گزينه سعودي‌ها براي نخست وزیری درلبنان معرفی شد

گزينه سعودي‌ها براي نخست وزیری درلبنان معرفی شد
جمعه 16 فروردين 1392 - 13:41

رايزني‌هاي پارلمان در لبنان امروز درپي معرفي "تمام سلام" به عنوان نامزد تصدي پست نخست وزيري دولت آينده لبنان از سوي گروه طرفدار غرب (14 مارس) در اين كشور آغاز مي شود؛ نامزدي كه از وي به عنوان گزينه سعوديها نام برده مي شود.

به گزارش روز جمعه پايگاه خبری شبكه العالم، مذاكرات روز گذشته با انتخاب تمام سلام براي تشكيل دولت آينده لبنان از سوي گروه 14 مارس پايان يافت این درحالی است که به عقیده تحلیلگران و کارشناسان لبنانی انتخاب تمام سلام با تصميم عربستان سعودي بود. سعد حريري رئيس جريان المستقبل كه هم پيمان سعوديها به شمار مي رود، تا آخرين لحظات با اين انتخاب مخالف بود، اما در نهايت وي را متقاعد كردند.
"هيام القصيفي" در مطلبي در سایت شبکه المنار لبنان به موضوع معرفي تمام سلام به عنوان نامزد نخست وزيري لبنان پرداخت و نوشت: آيا رياض اين مرد را برايت تصدي پست دولت انتقالي تا برگزاري انتخابات پارلماني آماده كرده بود؟
وی افزود: پيش روي رياض دو اسم قرار داشت؛ يكي "تمام سلام" و ديگري سرلشكر "اشرف ريفي". ريفي به چند دليل گزينه عربستان و حريري بود. از جمله اينکه قدرت امنيتي ريفي در كنترل اوضاع بويژه در شهرهاي طرابلس و صيدا، و مسأله ديگر هم وفاداری به گروه 14 مارس و خاندان حريري است. همچنين روابط خوب ريفي با دستگاهاي امنيتي عربي و غربي نظير دستگاه امنيتي سعودي از جمله اين دلايل بود.
ولی "تمام سلام" گزينه تمام قد و اصلی سعوديها است. حريري تا آخرين لحظات با اين گزينه موافق نبود اما عربستان درنهايت موضع خود را به كرسي نشاند و برهمين اساس، سعد حريري تمام سلام فرزند صائب سلام را بعد از ملاقات با امير بندر بن سلطان به حضور پذيرفت و وي نامزد اعضاي گروه 14 مارس براي تصدي پست نخست وزيري شد. سفير عربستان در بيروت از مقر اسقف هاي ماروني گرفته تا عين التينه (مقر نبيه بري رئيس پارلمان لبنان) را در نورديد تا تصميم رياض را به مراجع ذيربط اطلاع دهد.
همزمان وليد جنبلاط تمام سلام را پيش از موضعگيري گروه 8 مارس درباره وي، او را فقط به عنوان نامزد توافقي 14 مارس انتخاب كرد.
بنابراين كشور لبنان امروز وارد مرحله رايزني‌ها شد. موضع گروه 8 مارس بعد از ظهر امروز اعلام می‌شود چرا كه محافل اين گره نام نامزد خود را مشخص كرده اند و بعد از ظهر امروز روشن خواهد شد كه آيا سلام نامزدي توافقي خواهد بود یا نه.
ميشل عون نیز قرار بود موضع خود را ديشب اعلام كند، اما براي رايزني بيشتر بين همپيمانان، این موضوع را به امروز موكول كرد.
با وجود اينكه همگان از نقش رياض در انتخاب نخست وزير لبنان اطلاع دارند، محافل پارلماني در فراكسيون تغيير واصلاح براي اولين بار از دخالت مستقيم سعوديها در معرفي نخست وزير لبنان سخن گفتند.
منابع سياسي آگاه تأکید کرده‌اند، اکنون نگرانی‌ها در لبنان هنوز درباره مرحله مأمور کردن یک شخص برای تشکیل دولت است، چرا که اختلاف نظرها از ديروز درباره ساختار دولت حتي بين كساني كه تمام سلام را معرفي كرده‌اند، نمايان شده است به گونه اي كه جنبلاط خواهان تشكيل دولتي سياسي است اما سميرجعجع رئيس حزب نيروهاي لبناني خواهان تشكيل دولتي تكنوكرات شده، همچنین نگرانی‌هایی درباره عدم توافق درباره قانون انتخابات وجود دارد و این امر بدان معنا است كه نگراني‌ها درباره احتمال برگزار نشدن انتخابات پارلماني نه تنها در موعد مقرر بلكه در ماهها بعد از آن بازگشته است.

پربیننده ترین خبرها