جنبه نگران‌کننده روابط تهران -قاهره برای تحلیلگرسعودی

جنبه نگران‌کننده روابط تهران -قاهره برای تحلیلگرسعودی
يکشنبه 11 فروردين 1392 - 14:40

تحلیلگر و نویسنده سعودی با اشاره به پرواز نخستین هواپیمای مسافربری از قاهره به تهران پس از 34 سال، تأکید کرد که کشورهای عربی منطقه باید خود را برای مرحله ای کاملا متفاوت آماده کنند.

به گزارش روز  یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "خلف الحربی" که گویا از برقراری خطوط هوایی بین جمهوری اسلامی ایران و مصر به شدت عصبانی شده، امروز در مقاله‌ای در روزنامه سعودی "عکاظ" نوشت: دو روز قبل هواپیمایی از فرودگاه قاهره به مقصد تهران به پرواز در آمد؛ این نخستین پرواز طی 34 سال گذشته بود .. این اقدام دارای ابعادی گسترده تر از مسائل اقتصادی و گردشگری است.
وی با بیان اینکه مصر در دوران گذشته یعنی دوره "حسنی مبارک" دیکتاتور مخلوع، حامی دائمی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برابر ایران بوده، خاطرنشان کرد؛ این موضوع (برقراری خطوط هوایی تهران – قاهره پس از 34 سال) نباید به کشورهای عربی ربطی داشته باشد، چرا که اکثر این کشورها با تهران خطوط هوایی رفت و برگشت دارند، و حتی برخی کشورهای عضو شورای همکاری روابط اقتصادی گسترده و کاملی با ایران دارند.
این نویسنده سعودی تأکید کرد: موضوع نگران کننده‌ای که نمی توان به سادگی از آن گذشت، این است که مصر جدید به رهبری اخوان المسلمین پا را فراتر بگذارد و ایران را به‌عنوان هم پیمانی آماده دریابد، در این صورت در خواهیم یافت که بین گاز انبر قرار گرفته‌‌ایم.
الحربی با اشاره به ارتباط اخوان المسلمین مصر با جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ائتلاف این گروه با ایران را موضوعی قابل پیش بینی دانست و گفت: پافشاری دولت مرسی بر حضور ایران به عنوان عضو اساسی کمیته چهارجانبه برای حل بحران سوریه، این امر (ائتلاف مصر و ایران) را روشن می‌کند.
درحالیکه عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان مهم تسلیحاتی، مالی، لجستیکی، آموزشی و عقیدتی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌آید، و مسئولان این کشور بارها به صورت رسمی خواستار تسلیح مخالفان در سوریه برای براندازی نظام این کشور شده اند؛ این نویسنده سعودی برای توجیه مخالفت خود با نزدیک شدن روابط قاهره و تهران مدعی شد که ایران با حمایت از نظام سوریه مسئول جنگ و خون ریزی در این کشور است!.
این نویسنده سعودی با اشاره به تغییر دیدگاه عراق نسبت به ایران (پس از سرنگونی رژیم بعث) و ناتوانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از درک این موضوع، به این کشورها در خصوص گرایش مصر به ایران هشدار داد و گفت: ما در این منطقه از دنیا همواره به مراحل پرالتهاب سیاسی عادت کرده‌ایم، ولی در هرکدام از آن مراحل پرالتهاب اطمینان خاطر داشتیم زیرا مصر همیشه در کنار ما بود؛ ولی به نظر می آید که اکنون باید خودمان را برای مرحله‌ای کاملا متفاوت آماده کنیم!

پربیننده ترین خبرها