آیا مصری ها بر ضد روابط با ایران تظاهرات خواهند کرد؟

آیا مصری ها بر ضد روابط با ایران تظاهرات خواهند کرد؟
يکشنبه 27 اسفند 1391 - 11:13

یک روزنامه آمریکایی از تلاش برخی احزاب تندرو مصری برای برگزاری تظاهراتی در میدان التحریر بر ضد روابط ایران و مصر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه هافینگتون پست در یادداشتی با اشاره به تحولات اخیر روابط تهران و قاهره از زمان انقلاب مصر، مدعی شد: دشمنی سنی های این کشور در قبال شیعیان شدت گرفته، تا جایی که حتی در مساجد نیز این مساله نسبت به گذشته نمود بیشتری دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دولت مصر در زمان حسنی مبارک، ایران را به دلایل مختلف دشمن می شمرد زیرا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این کشور از خیزش های مردمی بر ضد دیکتاتورهایی نظیر مبارک حمایت می کرد و از سوی دیگر در برابر تهدید اسرائیل ضد اعراب و به ویژه سوریه و فلسطین ایستاد و مبارک بیم آن داشت که اسلام گرایان مصر از حکومت دینی در ایران الگو بگیرند. اما با انتخاب محمد مرسی از رهبران اخوان المسلمین به ریاست جمهوری مصر، ایران فرصتی مناسب برای بهبود روابط دو کشور یافته است، اما به جای این که روابط مسلمانان این دو کشور بهبود یابد، به قدرت رسیدن گروه های اسلام گرا، به ایستادگی مصر در برابر ایران به دلایل سیاسی و مذهبی منجر شده است.

به نوشته هافینگتون پست، برخی اسلام گرایان مصری دشمنی ایران را در دل می پرورانند. مشاور سیاسی عبدالمنعم ابوالفتوح در این زمینه معتقد است که "ایران دارای حکومتی دینی است و ما به عنوان اسلام گرایان مصر، با وارد کردن رویکرد دینی به قانون اساسی مخالفیم، زیرا ایران را الگویی بد در این باره می دانیم، هر چند برخی از سلفی ها موافق چنین رویکردی هستند".

تحلیلگر روزنامه آمریکایی معتقد است که خیزش های کشورهای عربی، زمینه درگیری های طائفه ای و قومی را فراهم کرده، هرچند حتی پیش از آغاز خیزش ها هم برخی روحانیان سنی، به درگیری های طائفه ای دامن می زدند و به عنوان مثال شیخ یوسف القرضاوی (از شیوخ اخوان المسلمین) درباره نفوذ "موج تشیع" در جهان سنی مذهب هشدار داده و تاکید کرده بود که شیعیان توانسته اند تا حد زیادی در مصر نفوذ کنند.

هافینگتون پست در پایان نوشت: اگر این تظاهرات در میدان التحریر برگزار شود، نشان دهنده آن خواهد بود که برخی از سنی ها میان مذهب تشیع و ایران تفاوتی قائل نیستند و به این ترتیب مصری ها که پیش از این تنها به طائفه گرایی بر ضد مسیحیان معروف بودند، به طائفه ضد شیعی نیز تبدیل خواهند شد و این مساله تردیدها درباره ازسرگیری روابط ایران و مصر را پررنگ تر خواهد کرد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها