جنايات جنگي آمریکا در دوران اشغال عراق

جنايات جنگي آمریکا در دوران اشغال عراق
شنبه 3 فروردين 1392 - 19:31

بغداد، العالم- فعالان سياسي عراقي در آيين دهمين سال اشغال كشورشان، آمريكا را به ويراني زيرساخت ها و برافروختن آتش فتنه در عراق، به دليل نسل كشي و ارتكاب جنايات جنگي متهم كردند و خواستار محاكمه جنايتكاران در دادگاه جنايي بين المللي شدند.

در اين مراسم كه به ياد مصائب عراقي ها در دوران اشغال كشورشان توسط نيروهاي آمريكايي در سال 2003 برگزار شد، دليل اين اشغالگري سياست هاي غلط رژيم سابق عراق عنوان شد.
وائل عبداللطيف نماينده سابق پارلمان عراق روز شنبه به خبرنگار شبكه خبري العالم گفت: آمريكايي ها علي رغم وعده هايي كه داده بودند، اجازه ندادند ساختار امنيتي عراق طوري بازسازي شود كه بتواند از حملات تروريستي جلوگيري کند.

وي افزود: صدام حسين، رئيس جمهور معدوم عراق، قبل از حمله آمريكا به عراق با پناه دادن به امثال الزرقاوي و اعضاي القاعده و ديگر تشكيلات تروريستي، زمينه شكل گيري اقدامات تروريستي را در كشور فراهم كرده بود. حمله آمريكا هم با از بين بردن گسترده زيرساخت هاي كشور، آثار منفي فراواني بر وضع اقتصادي و معيشتي مردم برجاي گذاشت و باعث شعله ور شدن اختلافات قومي و مذهبي گرديد.

علي التميمي كارشناس حقوقي عراقي نيز به خبرنگار العالم گفت: آمريكا در عراق مرتكب جنايت جنگي شده است و به نسل كشي، نابود كردن زيرساخت هاي عراق، آلوده كردن خاك اين كشور به مواد شيميايي حاصل از كاربرد سلاح هاي ممنوعه و درپي آن بروز بيماري هاي لاعلاج و نيز بيوه و يتيم کردن هزاران زن و كودك عراقي متهم است و بايد مسببان آن در دادگاه جنايي بين المللي محاكمه شوند.

پربیننده ترین خبرها