سناریوی جدید ترکیه علیه سوریه

سناریوی جدید ترکیه علیه سوریه
يکشنبه 4 فروردين 1392 - 20:59

"عبدالله اوجالان" رئیس زندانی حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) در عيد نوروز در پيامي كه در گردهمايي صدها هزار شهروند كرد در شهر دياربكر ترکیه خوانده شد، از پيروان مسلح خود خواست كه سلاح را زمين بگذارند.

اعلام آتش بس از سوی پ ک ک دو روز بعد از تعیین "غسان هیتو" به عنوان نخست وزیر دولت موقت از سوی ائتلاف مخالفان سوری در استانبول صورت گرفت، اقدامی که بر خلاف توافقنامه ژنو و با حمایت برخی کشوها به ویژه ترکیه و همکاری اخوان المسلمین سوریه انجام شد.
"احمد معاذ الخطيب" رييس ائتلاف مخالفان سوريه که روز یکشنبه از سمت خود به دلیل نامشخص استعفا کرد، با ابراز رضایت از تعیین هیتو بعنوان نخست وزير دولت موقت، وی را کردی الاصل و زاده دمشق معرفی کرد.
تعیین هیتو همچنین از سوی برخی اعضای ائتلاف مخالفان سوری با مخالفت شدید مواجه شد؛ آنان هیتو را فردی غیر سوری قلمداد کردند که از دوران کودکی از این کشور مهاجرت کرده و دیگر به سوریه باز نگشته است.
به نظر می آید این گروه های مخالف در خارج این از پشت پرده این سناریو و وقایع بعد از آن بی خبر بوده، و به نوعی در ماجرایی شرکت کرده اند که طراحان آن از پیش قواعد آن را به نفع خود تعیین کرده اند.

همچنين "سليم الخراط" دبيركل حزب همبستگي (از احزاب مخالف در سوريه) "غسان هيتو" را عنصر دست نشانده سازمان اطلاعات آمريكا (سیا) دانست.
به نظر می رسد که با طولانی شدن بحران سوریه، خواسته یا ناخواسته آن روی سکه نقشه های غرب و برخی کشورهای منطقه ای حامی گروه مسلح و تروریستی از جمله قطر و ترکیه برای افکار عمومی بیش از پیش عیان شده است.
همکاری اخوان المسلمین سوریه با ترکیه، حمایت های مالی شدید قطر و عربستان از گروه های مسلح در سوریه و مورد اخیر یعنی تعیین هیتو در استانبول که از کردهای سوریه است، تا حدود زیادی بیانگر نقشه راه و پازلی است که طراحان آن برای سوریه ترتیب داده اند؛ تا از این آب گل آلود شاه ماهی خود را صید کنند.
قطر و عربستان با مخالفت با کشورهای محور مقاومت به دنبال بسط نفوذ و حفظ تاج و تخت خویش و در امان ماندن از موج بیداری اسلامی هستند؛ و کشورهای غربی و در راس آن آمریکا نیز در صدد تضعیف محور مقاومت و حامیان آن و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی هستند؛ اما ترکیه به عنوان همسایه سوریه علاوه بر این موارد، هدف راهبردی دیگری دارد که به نظر می رسد حل مساله کردهای این کشور با برگه سوریه باشد.
به دنبال اعلام آتش بس اوجالان و درخواست وی از پيروان مسلح خود برای به زمین گذاشتن سلاح، ناگهان خبر عذرخواهی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به هنگام سفر اوباما به سرزمین های اشغالی، در رسانه ها مطرح، و اعلام شد که ترکیه روابط رسمی خود را با رژیم صهیونیستی از سر خواهد گرفت و سفیرش را به تل آویو گسیل خواهد کرد.
این تغییر ناگهانی در روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی درحالی است که اردوغان پیش از این همواره در موضع گیری های رسمی، خود را منتقد اصلی این رژیم و حامی سرسخت فلسطین قلمداد می کرد و پس از حمله نیروهای صهیونیست به کشتی ترکیه ای مرمره، حامل کمک های مردمی به غزه و کشتار سرنشینان آن، شرط از سرگیری روابط را عذرخواهی رسمی نتانیاهو و اعلام آن از طریق پخش زنده تلویزیونی منوط کرده بود، اما به ناگاه از این موضع عقب نشینی و به یک تماس تلفی بسنده کرد.
به دنبال این امر دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي در بيانيه اي اعلام كرد كه "بنيامين نتانياهو" از تركيه به علت اشتباه نيروهاي اين رژيم در حمله به كشتي حامل كمك‌هاي انسان دوستانه براي ساكنان باريكه غزه در سال 2010 كه به كشته شدن 9 فعال ترك منجر شد، عذرخواهي كرد.
تركيه درچند سال اخير براي جلب حمايت و اعتماد افکار عمومی در كشورهاي عربي، مدعي شده بود كه روابط خود را با رژيم صهيونيستي قطع كرده است در حالی که تحولات سوریه و تلاش های اردوغان برای تضعیف نظام سوریه که از کشورهای محور مقاومت است، نشان می دهد که ترکیه در طول این مدت همواره در زمین رژیم صهیونیستی بازی کرده است.

اما در بخش دیگر چینش این پازل اردوغان پس از اعلام آتش بس از سوی اوجالان گفت که حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك)  مشروعيت نخواهد يافت؛ این امر بدان معنا است که اعضای مسلح پ. ک. ک باید خاک ترکیه را ترک کنند.
اردوغان در پاسخ به سوالي درباره اينكه اعضاي پ.ك.ك به كدام كشور به عنوان مثال عراق يا سوريه خواهند رفت؟ گفت: اين مساله مرتبط با آنان است. به هرجايي كه بخواهند مي روند.
وي اولويت نخست تركيه را ترك خاك اين كشور از سوي اعضاي پ.ك.ك عنوان کرد که شمار آنان يكهزار و 400 تا يكهزار و 500 نفر برآورد مي شود و گفته است که دولت در اين راستا آنچه را كه لازم باشد انجام خواهد داد.
در این بین پ.ک.ک شروط اساسی خود را برای برداشتن نخستین گام های عقب نشینی از ترکیه اعلام کرد.
روزنامه وطن ترکیه نوشت، پ.ک.ک با انتشار بیانیه ای برای عقب نشینی نیروهای خود 4 شرط مشخص کرد که از میان آنها دو شرط حایز اهمیت عبارتند از:  1ـ نیروهای نظامی ترکیه مناطق قندیل، خاکورک، زاپ و حفتانین در شمال عراق را به عنوان منطقه حفاظت شده میدیا و قلمرو نظامی پ.ک.ک پذیرفته و از انجام هرگونه حمله به این مناطق خودداری کنند.
2 -به منظور فراهم آوردن شرایط قانونی و حقوقی مساعد برای عقب نشینی نیروهای پ.ک.ک، هر چه زودتر اقدامات لازم از سوی حکومت صورت بگیرد.
به نظر می رسد که درخواست استقرار نیروهای پ.ک.ک در کردستان عراق تاکتیکی برای انحراف اذهان و بخش دیگر چینش این پازل باشد که ترکیه با برگه سوریه و همکاری کشورهای منطقه ای و غربی در صدد تکمیل آن است یعنی هم از گروه های مسلح پ.پ.ک رهایی یابد و با توجه به وضعیت موجود احتمالا از آنها برای عملیات در سوریه و جنگ با نظام اسد استفاده کند؛ این موضوع هم منافع غرب و از جمله آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی، و قطر، عربستان و ترکیه را تامین خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها