غروی به العالم گفت: تحریم‌ در بخش گاز بی‌تأثیر است

غروی به العالم گفت: تحریم‌ در بخش گاز بی‌تأثیر است
يکشنبه 20 اسفند 1391 - 21:00

معاون مدیرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به بومی سازی دانش فنی پالایش، انتقال و توزیع گاز در کشور تأکید کرد، هیچگونه تحریمی در این زمینه نمی تواند ایران را از بهره برداری از منابع گازی باز دارد.

"محمدرضا غروي" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، در پاسخ به این سئوال که آيا امكان دارد غرب گاز ايران را نيز تحريم كند، اظهار داشت: ايران 16 درصد از ذخاير گازي جهان را دارد، و تمام دانش فني پالايش ، انتقال و توزيع گاز در ايران كاملا بومي شده است؛ بنابراین هيچ گونه تحريمي در زمينه تأمين تجهيزات، اجراي خطوط انتقال و احداث پالايشگاه‌ها نمي تواند ايران را از بهره برداري از اين نعمت خدادادي بازدارد.
غروی گفت: ما هيچ نگراني درباره تحريم گاز نداريم و اميدواريم كه بتوانيم در آينده گاز را به همه نقاط دنيا صادر كنيم، و با توجه به اينكه طبق پيش‌بيني‌ها گاز در آينده نه چندان دور اولين تأمين كننده انرژي در جهان خواهد بود، ايران براي توسعه ميادين گازي تلاش مي كند .
غروی بار دیگر تأکید کرد: ايران با دارا بودن 16 درصد از ذخاير گاز جهان و داشتن عنوان دومين كشور دارنده گاز در جهان، و نيز در اختيار داشتن 13 پالايشگاه بزرگ تصفيه گاز و 34 هزار كيلومتر خطوط انتقال گاز، امروز به يكي از كانونهاي تامين انرژي در خاور ميانه تبديل شده است.
وی افزود: در سند چشم انداز 1400 بايد سهم ایران از تجارت جهاني گاز به 10 درصد افزايش پيدا كند؛ درهمين راستا دولت جمهوري اسلامي ايران موفق شده است روزانه 30 ميليون متر مكعب گاز به ترکیه صادر كند.
صادرات گاز به عراق
غروی خاطرنشان کرد: علاوه بر گازرساني به تركيه كه چندين سال است ادامه دارد، در هفته جاري تفاهمنامه اي بين ايران و عراق منعقد شد كه طبق آن ايران متعهد شده است از سال آينده صادرات گاز به اين كشور را آغاز كند.
غروی ادامه داد: همچنین ظرف هفته جاري عمليات انتقال گاز به كشور برادر و همسايه پاكستان با حضور رؤساي جمهور دو كشور آغاز خواهد شد.
معاون مدیرعامل شركت ملي گاز ايران تأکید کرد: در فاز اول كه به امید خدا تا نيمه اول سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد، ايران متعهد شده است روزانه 10 ميليون متر مكعب گاز برای نيروگاه "المنصوريه" بغداد تامين كند و در ادامه عمليات گازرساني به بخش هاي ديگري از عراق نيز در برنامه ما قرار دارد و در اين رابطه تفاهمنامه لازم حاصل شده و اميدواريم كه از نيمه اول سال آينده صادرات به كشور عراق آغاز شود.
دلیل عراق برای خرید گاز از ایران
غروی درباره دلیل اقدام عراق برای واردات گاز از ایران، اظهار داشت: عراق باوجود اين كه كشوري نفت خيز است، در فاز اول به منظور تسريع در تامين برق مورد نياز خود بنا دارد كه گاز مورد نياز تعدادي از نيروگاه‌هاي خود را از طريق ايران تامين كند. عراق چشم انداز دورتری را برای این همکاری دارد، این کشور اميدوار است گاز دريافتي از ايران را به ساير كشورهاي همسايه خود صادر كند و از اين محل براي خود كسب در آمد نمايد.
اهمیت طرح بزرگ لوله گاز صلح
غروی با اشاره به اهمیت طرح بزرگ لوله گاز صلح به پاكستان گفت: در حالي كه دشمنان به زعم خودشان تحريم هاي فلج كننده اي را عليه ايران آغاز كرده اند، ايران موفق مي‌شود كه ظرف دو هفته با دو كشور همسايه پيمان صادرات گاز را امضا كند.
معاون مدیرعامل شركت ملي گاز ايران تأکید کرد: پاكستان با توجه به اطمينان از استمرار دريافت گاز از ايران، با وجود فشارهایي كه متحمل مي‌شد با ايران اين توافقنامه را امضا كرد.
غروی ادامه داد: اميدواريم كه صادرات گاز به پاكستان علاوه بر صادرات انرژي به اين كشور زمينه توسعه روابط و همكاري ها را هم فراهم كند؛ و پاكستان هم بتواند گاز را به كشورهاي همسايه خود منتقل كند؛ بنابراين طرح لوله صلح مي تواند باعث استمرار برخورداري از انرژي در منطقه شود و روابط و همكاري هاي منطقه اي را تقويت كند و توسعه دهد .
غروی در خصوص انتقادهای مطرح شده درباره خط لوله صلح، خاطرنشان کرد: بخش ايراني خط لوله صلح با طول هزار و 200 كيلومتر و با هزينه حدود 3 ميليارد دلار اجرا شده است؛ و در داخل پاكستان براي انتقال گاز به 780 كيلومتر خط لوله با هزينه حدود 2 و نيم ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است كه ايران در بخشي از اين هزينه مشاركت كرده است به اين صورت كه ايران در دو مرحله وام 500 ميليون دلاري به پاكستان اعطا خواهد كرد، كه پاكستان اصل وام و بهره مربوطه را به ايران بازخواهد گرداند.
پاکستان زیر بار فشارها نرفت
غروی درباره فشارهای وارد شده به پاکستان برای لغو خط لوله صلح، اظهار داشت: پاكستان تحت فشار بود تا گاز خود را از طريق خاك تركمنستان و افغانستان تأمين كند، ولي اين فشارها مؤثر نبود و پاكستان از لحاظ امنيتي ترجيح داد كه گاز مورد نياز خود را از ايران تأمين كند.
معاون مدیرعامل شركت ملي گاز ايران تأکید کرد: پيشنهادهاي ترغيب كننده اي به پاكستان داده شد تا گاز مورد نياز خود را از افغانستان تأمين كند؛ ولي پاكستان ایران را ترجيح داد.
کیفیت بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز
غروی در خصوص کیفیت بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز  پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: قطر زودتر از ايران بهره برداري از ميادين مشترك را آغاز كرده است، ولی ما هم اكنون 600 ميليون متر مكعب گاز توليد مي كنيم كه عمدتا از ميادين مشترك است .. سال آينده 80 ميليون مترمكعب گاز از ميادين مشترك برداشت خواهيم كرد و ما اميدواريم كه بتوانيم به صورت مساوي از اين ميدان استفاده كنيم .
غروی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران طرح هایی را برای انتقال گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و امارات در دست دارد، اظهار داشت: طرح هایي در اين خصوص در دست بررسي است و ما اميدواريم كه در آينده خبرهاي خوشي را به اطلاع مردم برسانيم .

پربیننده ترین خبرها