چگونه بزرگ‌ترها تصمیم‌ می‌گیرند

باخت قطر و عربستان در بازی روسیه و آمریکا

باخت قطر و عربستان در بازی روسیه و آمریکا
چهارشنبه 23 اسفند 1391 - 20:41

يك ديپلمات عرب آگاه به روند تحولات و بحران سوريه و جزئيات آن، از زواياي پنهان در رابطه با اوضاع سوريه سخن گفت و اعلام كرد كه اين وضعيت نشان مي‌دهد كه موانع زيادي در سوريه وجود دارد كه موجب مي‌شود درگيري‌ها ميان نيروهاي نظامي سوريه و مخالفان مسلح تا زمان نشستن بر سر ميز مذاكره ادامه پيدا كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از النشره لبنان، طبق تحليل اين ديپلمات عرب، واقعيت نشان مي‌دهد كه در سوريه موانعي وجود دارد كه به ارتش سوريه اجازه نمي‌دهد كه بتواند كار را از نظر نظامي يكسره كند و در عين حال، موانعي نيز در مسير پيشرفت عناصر مخالف مسلح در هر يك از زمينه‌هاي سياسي و نظامي وجود دارد.
وي در ادامه سخنانش افزود در چنين شرايطي، جنگ رواني بي‌سابقه‌اي در سوريه حاكم است كه نوعي موازنه روانی و نظامي با نظام سوريه به وجود آورده است و نظام دمشق برگه‌هاي برنده نظامي در دست دارد كه در صورت استفاده بهينه از آن مي‌تواند به نفع خود از اين برگه‌ها استفاده كند؛ زيرا داراي سلاح‌هايي است كه از لحاظ كيفيت از سلاح‌هايي عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد، برتر است.
اين ديپلمات مطلع عرب همچنين به نوع ديگري از ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها براي مخالفان سوري اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه مخالفان در زمينه يكپارچه كردن توان و اقتدار نظامي و سياسي و در نتيجه برگزاري نشست در يك كشور مخالف سوريه و نيز در زمينه اعلام تشكيل دولت انتقالي يا چيزي معادل آن از نظر سياسي و ديپلماتيك با يكديگر توافق ندارند.
درچنين شرايطي ناظران براين باورند كه گام‌هاي جدي به حذف عضويت سوريه در اتحاديه عرب و تحويل آن به ائتلاف مخالفان منحصر شده است و دراين مرحله، انتظار مي‌رفت كه غرب كساني را كه از آنها به عنوان تروريست تكفيري نام مي‌برد، پاكسازي كند و این مساله، فقط تا حدودي نظام را محدود مي‌كرد بدون اينكه به سرنگوني آن منجر شود. از سوي ديگر، وارد شدن سوريه به بحران اقتصادي كشنده نه تنها مانع از ايفاي نقش منطقه‌اي موثر این کشورها مي‌شود بلكه آنها را در گردونه بازسازي براي سال‌هاي طولاني وارد مي‌كند كه نقشه ژئوپلتيك جديدي را براي منطقه ترسيم مي‌كند.
صرف‌نظر از تحولات نظامي در سوريه و اطلاعات ضد و نقيض درباره نتايج درگيري‌هاي ميداني، اين ديپلمات عرب از اطلاعاتي در رابطه با روند مذاكره سخن مي‌گويد، به ويژه اينكه هر راه‌حلي نه تنها ممكن است به ضرر واشنگتن و مسكو و منافع مشترك آنان تمام شود بلكه به ضرر كشورهاي عربي و كشورهاي حوزه خليج فارس كه بعضي وقت‌ها، سرنيزه جنگ نظامي عليه سوريه بودند، نيز هست.
كشورهاي اروپايي با فعال كردن صنايع نظامي خود از طريق فروش قابل توجه سلاح درصدد جبران خسارت‌هاي فراوان ناشي از مشاركت نيروهاي فرانسوي در جنگ ليبي و پس از آن دخالت نظامي در مالي كه طبق برآورد كارشناسان ميلياردها يورو خسارت در برداشته است و نيز با مواجه شدن منطقه يورو با كسري بودجه، به خواسته خود دست يافته‌اند.
از سوي ديگر، مخالفان سوري وعده‌هاي جدي از طرف مسكو درباره كاهش قيمت گاز روسيه به حدود سي درصد دريافت كرده‌اند و در ازاي آن از آنها خواسته شده است كه حمايت از طرح خط لوله گاز قطر را كه قرار است از داخل اراضي سوريه بگذرد و از تركيه نيز عبور كند و به اروپا برسد، متوقف كنند.
درمقابل، صحبت از منافع اسرائيل و كشورهاي غربي هم پيمان آن، به ميان مي‌آيد و گفته مي‌شود كه نظام سوريه، درصورتي كه تضعيف شده و به گفته اين ديپلمات عرب مهار شود، با توجه به وضعيت داخلي اين كشور و دل مشغولي‌هاي داخلي براي بازگرداندن توازن به كشور به مدت كافي و شايد براي چندين دهه، همسايه خود اسرائيل را آزار نخواهد داد.
منبع ياد شده مي‌افزايد اين مساله باعث مي‌شود كه اين اعتقاد وجود داشته باشد كه هر راه‌حل سياسي احتمالي در سوريه، به ضرر كشورهاي حوزه خليج فارس به ويژه قطر خواهد بود كه به تدريج درحال دور شدن و فاصله گرفتن از هم‌پيمان خود عربستان سعودي است، به ويژه اينكه به گفته اين منبع، غرب گزارش‌ها و اطلاعاتي در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد حمايت قطر از گروه‌هاي مسلح در سوريه، فقط به جبهه النصره و شاخه‌هاي القاعده يعني جريان‌هاي سلفي محدود مي‌شود و این در شرايطي است كه نام جبهه مذكور در فهرست گروه‌هاي تروريستي بين‌المللي قرار داد و عربستان از جريان‌هاي وهابي حمايت مي‌كند؛ هرچند كه اين حمايت‌ها در ماه‌‌هاي گذشته كاهش يافته است.
اين ديپلمات عرب در پايان اين سوال را مطرح مي‌كند كه كشورهاي حوزه خليج فارس چه بهايي را بايد بابت معامله آمريكا و روسيه كه جان كري و سرگئي لاوروف وزيران امور خارجه دو كشور درحال تهيه آن هستند، بپردازند؟

پربیننده ترین خبرها