بازداشت گروهی از فعالان شهر "بریده" در عربستان

بازداشت گروهی از فعالان شهر
سه شنبه 29 اسفند 1391 - 09:25

نیروهای امنیتی رژیم عربستان سعودی شماری از فعالان شهر "بریده" را بدون دلیل بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم "عبدالعزیز الشبیلی" وکیل و حقوقدان عربستانی با اشاره به نام یکی از فعالان بازداشت شده گفت: "هود بن حمود العقیل" فعال عربستانی دیشب ساعت 11:30 در مرکز شهر بریده بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.
خبرگزاری "الجزیره العربیه" با اشاره به بازداشت شماری از فعالان عربستانی تأکید کرد، هنوز دلیل این بازداشت‌ها مشخص نیست، ولی برخی فعالان تأکید کرده‌اند هدف دستگاه امنیتی از این اقدام، پیشدستی برای جلوگیری از آغاز دوباره حرکتهای مردمی جهت درخواست آزادی بازداشت شدگان است.
حدود دو هفته قبل در جریان تجمع گسترده خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل ساختمان دادستانی کل در شهر "بریده" نیروهای امنیتی سعودی 300 نفر از شهروندان را بازداشت کردند؛ شمار قابل توجهی از این بازداشت شدگان زن و کودک بودند.
با شدت گرفتن تظاهرات مردمی در اعتراض به این اقدام تجاوزکارانه علیه زنان، مسئولان سعودی پس از مدتی اعلام کردند که شماری از بازداشت شدگان را آزاد کرده اند.
با وجود خودداری مسئولان سعودی از هرگونه اظهار نظر در خصوص زندانیان و بازداشت شدگان در این کشور و سرنوشت آنها، یک مسئول ارشد امنیتی در عربستان یک هفته پس از این ماجرا اعتراف کرد حدود 2‌هزار و هشتصد نفر در زندانهای عربستان در بازداشت هستند.
سرلشكر "منصور التركي" سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان، در جريان سفر به شهر "بريده" بزرگترين شهر استان "القصيم" گفت: تعداد بازداشت شدگان در زندان هاي اداره آگاهي 2772 نفر است كه از بين آنها 2221 نفر عربستاني و 551 نفر ديگر از 41 كشور عربي و غير عربي هستند.
با این حال هیأت حقوق بشر دولتي عربستان در پاييز سال 2011 ميلادي از وجود 4400 فرد بازداشت شده در زندانهاي اداره آگاهي خبر داد بود.
اين درحالي است كه نهادهاي مدافع حقوق بشر به وجود دست كم 30 هزار فرد بازداشت شده در زندان هاي عربستان اشاره مي كنند. اما مسئولان دولتي وجود هرگونه زنداني سياسي در زندان هاي عربستان را تكذيب مي كنند.

پربیننده ترین خبرها