حقوق بشر در عربستان شکست خورد

حقوق بشر در عربستان شکست خورد
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 16:40

سازمان‌های "دیدبان حقوق بشر" و "عفو بین الملل" با درخواست برای آزادی فعالان حقوق بشر در این کشور، درباره "شکست بزرگ حقوق بشر" در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دیدبان حقوق بشر و عفو بین الملل، صدور حکم بسیار سنگین برای شماری  از فعالان حقوق بشر را محکوم و اعلام کردند، "انحلال جمعیت حقوق مدنی و سیاسی، شکستی بزرگ در زمینه حقوق بشر به شمار می آید".
در این بیانیه آمده است: مسئولان سعودی باید فورا فعالان بارز حقوق بشر را آزاد کنند چرا که اتهامات آنها سیاسی است.
دادگاه کیفری عربستان سعودی شنبه گذشته با انحلال جمعیت حقوق مدنی و سیاسی (حسم) با تأیید حکم 6 سال زندان برای "عبدالله الحامد" 5 سال دیگر نیز به زندان او اضافه کرد و "محمد فهد القحطانی" را نیز به 10 سال زندان محکوم کرد. 
"اریک گلدستون" معاون مدیر اجرایی اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: این پرونده بسیار تأسف بار است و نشان می دهد که مسئولان سعودی برای ساکت کردن فعالان میانه رو و سرکوب حقوق بشر تا چه حدی پیش می روند.
در این بیانیه آمده است، "محمد البجادی" عضو "حسم" به اتهام تحریک مردم برای تظاهرات در حال سپری کردن 4 سال زندان است، و "سلیمان الرشودی" رئیس این جمعیت نیز به اتهام نقض بیعت با پادشاه برای 15 سال به زندن افتاده است.

جمعیت حسم اعلام کرده که طی 2 سال و نیم گذشته صدها مورد نقض حقوق بشر را از طریق ارتباط با قربانیان ثبت کرده، و به خانواده های آنان کمک کرده  در دیوان رسیدگی به شکایات ضد دستگاه امنیتی شکایت کنند، ولی دخالتهای وزارت کشور موجب تعطیلی این دیوان شد. این جمعیت همچنین رژیم آل سعود را به شکنجه بازداشت شدگان و به زندان انداختن 30 هزار نفر به دلایل سیاسی متهم کرده است.
"فیلیپ لوتر" مدیر سازمان عفو بین الملل در خاورمیانه نیز گفت: دلیل به زندان افتادن این فعالان فقط اقدام آنها در بیان آزادانه عقاید و تجمع بوده است؛ به همین دلیل ما خواستار آزادی فوری و بدون شرط آنها هستیم.
لوتر خاطرنشان کرد: صدور این حکم‌ها بیانگر آن است که مسئولان سعودی نمی توانند با نظرات مخالف تعامل کنند.

پربیننده ترین خبرها