نگرانی علمای عربستانی از تشدید بحران در این کشور

نگرانی علمای عربستانی از تشدید بحران در این کشور
يکشنبه 11 فروردين 1392 - 07:58

139 نفر از علمای شهر بریده در عربستان با ابراز نگرانی درباره تشدید حوادث و بروز ناامنی به صورت غیرقابل کنترل، از مسئولان این کشور خواستند بازداشت شدگانی را که با گذشت بیش از 10 سال هنوز بدون محاکمه یا تفهیم اتهام در زندان هستند، آزاد کنند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، علمای شهر بریده در این بیانیه بر مخالفتشان با برخورد امنیتی با تجمع‌ها و اعتراضات خانواده‌های بازداشت شدگان که برای درخواست آزادی آنها برگزار می‌شود، تأکید کردند.
در این بیانیه درخواست شده است کمیته‌ای مستقل برای تحقیق درباره حملات به زنان بازداشت شده هنگام تحصن و اعتراض‌های مکرر آنها در بریده و ریاض تشکیل شود.
علمای شهر بریده درباره بروز ناامنی و تشدید حوادث به صورت غیرقابل کنترل به دلیل برخوردهای صورت گرفته اظهار نگرانی کردند.
آنها تأکید کردند اقدامات تأسفبار صورت گرفته در جریان بازداشت‌ها که با صدمات روحی، اجتماعی و مادی برای خانواده‌های بازداشت شدگان همراه بوده، نوعی ظلم است که نه خداوند آن را می پسندد، و نه در دین پذیرفتنی است.
امضا کنندگان این بیانیه خاطرنشان کردند، اعتراض‌هایی که برای مطالبه برخی مسائل صورت می‌گیرد با راهکارهای امنیتی حل نمی‌شود و نمی‌توان این اعتراضات را با اظهارات رسانه‌ای و بیانیه‌های رسمی آرام کرد؛ هر راه حلی که در آن موضوع بازداشت شدگان نادیده گرفته شود، ناقص خواهد بود و به نتیجه نخواهد رسید و موضوع را حل نخواهد کرد.
آنها همچنین از علما، دانشجویان و چهره‌های بارز خواستند با دفاع از بازداشت شدگان، برای حل مشکلاتشان تلاش کنند.
با وجود ممنوع بودن هرگونه تظاهرات یا تجمع اعتراض آمیز در عربستان، مناطق مختلف این کشور طی ماه‌های اخیر صحنه اعتراض‌های مردمی بوده است.
حدود یک ماه قبل در جریان تجمع گسترده خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل ساختمان دادستانی کل در شهر "بریده" نیروهای امنیتی سعودی 300 نفر از شهروندان را بازداشت کردند؛ شمار قابل توجهی از این بازداشت شدگان زن و کودک بودند.
با شدت گرفتن تظاهرات مردمی در اعتراض به این اقدام تجاوزکارانه علیه زنان، مسئولان سعودی پس از مدتی اعلام کردند که شماری از بازداشت شدگان را آزاد کرده اند.
با وجود خودداری مسئولان سعودی از هرگونه اظهار نظر در خصوص زندانیان و بازداشت شدگان در این کشور و سرنوشت آنها، یک مسئول ارشد امنیتی در عربستان یک هفته پس از ماجرای بازداشت زنان در بریده اعتراف کرد حدود 2‌هزار و هشتصد نفر در زندانهای عربستان در بازداشت هستند.
سرلشكر "منصور التركي" سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان، در جريان سفر به شهر "بريده" بزرگترين شهر استان "القصيم" گفت: تعداد بازداشت شدگان در زندان هاي اداره آگاهي 2772 نفر است كه از بين آنها 2221 نفر عربستاني و 551 نفر ديگر از 41 كشور عربي و غير عربي هستند.
با این حال هیأت حقوق بشر دولتي عربستان در پاييز سال 2011 ميلادي از وجود 4400 فرد بازداشت شده در زندانهاي اداره آگاهي خبر داد بود.
اين درحالي است كه نهادهاي مدافع حقوق بشر به وجود دست كم 30 هزار فرد بازداشت شده در زندان هاي عربستان اشاره مي كنند. اما مسئولان دولتي وجود هرگونه زنداني سياسي در زندان هاي عربستان را تكذيب مي كنند.

پربیننده ترین خبرها