحریم‌ها، کارهای بزرگ خود را دنبال کند و به نتیجه برساند، ما حتی این اقدامات مهم را اعلام کردیم و به نمایش گذاشتیم. بحث تحریم‌ها آنقدر ما را تحت فشار نگذاشته که بخواهیم به عنوان مثال درباره تجارت طلا، پتروشیمی و مسائل دیگر گفت‌وگو کنیم. اگر آنها می‌خواهند به نتیجه مطلوب برسند باید کل تحریم‌ها را لغو کنند.

خواسته های ایران از 1+5
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: حق ایران در غنی‌سازی صلح آمیز باید مورد قبول قرار گیرد، ثروت‌های هنگفت ایران که پس از انقلاب هم آمریکا و هم اروپا آنها را مسدود کرده است باید به ایران بازگردانده شود و این مسائل باید در مذاکرات به نتیجه برسد؛ غربی‌ها بحث حقوق بشر و مانند آن را مطرح کنند و خود جنایت بیشتری را انجام می‌دهند، بحث ما روی این موارد است.

دخالت غرب در منطقه
کوثری در ادامه این مصاحبه گفت: بحث ما این است که به آنها می‌گوییم شما با چه مجوزی از آن سوی جهان می‌آیید و در منطقه کشتارهای بی‌رحمانه‌ای به راه می‌اندازید. مثل عراق، افغانستان و پاکستان؛ این موارد در مذاکرات مطرح می‌شود و آنها پاسخ دهند، آنگاه اگر ما هم خلافی داشتیم آنها بیایند و رسیدگی کنند.
کوثری گفت: آژانس مدام هیات‌های بازرسی خود را به ایران اعزام می‌کند و  دوربین‌های آژانس هم دایماً از سایت‌های ما فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کنند و این اطلاعات را به صورت آنلاین برای آژانس می‌فرستد؛ پس وقتی تخلفی از ما ندیده‌اند به دنبال چه هستند؟

غرب گام‌های خود را مشخص کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، تاکید کرد: ما در مذاکرات گام به گام، گام‌های خود را مشخص کردیم و آنها باید گام‌های خود را مشخص کنند؛ غرب باید مشخص کند که چه اقدامی انجام خواهد داد و به نظر من در اجلاس آلماآتی این مسئله هنوز مبهم باقی مانده است.
وی افزود: نمایندگان اعزامی 1+5 به مذاکرات خود تصمیم گیرنده نیستند و از این رو تصمیم‌گیری درباره پیشنهادات ارائه شده به اجلاس آتی موکول می شود. در 27 و 28 اسفند ماه  نشست کارشناسان در استانبول برگزار می‌شود و در 16  فروردین سال 1392 در آلماتی قزاقستان نشستی در ادامه نشست اول مطرح می‌شود و باید توافقات را مکتوب کرد.


بی‌اعتمادی ایران به غرب
کوثری گفت: نظر من این است که حتی ما به موارد مکتوب با 1+5 اعتماد نداریم؛ زیرا در گذشته آمریکا، فرانسه و آلمان خود قبول کردند که ایران 20 هزار کیلو وات از طریق هسته‌ای برق تولید کند؛ ساخت نیروگاه بوشهر را آلمانی‌ها آغاز کردند، فرانسوی‌ها نیز عملیات احداث یک نیروگاه هسته‌ای 360 مگاواتی را در کنار رود کارون در "دارخوین" آغاز کردند. اما این کشورها پس از انقلاب به قراردادهای خود عمل نکردند و حتی پول های دریافتی را هم پس ندادند. وی افزود: غرب هم با زور و هم با حمایت سازمان ملل بر خلاف قراردادهای مکتوب خود عمل کرد.

