هیکل: مرسی نمی داند "چرا" رییس جمهور شده است

هیکل: مرسی نمی داند
جمعه 25 اسفند 1391 - 10:21

به عقیدۀ نویسنده و تحلیلگر باسابقه مصری، بحران کنونی این کشور ناشی از آن است که رئیس جمهور و اخوان المسلمین، از حجم مشکلات کشور بی اطلاع هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "محمد حسنین هیکل" روزنامه نگار نامدار مصری در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: مشکل رئیس جمهور مصر این است که هنوز نمی داند برای خاموش کردن آتش فتنه ها به این پست دست یافته. مرسی باید بداند برای چه رئیس جمهور شده، نه این که کی آمده و چه اندازه قدرت در اختیار دارد.

هیکل که در گفتگو با شبکه تلویزیونی "سی بی سی" شرکت کرده بود، اظهار داشت: بحران کنونی مصر این است که رئیس جمهوری و اخوان المسلمین  از حجم مشکلات کشور بی اطلاع هستند و متاسفانه هیچ کس از حجم مشکلات و راه های نجات مصر آگاه نیست.

وی افزود: مشکل رژیم حاکم این است که گروه های مختلف مردم اعم از فرهیختگان، ارتش، طبقه متوسط  و مخالفان دولت، در صدد سرنگون کردن حکومت هستند و مصر با توجه به درگیری میان دو جناح مذهبی و غیرمذهبی، به دسته بندی و شکاف عمیقی دچار شده است.

وی با اشاره به این که گروهی با مذاکرات مخالف هستند و خود را قانونی می دانند؛ و گروهی نیز دیدگاهی مطرح می کنند تا طرف دیگر آن را بپذیرد، افزود: برخی از کارکنان ارشد سازمان ملل برای حل بحران میان دو جناح، رجوع به میانجی بین المللی را پیشنهاد داده اند.

این روزنامه نگار مصری در خصوص بحران پورت سعید نیز خاطرنشان کرد: مشکل دکتر محمد مرسی این است که به ریاست جمهوری به عنوان قدرت نگاه می کند و فراموش کرده ریاست جمهوری و رهبری کشور، پیش از آن که قدرت باشد، یک اعتبار است.

وی افزود: نیروهای مسلح زمانی که به پورت سعید رفتند اوضاع را آرام کردند  زیرا مردم به ارتش اعتماد داشتند. اهالی شهرهای حاشیه کانال سوئز طبیعتا  آشوبگر نیستند، بلکه به دنبال فرد مورد اعتمادی برای  مدیریت هستند. از این رو همزمان با حضور ارتش مورد اعتماد مردم در این حوادث، اوضاع آرام شد.

هیکل  افزود: زمانی که خبر صدور اجازه توقیف آشوبگران توسط  ارتش به گوشم رسید، بسیار نگران شدم زیرا بیانیه دادستان کل نیز این حق را تایید کرد و این در واقع نوعی جنگ داخلی است، زیرا با  این تصمیم، در مصر نیز مانند دوره جنگ داخلی لبنان، "فرماندهان جنگ" پدید می آیند و اگر گروه های شبه نظامی تشکیل شوند، بعدها مقابله با آنان بسیار دشوار خواهد بود. 

وی گفت: مشروعیت محمد مرسی رئیس جمهوری مصر رو به زوال است و این امر، از فروپاشی و سقوط دولت وی بسیار خطرناکتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها