القدس العربي:حمايت روسيه از اسد کاهش نیافته است

القدس العربي:حمايت روسيه از اسد کاهش نیافته است
پنج‌شنبه 8 فروردين 1392 - 14:53

به عقیدۀ تحلیلگر روزنامۀ القدس العربی، پايبندي مسكو به حمايت از نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه هرگز تضعيف نشده بلكه افزایش یافته و به ياس و نااميدي مخالفان سوري و نگراني كشورهاي حامي آنها منجر خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه القدس العربي چاپ لندن در سرمقالۀ امروز خود با عنوان «آمریکا درخواست خطيب را نپذيرفت»، نوشت: واكنش شديد روسيه به واگذاري كرسي سوريه در اتحاديه عرب به معاذ الخطيب و ائتلاف سوري، بيانگر ميزان پايبندي مسكو به حمايت از نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه است و اين مسئله حامل اين پيام روشن است كه اين پايبندي روسیه به حمایت از نظام سوریه نه تنها تضعيف نشده بلكه افزایش یافته است و به ياس و نااميدي مخالفان سوري و نگراني كشورهاي حامي آنها منجر خواهد شد.

در ادامه اين مقاله آمده است: كاخ سفيد به درخواست معاذ الخطيب براي ارسال موشك هاي پاتريوت به منظور محافظت از مناطق شمال غربي سوريه و مناطق تحت كنترل «ارتش آزاد سوريه» پاسخ مثبت نداد و جي كارني سخنگوي كاخ سفيد به اين سخن بسنده كرد كه «ناتو قصد ندارد در سوريه دخالت نظامي كند». به گفتۀ كارني، موشك هاي پاتريوت كه معاذ الخطيب درخواست كرده، نوعی كمك نظامي به شمار می رود، در حالی که موشك هاي مستقر در تركيه "فقط براي اهداف دفاعي به منظور افزايش توان پدافند هوايي تركيه براي محافظت از خاك و ملت تركيه است".

تحلیلگر القدس العربی ادامه داد: واضح و روشن است كه دولت آمريكا مسئله ارسال سلاح را به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس سپرده و به سازمان اطلاعات مركزي آمريكا براي نظارت بر روند ارسال سلاح چراغ سبز نشان داده است تا مطمئن شود كه اين سلاح ها به دست گروه هاي اسلامي تندرو موسوم به "جهادي" به رهبري جبهه النصره نمي رسد.

به نوشتۀ این روزنامه، مخالفان سوري به ويژه ائتلاف ملي در نشست دوحه با به دست آوردن كرسي سوريه در اين نشست و افتتاح سفارت در دوحه از حمايت سياسي قابل ملاحظه كشورهاي عربي برخوردار شدند، اما اين حمايت به علت اختلافات روزافزون در داخل اين ائتلاف و از سوي برخي گروه هاي ديگر كه در مشروعيت رهبري ائتلاف مخالفان سوري ترديد دارند، در خطر است. در حالي كه اين ائتلاف در نشست دوحه كرسي سوريه و سفارت سوريه در پايتخت قطر را به دست آورد، شصت شخصيت مخالف بيانيه شديد اللحني صادر كردند و با اين اقدام تلاش كردند از اين ائتلاف و دولت غسان هيتو سلب مشروعيت كنند.

علاوه بر اين معاذ الخطيب رسما استعفاي خود را از رياست اين ائتلاف پس نگرفته است. اين بدان معنا است كه بحراني كه باعث شد وي استعفا كند همچنان به قوت خود باقي است و علت اين بحران نارضايتي او از تشكيل دولت موقت غسان هيتو و دخالت هاي برخي كشورهاي عربي در امور مخالفان سوري و تلاش براي تحميل قيموميت بر آنها است. معاذ الخطيب استعفاي خود را چنین توجيه كرد كه "به علت خودداري غرب از افزايش حمايت از مخالفان" استعفا كرده است. اين سخن تا حدودي صحت دارد، اما انتظار نمي رود استعفاي معاذ الخطيب و پافشاري بر آن، باعث شود غرب نظر خود را تغيير دهد و همانند ليبي در بحران سوريه دخالت نظامي كند، چرا كه دولت آمريكا از ميزان پايبندي روسيه به حمايت از نظام سوريه به خوبي آگاه است و همچنين خطرات گرفتار شدن در باتلاق سوريه را به خوبي درك مي كند، چرا كه پيش از اين با آتش دخالت در عراق و افغانستان نقره داغ شده و بيش از دو هزار ميليارد دلار و پنج هزار نفر از نظاميان خود را به علت اين دخالت ها از دست داده است. 

پربیننده ترین خبرها