نويسنده و تحليلگر سياسي افغان :

روابط ميان افغانستان و آمريكا متشنج است

روابط ميان افغانستان و آمريكا متشنج است
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 21:21

نويسنده و تحليلگر سياسي افغان با اشاره به وجود تنش در روابط افغانستان و آمريكا، درباره تلاش هاي واشنگتن براي ادامه حضور در این کشور هشدار داد.

عبدالباقي عبدالكبير روز سه شنبه در مصاحبه با به شبكه خبري العالم تأکید کرد: سخنان اخير حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان درباره مذاکرات طالبان و آمریکا به معنای بي توجهي آمريكا به نقش دولت افغانستان است.

رييس جمهور افغانستان اخیرا در اظهاراتی گفت وگوهاي سري آمريكا و طالبان را به منزله ناديده گرفتن روابط واشنگتن – كابل عنوان كرده است.

عبدالکبیر افزود: اين مساله ثابت كرد كه آمريكا خواستار ثبات در افغانستان نيست، بلكه مي خواهد هرج و مرج در كشور باقي مانده و حضورش در آن استمرار يابد.

حامد كرزي رئيس جمهور افغانستان در سخناني كه از تلويزيون اين كشور پخش مي شد، با اشاره به دو انفجار تروريستي همزمان با ورود وزير دفاع آمريكا به اين كشور كه 19 كشته بر جا گذاشت، گفت: آمريكا به صورت روزانه با شورشيان افغان در ارتباط است و اين دو انفجار از حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان حمايت مي كند.وي همچنين از مذاكرات آمريكا با طالبان در دوحه قطر، بدون حضور نماينده دولت افغانستان انتقاد كرد.
كرزي تاكيد كرد كه آمريكا در اروپا و همچنين در كشورهاي حاشيه خليج فارس هر روز با طالبان گفت و گو مي كند.

عبدالباقي عبدالکبیر نويسنده و تحليلگر سياسي افغانستان خاطرنشان كرد: آمريكا اگر مي خواست افغانستان از بحران خارج شود، به شكلي معقول براي پايان منازعه در اين كشور اقدام مي كرد اما نه تنها چنين نكرد بلكه حساسيت هايي به منظور مانع تراشي در مسير امور و ادامه حضورش در اين كشور ايجاد مي كند.

وي ادامه داد: نوعي تنش ميان دولت كرزي و سياستهاي آمريكا وجود دارد، دولت افغانستان خود را نماينده ملت مي داند لذا اگر مسأله ای مربوط به آينده افغانستان و منافعش باشد، بايد از طريق دولت انجام شود اما واشنگتن اين مساله را ناديده مي گيرد.

به گفته عبدالباقي، مشكل از وقتي شروع شد كه آمريكا و قطر با افتتاح دفتر طالبان در دوحه موافقت كردند كه حساسيت كابل را در پي داشت لذا در آن زمان گفت وگوها متوقف شد، اما پس از فشارهاي آمريكا دولت افغانستان به آن رضايت داد با اين حال، وقتي دولت افغانستان احساس كند مذاكرات بدون حضورش انجام مي شود، حساسيتش بيشتر خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه طالبان، نماد بهار عربي براي افغانستان نيست، تصريح كرد: دولت كرزي خواستار آن است كه آمريكا و ساير كشورها نقش این دولت را به عنوان نماينده ملت افغانستان به رسميت بشناسند.

عبدالباقي گفت: با اين كه دولت افغانستان خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از استان "ميدان" شده بود و ديروز مهلت تعيين شده براي آنها تمام شد، اما آمريكايي ها هيچ اقدامي انجام ندادند.
وي تصريح كرد: حضور نيروهاي آمريكايي بايد با اجازه و موافقت دولت كابل باشد اما واشنگتن به اين موضوع اهميت نمي دهد.        
اين شخصيت افغان گفت: آمريكا كمكهايي در اختيار طالبان قرار داده و برخي از افراد و نيروهاي آن را با بالگرد انتقال داده است.

 Fz-12-17:40

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها