انتقاد از "شباهت" قوانین اساسی تونس و ایران

انتقاد از
پنج‌شنبه 8 فروردين 1392 - 12:24

یک نماینده زن شورای تدوین قانون اساسی تونس، "شباهت" موجود میان قانون اساسی این کشور با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "سامیه عبو" نایب رییس کمیسیون قانونگذاری عمومی در شورای تدوین قانون اساسی تونس، در گفتگو با رادیو "شمس اف ام"، مدعی شد: مقدمۀ قانون اساسی تونس و برخی مواد آن با قانون اساسی ایران شباهت دارد و ای امر، "حاکمیت دولت مدنی در تونس را تهدید می کند".

وی افزود: در مقایسه ای که میان پیش نویس قانون اساسی تونس با قانون اساسی ایران انجام دادم، مشاهده کردم که شباهت هایی میان مقدمه و برخی از فصول و مواد آن دو وجود دارد.

"عبو" سپس در انتقاد از "شباهت" مورد ادعای وی میان این دو قانون، گفت: قانون اساسی تونس برای این که کاملا شبیه ایران شود، فقط یک "رهبر انقلاب" کم دارد.

وی در ادامه، علت انتقاد خود از قانون اساسی را آشکار کرد و گفت: در مقدمه قانون اساسی تصریح شده که این قانون بر اساس "اصول و مبانی ثابت اسلامی" تنظیم گردیده، اما این اصول مشخص نشده و این می تواند مشکل ساز شود.

این در حالی است که اغلب تحلیلگران منصف جهان عرب، علت اصلی ثبات و موفقیت تجربه جمهوری اسلامی در ایران و ثبات و پایداری آن در برابر همه بحران ها را اصول مترقی قانون اساسی ایران - از جمله ولایت فقیه- می دانند و عدم حضور رهبری توانا و باتدبیر در رأس انقلاب های برآمده از روند بیداری اسلامی را عامل اصلی بی ثباتی، آشوب و چندگانگی در کشورهای انقلابی عربی از جمله تونس، لیبی و مصر می شمارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها