سایۀ اختلاف درباره سوریه بر نشست سران عرب

سایۀ اختلاف درباره سوریه بر نشست سران عرب
سه شنبه 6 فروردين 1392 - 14:24

نشست سران اتحاديه عرب در حالي امروز (سه شنبه) در دوحه پايتخت قطر آغاز به كار مي كند كه قرار است با وجود مخالفت برخي اعضا، كرسي سوريه در اين اتحاديه به معارضان واگذار شود.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، تصميم اتحاديه عرب در حالي اتخاذ می شود كه دمشق يكشنبه گذشته شاهد برگزاري كنفرانس دو روزه گفت وگوي ملي با مشاركت احزاب و شخصيت هاي مختلف براي دستيابي به راه حل سياسي بحران سوريه بود.

كنفرانس گفت و گوي ملي سوريه كه در هتل "داما روز" دمشق برگزار شد، در راستاي تكميل توافق هاي به دست آمده در كنفرانس تهران بود.

كنفرانس گفت وگوي ملي سوريه در تهران 28 آبان 91 با حضور نمايندگاني از دولت سوريه ، معارضان سوري و كارشناسان و مسئولاني از كشورهاي مختلف منطقه اي و فرا منطقه اي برگزار شد.
طرفهاي سوري در نشست تهران، با صدور بيانيه اي بر پايان خشونت و مبارزه مسلحانه در كشور سوريه و تشكيل كميته اي براي پيگيري توافق هاي به دست آمده، تاكيد كردند.

نشست امروز دوحه بيست و چهارمين نشست عادي اتحاديه عرب است كه با حضور سران كشورهاي عربي و با شعار "امت عربي، وضع كنوني و افق هاي پيش رو" برگزار مي شود.
وزراي خارجه عرب پيش از آغاز نشست سران سلسله مباحثي را براي اين نشست مورد بررسي قرار دادند كه بارزترين آنها دعوت از جامعه بين المللي براي آغاز مذاكرات جدي به منظور پايان دادن به اشغالگري رژيم صهيونيستي و عقب نشيني اين رژيم به مرزهاي سال 1967 و توقف شهرك سازي است.

همچنين يك مقام مسوول در اتحاديه عرب اعلام كرد كه اين اتحاديه قصد دارد كرسي سوريه را به معارضان سوري واگذار كند و لبنان، الجزائر، سودان وعراق نيز به اين تصميم اعتراض كرده اند.
مراسم افتتاحيه نشست سران اتحاديه عرب امروز (سه شنبه) ساعت 11 صبح به وقت دوحه برگزار خواهد شد.
در اين مراسم خضير الخزاعي معاون رئيس جمهور عراق ، رياست اجلاس را به شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر تحويل خواهد داد و وي نيز در نشست سخنراني خواهد كرد.

محمد عمرو وزير خارجه مصر ديشب در دوحه گفت پيام اين دوره از نشست هاي اتحاديه عرب به شهروندان عرب اين است كه اين نشست ها در شرايط بسيار حساسي بخصوص درباره قضيه فلسطين و سوريه برگزار مي شود و علاوه برآن مي بايست چگونگي بازسازي و ايجاد اصلاحات در ساختار اتحاديه عرب نيز مورد بررسي قرار گيرد.
از سوي ديگر هوشيار زيباري وزير خارجه عراق روز دوشنبه در گفتگو با شبكه "اسكاي نيوز" گفت : عراق به دليل پايبندي به منشور اتحاديه عرب به تصميم اين اتحاديه مبني بر واگذاري كرسي سوريه به معارضان سوري اعتراض كرده است زيرا اين اقدام خلاف قانون است.
زيباري افزود: عراق با اين تصميم قصد ناديده گرفتن معارضان را ندارد و به دليل پايبندي به منشور اتحاديه عرب اين اقدام را انجام داده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها