"بسیاری گروه ها از آتش بس ترکیه با کردها متضرر می شوند"

پنج‌شنبه 8 فروردين 1392 - 22:51

بیروت، العالم - یک کارشناس ترک، با هشدار درباره کثرت طرف هایی که از برقراری آتش بس اخیر میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) متضرر شده اند، اظهار داشت: آتش بس به زیان شماری از افراد در دو طرف است و تاکنون فقط درباره افکار و چارچوب ها توافقاتی به دست آمده و هیچ گونه توافقی درباره جزئیات اجرای آتش بس حاصل نشده است.

محمد نور الدین، کارشناس مسائل ترکیه روز پنج شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: دولت ترکیه متعهد نشده است که در جریان عقب نشینی نیروهای (پ. ک. ک) از خاک آن کشور و انتقال آنان به کوه های شمال عراق، به آتش بس پایبند باشد و هیچ گونه اظهارنظری در این باره از سوی مقامات آنکارا صادر نشده است. بنابراین، انتظار می رود در صورتی که دولت ترکیه درگیری با نیروهای (پ. ک. ک) را ضروری بداند، در جریان عقب نشینی این نیروها، درگیری هایی میان طرفین روی دهد.
محمد نور الدین افزود: آتش بس میان دولت ترکیه و (پ. ک. ک) روندی طولانی را سپری کرده است و توافقات به دست آمده تاکنون، فقط درباره مسائل نظری و چارچوب این آتش بس است و هنوز توافقی درباره جزئیات میدانی و عملیاتی برای اجرای این تفاهمات و افکار حاصل نشده است.
این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: (پ. ک. ک) نمی خواهد باعث شکست این آتش بس شود. به همین دلیل در چند ماه آینده که زمان پیش بینی شده برای کامل شدن خروج نیروهای این گروه از خاک ترکیه به شمال عراق است، (پ. ک. ک) به حملات یا اقدامات احتمالی دولت پاسخ نخواهد داد.
نور الدین در ادامه به اظهارات متقابل طرفین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اردوغان اعلام کرده است به تلاش ها برای دستیابی به راه حل نهایی تا پایان ادامه خواهد داد؛ حتی اگر در این راه مجبور به سر کشیدن جام زهر باشد. از سوی دیگر عبدالله اوجالان رهبر زندانی (پ. ک. ک) نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد قضیه کردهای ترکیه را از مرحله مشکل و بحران خارج کرده و در مسیر حل قرار دهد.
این کارشناس ترک افزود: با این وجود، هیچ کدام از طرفین (دولت ترکیه و پ. ک. ک) درباره نقشه راهی که ممکن است توسط دو طرف ترسیم شده باشد، اتفاق نظر ندارند.
محمد نور الدین کارشناس مسائل ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که از عملیات آتش بس اخیر متضرر می شوند، اندک نیستند و این امر باعث می شود تا روند آتش بس اخیر با موانعی مواجه شود.
یادآور می شود با وجود فراخوان عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) مبنی بر درخواست آتش بس از نیروهایش و اعلام پایبندی شاخه نظامی حزب به آتش بس مذکور، توپخانه ارتش ترکیه امروز پنج شنبه مواضع این گروه در کوه های مرزی شمال عراق را هدف حملات خود قرار داد که البته بنا به اعلام حزب مذکور، به علت عدم حضور نیروهایش در منطقه مذکور، این حملات خسارت جانی به همراه نداشته است.
MKH-28-15:50

پربیننده ترین خبرها