رؤیای اردوغان برای ایجاد "ترکیه بزرگ"

رؤیای اردوغان برای ایجاد
دوشنبه 19 فروردين 1392 - 15:29

يك نويسنده و روزنامه نگار تركيه‌اي، فاش كرد كه نظام تركيه از طريق همكاري با القاعده و جبهه النصره و همدستي با رژیم صهیونیستی براي جنگ افروزي در منطقه، به دنبال روياي ایجاد "تركيۀ بزرگ" و قرار گرفتن در شمار 10 كشور بزرگ جهان است.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، "مصطفي يالچينر" در مقاله‌اي كه در روزنامه "افرنسل" نوشت: دولت تركيه با نخست وزیری اردوغان، به دنبال محقق ساختن رؤياي تركيۀ بزرگ است؛ طرحي كه نخست وزير سابق در تحقق آن ناكام ماند. بر اساس اين طرح، تركيه بايد در مدت چهار سالي كه پيش رو دارد، در 19 كشور آفريقايي مختلف سفارت باز كند و به همين منظور طرح پيشدستانۀ توسعه در مناطق محروم و دورافتاده را به عنوان بقاياي امپراتوري عثماني در دستور كار قرار داده است تا به اهداف خود دست يابد.
وي افزود: اين رؤيا، سبب شد كه دولت اردوغان برنامه ايمرالي را آغاز كند و مذاكرات با اوجالان را در همين چارچوب در دستور كار قرار دهد زيرا آن ها بر اين باورند كه همكاري ترك‌ها و كردها، زمينه تحقق اهداف تركيه را فراهم مي‌كند.
يالچينر تاكيد كرد كه موضع گيري‌هاي مبالغه آميز اردوغان در قبال صهيونيست‌ها در همين چارچوب صورت مي گيرد. در واقع اين گونه موضع گيري ها تنها يك بازي تاكتيكي براي قانع كردن ملت‌هاي اسلامي است چرا که ترکیه این کشورها را " به جا مانده از امپراتوري عثماني " می داند، و این کشورها از اهداف توسعه طلبانه آينده تركيه هستند.
اين نويسنده ترك با اشاره به حمايت آمريكا از دو طرح موسوم به "اسرائيل بزرگ " و " تركيه بزرگ " به شرط تسلیم بودن تركيه در برابر اوامر آمريكا، گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه، سياست هاي آمريكا براي منطقه را پذيرفت و آن را در دستور كار قرار داد زيرا "داود اوغلو" وزير خارجه تركيه معتقد است هيچ هدفي در منطقه خاورميانه بدون آمريكا قابل تحقق نخواهد بود.
"يالچينر" در پايان اين مقاله آورده است: دولت تركيه صهيونيسم را در آغوش كشيد و به سادگي خصومت خود را با صهیونیستها كنار گذاشت، و همدست اسرائيل شد تا جنگ افروزي در منطقه را بر اساس منافع آمريكا اجرا كند؛ تا بتواند به سهمي كه امپرياليسم براي تركيه در نظر مي گيرد دست يابد؛ ترکیه اكنون سعي دارد از طريق برنامه ايمرالي، كردها را نيز به اين برنامه ملحق كند تا بتواند دستاوردهاي بيشتري براي خود رقم بزند.
26

پربیننده ترین خبرها