با تاسیس بانک اسلامی؛ قطر نفوذ خود را گسترش می دهد

با تاسیس بانک اسلامی؛ قطر نفوذ خود را گسترش می دهد
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 11:39

قطر براي افزايش نفوذ سياسي خود در جهان عرب و كشورهاي که انقلاب‌های عربی در آن شکل گرفته، از طريق قدرت پول و اجراي پروژه‌هاي بزرگ تلاش مي‌كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بانكداران در گفت‌وگو با روزنامه اليوم السابع مصر اين خبر را همزمان با تصميم قطر براي تاسيس بزرگترين بانك اسلامي با سرمايه يك ميليارد دلار با همكاري بانك توسعه اسلامي و گروه البركه و بانك‌هاي ديگر تاييد كردند.
اين بانكداران افزوند: صندوق ذخيره مالي قطر تلاش مي‌كند كه فرصت‌هاي سرمايه گذاري در زمينه‌هاي اقتصادي را بدست آورد زيرا اين امر باعث افزايش تقاضا براي توليدات و خدمات قطر از جمله خدمات بانكي اسلامي مي‌شود و نفوذ اين كشور در منطقه را تقويت مي‌كند.
طارق حلمي عضو انجمن سابق بانك المتحد گفت: برخي كشورهاي عربي براي تشكيل يك سيستم بانكي اسلامي بزرگ توافق كرده‌اند و اين ايده از قبل مطرح بود و قطر منابع مالي زيادي ناشي از درآمدهاي نفتي و گازي دارد و تلاش مي‌كند تا از طريق سرمايه گذاري صندوق پول ملي خود فرصت‌هاي سرمايه گذاري در جهان را كسب كند كه از جمله آن اعلام تاسيس بزرگترين بانك اسلامي بود.
حلمي در گفت‌وگو با روزنامه اليوم السابع اظهار داشت: كشورهاي جهان با قدرت پول و اقتصاد براي افزايش نفوذ سياسي خود تلاش مي‌كنند و آنچه باعث تشويق قطر شد تا تاسيس بزرگ‌ترين بانك اسلامي را اعلام كند، انقلاب‌هاي بهار عربي و پيش بيني اين نكته است كه ميزان درخواست توليدات و خدمات بانكي هم‌سو با احكام شريعت اسلامي در كشورهاي شاهد انقلاب‌های عربي افزايش خواهد يافت و همچنين ركود برخي اقتصادهاي بزرگ در آمريكا و اروپا دوحه را تشويق كرد كه بخشي از سرمايه گذاري‌هاي جهاني خود را خارج كرده و مازاد مالي خود را در فرصت‌هاي اقتصادي و سرمايه گذاري ديگر در خاورميانه بكار گيرد.
يك منبع دولتي بلندپايه به روزنامه اليوم السابع گفت: صندوق مالي قطر كه جايگاه ششم را در بين صندوق‌هاي مالي در سطح جهان با مجموع حجم سرمايه گذاري 230مليارد دلار دارد، ورود قوي به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بزرگ را از جمله در كشورهاي عربی، بازارهاي مصر با روي كار آمدن جريان‌هاي اسلامگرا در اين كشورها، فرصت‌هاي رشد بانكداري اسلامي و افزايش درخواست براي توليدات و خدمات قطر را برسي مي‌كند كه اين امر به افزايش نفوذ قطر در منطقه خاورميانه كمك مي‌كند.
يوسف حسين كمال وزير اقتصاد و دارايي قطر بر عزم كشورش براي تاسيس بزرگترين بانك اسلامي با سرمايه يك مليارد دلار با همكاري بانك توسعه اسلامي و گروه البركه و بانك‌هاي ديگر تاكيد كرد.
بانك مركزي مصر چند روز پيش با درخواست بانك ملي قطر براي كسب همه سهام بانك الاهلي سوسيتيه جنرال مصر موافقت كرد.
منابع بانكي گفتند كه تاسيس اين بانك جديد در چند ماه آينده به طور رسمي اعلام خواهد شد و دولت قطر 30 درصد سرمايه اين بانك جديد را همراه با ثبت آن در مركز مالي قطر در اختيار خواهد داشت.
وزير قطري اظهار داشت: تاسيس بانك جديد باعث تقويت صنعت حمايت مالي اسلامي در منطقه و ارايه خدمات مالي مختلف به سرمايه گذاران خواهد شد.
گفتنی است که قطری‌ها در حالی تحت لوای اسلام و با عناوین اسلامی تلاش دارند تا نفوذ خود را در کشورهای عربی-اسلامی گسترش دهند که شواهد بسیاری مبنی بر حمایت آنها از گروه‌های تندروی تروریستی – در سوریه، لبنان، مالی، تونس و لیبی- وجود دارد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که قطر با تاسیس این بانک پوشش مناسبی برای رساندن کمک‌های مالی خود به جریان‌های تندروی مورد حمایتش به دست خواهد آورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها