بیانیۀ "شورای ملی رسانه" لبنان در حمایت از العالم

بیانیۀ
پنج‌شنبه 24 اسفند 1391 - 20:12

شورای ملی اطلاع رسانی لبنان، ضمن اعلام همبستگی با شبکه العالم، قطع این شبکه خبری از ماهواره یوتل ست را غیرقانونی و نقض حق آزادی بیان دانست و تاکید کرد: قطع شبکه های منعکس کننده واقعیت ها و شکنندۀ انحصار رسانه‌ای غرب و عدم قطع شبکه های مروّج اختلافات مذهبی و قومیتی، "نقض اصول اطلاع رسانی " محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شورای ملی اطلاع رسانی لبنان امروز (پنجشنبه) در بیانیه ای که توسط عبدالهادی محفوظ قرائت شد، اعلام کرد:
حق " آزادی اطلاع رسانی" مندرج در قوانین اساسی، قوانین رسانه های دیداری و شنیداری، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر قوانین بین المللی است.
قوانین اطلاع رسانی با وجود اختلافات موجود در آن بر لزوم امتناع از تبلیغ گرایشهای نژادی، مذهبی و قومیتی تأکید می کند و خواستار رعایت بی طرفی، دقت و امانتداری در انعکاس اخبار و امتناع از تخریب وجهه افراد و اقشار مختلف است.
بدون شک اتحادیه اروپا و کشورهای عربی درخصوص شبکه العالم پایبند به قوانین مربوط به اطلاع رسانی نبوده اند، زیرا اولاً یکی از مواد اعلامیه مورخ 1948 یونسکو بر لزوم دست یابی مردم به اطلاعات از طریق رسانه های متعدد تأکید می کند. ثانیاً اصحاب رسانه از حق آزادی اطلاع رسانی و دست یابی به تسهیلات مورد نیاز حرفه خود برخوردار هستند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر که سال 1948 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، در ماده 19 خود بر لزوم برخورداری هر فرد از حق آزادی بیان و اندیشه و دست‌یابی به اخبار و انتشار آن با هر وسیله ممکن و بدون هیچ محدودیت جغرافیائی تأکید می کند.
همچنین اعلامیه مونیخ که سال1971 تصویب شد، از حق آزادی اطلاع رسانی، بیان اظهارات و نقد و انتقاد حمایت می کند.
ماده 32 پیمان عربی حقوق بشر (مصوب نشست سال 2004 سران عرب در تونس) نیز اطلاع رسانی، آزادی بیان و دست یابی به اخبار و انعکاس آن به هر وسیله ممکن بدون هیچ محدودیت جغرافیائی را به رسمیت شناخته است.
تا مدتی پیش 300 مؤسسه اطلاع رسانی در جهان از جمله 144 مؤسسه آمریکائی، 88 مؤسسه اروپای غربی و 49 مؤسسه ژاپنی منابع اصلی خبرپراکنی بودند و هیچ اثری از مؤسسات اطلاع رسانی عربی و اسلامی نبود و سرانجام رسانه های دیداری در منطقه راه اندازی شدند که اخبار مهم را انعکاس می دهند و به منابع اطلاع رسانی برای افکار عمومی حتی افکار عمومی غرب تبدیل شده اند و سیاست های استعماری غرب را برملا می کنند که شبکه های المنار و العالم از جمله این رسانه ها هستند.
بدون شک قطع شبکه العالم با انگیزه سیاسی انجام گرفته است و در چارچوب محاصره و تحریم ایران برای منع این کشور از دست یابی به دانش هسته ای می گنجد.
بی تردید مؤسسه اطلاع رسانی صهیونیستی "ممری"  (MEMRI) در قطع شبکه العالم نقش دارد، زیرا ممری اطلاعات اشتباهی درباره رسانه های دیداری و شنیداری عربی و اسلامی در اختیار اتحادیه اروپا قرار می دهد و این رسانه ها را به یهودی ستیزی متهم می کند.
اعلامیه اطلاع رسانی مصوب اتحادیه عرب نیز به مسئولان ماهواره ها اجازه داده تا رسانه های دیداری را که از نظام های حاکم عربی انتقاد می کنند، قطع کنند و غرب با سوء استفاده از این اعلامیه و اختلافات اعراب حاشیه خلیج فارس و ایران اقدام به قطع شبکه العالم کرد.
طبق قوانین رسانه ها، مسئول هیچ ماهواره ای نمی تواند پخش شبکه ای خبری را متوقف کند زیرا وظیفه مدیر ماهواره، ارائه خدمات در قبال دریافت هزینه است و در صورت تخلف شبکه خبری، باید ابتدا به آن تذکر و سپس هشدار داده شود و سرانجام جریمه نقدی تعیین گردد، ولی این اصل اجرا نمی شود.
همچنین دستور قطع شبکه خبری باید از یک مرجع قضائی صادر شود که امکان مراجعه به این مرجع قضائی وجود داشته باشد.
شورای ملی اطلاع رسانی لبنان با شبکه العالم ابراز همبستگی می کند، همچنان که قبلا نیز با رسانه های سوریه که تحت فشار قرار داشتند و قطع شده بودند، اعلام همبستگی کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها