عضو موسسه سلطنتي انگليس در امور بين الملل:

آمريكا با ارسال سلاح برای مخالفان سوريه موافق است

آمريكا با ارسال سلاح برای مخالفان سوريه موافق است
شنبه 26 اسفند 1391 - 12:25

عضو موسسه سلطنتي انگليس در امور بين الملل تأکید كرد كه آمريكا با درخواست ها براي ارسال سلاح برای مخالفان سوريه مخالف نيست.

"عبدالله حموده" روز شنبه در مصاحبه با شبكه العالم با اشاره به تمايل انگليس و فرانسه براي ارسال سلاح برای مخالفان مسلح در سوريه گفت: اين موضع براساس منافع مشخص غربي و با موافقت غير علني آمريكا اتخاذ مي شود، هر چند كه آمريكا در اين مورد نيز همانند ليبي و مسئله كشور مالي عمل خواهد كرد تا جايي كه به كشورهاي اروپايي اجازه داد از آن پيشي بگيرند و آمريكا از پشت صحنه رهبري مي كند و مسئوليت دخالت را به طور مستقيم به عهده نمي گيرد.

وي درباره نگراني غرب از احتمال افتادن سلاح ها به دست گروههاي تندروي مخالف غرب ، اظهار داشت: كشورهاي غربي گفتند كه تضمين هايي از برخي كشورهاي عربي گرفته اند، مبني بر اينكه اين سلاح ها به دست طرفهايي برسد كه تندرو نيستند و فقط عليه نظام سوريه اقدام مي كنند.

حموده درباره گزارش هاي منتشر شده در مطبوعات انگليس در خصوص كمك نيروهاي ويژه انگليسي به آموزش گروههاي ترور وابسته به مخالفان براي هدف قرار دادن بشار اسد رييس جمهور و ديگر مقامات سوريه ، گفت: قطعا از آغاز درگيري در سوريه و حتي قبل از آن اتاق هاي عمليات در تعدادي از كشورهاي غربي وجود داشت كه گزينه ها و طرحهايي براي ايجاد چنين وضعي در سوريه و ادامه آن به منظور رسيدن به اهداف سياسي خود تهيه مي كردند.

عضو موسسه سلطنتي انگليس در امور بين الملل تصريح كرد، در برخي از كشورهاي عربي شركت هاي آمريكايي مستقر هستند كه در زمينه هاي حافظتي و امور سلاح قرارداد مي بندند و اين شركت ها افرادي را آموزش مي دهند كه در سوريه فعاليت دارند بنابراين انتشار گزارش ها درباره نقش دستگاه اطلاعاتي انگليس در آموزش مخالفان سوري صحت دارد و نبايد آن را ناديده بگيريم.

وي تأکید کرد: در بحران ليبي گروههايي از نيروهاي ويژه انگليسي در اين كشور بازداشت شدند اين در حالي است كه انگليس در آن زمان حضور نيروهاي خود را در ليبي تكذيب مي كرد. 

حموده اظهار داشت: اين گرايش با گرايش به گفتگو و راه حل سياسي تعارض ندارد بلكه با آن همسو است به اين معنا كه گزارش هايي كه منتشر شده در چارچوب جنگ رسانه اي است و اين جنگ در اين موارد دروغ نيست زيرا هدف قرار دادن برخي از تانك هاي سوريه نشان مي دهد كه سلاح هايي براي اين منظور به دست گروه هاي مسلح رسيده است.

وي تصريح كرد دعوت جان كري وزير امور خارجه آمريكا به گفت وگو در سوريه در جهت تقسيم نقش با كشورهاي اروپايي مطرح مي شود زيرا غرب مي خواهد گفت وگوي شكست خورده اي برگزار شود تا بعد از آن بتوانند روسيه را متقاعد كنند كه طرح اين كشور براي گفت وگوي ملي در سوريه بي فايده است در نتيجه آن را به راه حل نظامي مورد نظر غرب متقاعد كنند.

.21:45.15

پربیننده ترین خبرها