دلیل نرمش غرب در مذاکرات آلماآتی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: دلیل کوتاه آمدن 1+5 در نشست اخیر این است که آمریکایی‌ها در منطقه شکست‌های پی‌درپی را متحمل شده‌اند و می‌خواهند تا حدی رضایت ما را جلب کنند و در نهایت به درخواست خود که مذاکره دو جانبه است، برسند. اما تا زمانی که ما در عمل چیزی از آنها نبینیم و ایرانی‌ها به حق خودشان نرسند چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
کوثری گفت: رفع کامل تحریم‌ها تنها یکی از خواسته‌های ایران است؛ دوم اینکه بر اساس قانون ان.پی.تی ایران می‌ تواند حق غنی سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد، نیازی به مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل نیست؛ همچنین باید پول‌های بلوکه شده شده ایران را برگردانند؛ بحث نقض حقوق بشر در ایران هم جنگ روانی و بحثی کاذب است. این کشورها از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت بزرگ ایران استفاده کرده‌اند؛ آنها جنگ را بر ما تحمیل کردند، آنها فتنه 88 را هدایت کردند و خیلی از مسال دیگر مثل حمله به طبس؛ سازمان ملل باید به این موضوعات رسیدگی کند.
کوثری افزود: ما خواهان مذاکره هستیم، چون منطق داریم و می‌توانیم مسائل خود را ثابت کنیم؛ اما آنها مشکلاتی دارند و می‌خواهند فراتر از قوانین آژانس، ان.پی.تی و سازمان ملل تصمیم گیری کنند که ما زیر بار این مسائل نخواهیم رفت.

دلیل غنی سازی 20 درصدی در ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 1994 یعنی 19 سال پیش ما به صورت مکتوب به آژانس درخواست تامین سوخت دادیم و آژانس هم تایید کرد و در نامه‌ای از یکی از کشورها خواست سوخت ایران را تامین کنند و هزینه آن هم پرداخت شد؛ در سال 2010 بار دیگر ما در نامه‌ای مکتوب از محمد البرادعی رئیس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستیم که سوخت رآکتور تهران تامین شود. آژانس هم به آمریکا، روسیه و فرانسه این موضوع را ابلاغ کرد و بهتر بود که این کشورها سوخت به ما می‌دادند، آنها می‌توانستند خود سوخت را عوض کنند و هزینه‌اش را دریافت کنند؛ اما اینگونه نشد و آنها موضوع را به چالشی سیاسی تبدیل کردند.
وی افزود: در پی ممانعت این کشورها ما بار دیگر نامه‌ای نوشتیم و دو ماه به آنها فرصت دادیم و گفتیم که اگر سوخت به ما ندهید ما سوخت 20 درصد تولید می‌کنیم. غرب گفت شما همه اورانیوم 3.5 تا 5 درصدی خود را در ترکیه تحویل دهید و در آنجا تبادل سوخت انجام می‌شود.
کوثری ضمن مخالفت ایران با تبادل سوخت در ترکیه، گفت: غرب گمان می‌کرد که ایران توانایی تولید سوخت 20 درصدی را ندارد اما ما اعلام کردیم که برای بازدید از تولید سوخت به ایران بیایید.

در حال حاضر نیازی به تولید سوخت 20 درصد نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در حال حاضر به اندازه نیاز راکتور تهران سوخت تامین شده است و دیگر نیازی به تولید سوخت بیشتر نیست. اما بالاتر از همه اینها حکم رهبری ما است و ما می‌گوییم که اصلاً به هیچ وجه ما به سمت فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز نمی‌رویم و در چارچوب غنی سازی صلح آمیز اورانیوم حرکت می‌کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: غرب تخلف کرده و به قانون عمل نکرده است، آنها باید ابتدا تحریم‌ها را لغو کنند و یک گام بردارد تا ما گام‌های بعدی را راحت‌تر برداریم؛ ما قصد تولید سوخت 20 درصدی را نداشتیم اما زمانی که به ما سوخت ندادند ما به سوی غنی سازی 20 درصدی رفتیم.
اسماعیل کوثری در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: سوخت 20 درصدی تنها برای راکتور مورد نیاز است و هر وقت که نیاز شد یا به ما سوخت می‌فروشند یا اینکه با نظارت آژانس به قدر مورد نیاز خود تولید می‌کنیم؛ این روندی گام به گام است و پس از اینکه غربی‌ها یک گام برداشتند می‌توانند با نظارت آژانس شاهد عمل کردن ما به گام‌های بعدی باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها