چرا سران عرب در تشییع چاوز غایب بودند؟

چرا سران عرب در تشییع چاوز غایب بودند؟
يکشنبه 20 اسفند 1391 - 10:25

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربي، با اشاره به مواضع اصولی رییس جمهور فقید ونزوئلا در حمایت از فلسطین و مخالفت با اشغالگران، چاوز را یکی از مهمترین حامیان فلسطین نامید و خودداري حکام عرب از شركت در مراسم تشييع جنازه وی را امری دردناک و تأسف آور خواند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه القدس العربي چاپ لندن در سرمقاله دیروز خود نوشت:

«ميليون ها نفر در ونزوئلا در مراسم تشييع جنازه هوگو چاوز شركت كردند؛ شخصي كه طرفدار فقرا و مسائل عادلانه جهاني به ويژ مسئله منازعه عربي اسرائيلي و مخالف تجاوز آمريكا به عراق بود.

چاوز از اندك چپگرايان در جهان بود كه از طريق صندوق هاي راي به قدرت رسيد و با وجود توطئه هاي متعدد آمريكا براي سرنگوني او و فراهم كردن همه شرايط براي پيروزي مخالفان راستگرا، چند بار به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد.

ملت فلسطين هرگز مواضع چاوز را در حمايت از مسئله عادلانه فلسطين فراموش نمی كند. چاوز به شدت مخالف تجاوز اسرائيل بود و سفارت اسرائيل را در كاراكاس تعطیل کرد و از مبارزه فلسطيني ها به منظور پايان دادن به اشغالگري حمايت كرد. 

محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به درستی اذعان کرد که "مسئله فلسطين يكي از مهم ترين حاميان خود را در همه جهان از دست داد"، آن هم در زماني كه  بسياري از كشورهاي عربي به خاطر وجود حاکمانی كه در برابر دستورات و فشارهاي آمريكا براي فراموش کردن اين مسئله محوري تسليم شده اند، موضع قاطعی در این باره اتخاذ نمی کنند.

چاوز خاري در چشم آمريكا و سياست هاي سلطه جويانه آن در آمريكاي جنوبي بود و توانست جبهه قوي از رهبران براي مقابله با اين سياست ها تشكيل دهد كه رهبران بوليوي، نيكاراگوئه و دیگر کشورها را شامل مي شود. چاوز در عمل طرفدار فقرا بود، بدین معنا که در جهت تامین فرصت هاي زندگي شرافتمندانه براي آنها تلاش کرد و نفت را با قيمت هاي پايين به كشورهاي فقير در آمريكاي جنوبي و برخي كشورهاي آفريقايي فروخت.

غيبت چاوز از عرصه سياسي به علت بيماري به مدت چند ماه؛ و سپس مرگ او بعد از رنج طولاني از بيماري و شيمي درماني، موجي از خرسندي در محافل دولت آمريكا برانگيخت و حتي باراك اوباما با شتاب به استقبال از همكاري با رئيس جمهور آينده ونزوئلا رفت.

اما خودداري بيشتر سران عرب از شركت در مراسم تشييع جنازه اين رهبر بزرگ مسئله دردناكي بود و در این میان، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در ميان كشورهاي عربي و اسلامي تقريبا تنها رئيس جمهوري بود كه در اين مراسم شركت كرد. سران عرب حتی اگر به علت اختلافات سیاسی با چاوز خصومت داشتند، بايد به نشانه همبستگي با ملت ونزوئلا در مصيبت از دست دادن رهبري كه بيشترين محبوبيت را در تاريخ اين كشور داشت، در اين مراسم شركت مي كردند.

امت عرب و مسائل سرنوشت ساز جهان عرب، دوستی شجاع را از دست داد؛ دوستی كه در همه مسائل عادلانه اين امت در كنار آنان بود. چاوز در سازمان اوپك براي دست يافتن به قيمت هاي عادلانه براي ثروت هاي نفتي امت عرب و مقابله با تجاوز آمريكا به عراق و تجاوز اسرائيل به فلسطين اشغالي - به ويژه نوارغزه- همواره در كنار امت عرب بود و از آنان حمايت می کرد».

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها