برای سرکوب گروه های مسلح نزدیک به القاعده

ارتش فرانسه عملیات جدیدی در مالی انجام داد

ارتش فرانسه عملیات جدیدی در مالی انجام داد
سه شنبه 20 فروردين 1392 - 08:52

فرانسه عملیات بزرگی را برای پاکسازی جنگجویان در شمال کشور مالی آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات نظامی فرانسه با اعلام این خبر افزودند، حدود یک هزار سرباز در حال عملیات در دره‌ای هستند که تصور می‌شود یک پایگاه لجستیکی برای اسلامگرایان مسلح در نزدیک شهر مهم گائو باشد.
گفته می‌شود که این آخرین عملیات بزرگ تحت رهبری فرانسه پیش از شروع روند کاهش نیروهای این کشور از مالی است.
از زمان دخالت نظامی فرانسه در مالی در ماه ژانویه، بسیاری از اعضای گروه‌های مسلح تندروی اسلام‌گرا از شهرها و روستاهای شمالی این کشور بیرون رانده شده‌اند.
این عملیات که "گوستاو" نام دارد با هدف پاکسازی مناطق دور دست استان گائو از جنگجویانی که هنوز در این مناطق پنهان هستند و ممکن است بار دیگر به شهر حمله کنند، انجام می‌شود.
هر چند هزاران سرباز ارتش مالی به همراه ارتش‌ سایر کشورهای آفریقایی در این کشور حضور دارند و سرگرم نبرد با گروه‌های تندروی اسلام‌گرا وابسته به جریان القاعده هستند، اما به نظر می‌رسد این نیروها از نظر تجهیزات توانایی انجام چنین عملیاتی را نداشته باشند و از این‌رو، نظامیان فرانسوی در این دره اقدام خواهند کرد.
فرانسه هم اکنون چهار هزار سرباز در مالی دارد و قرار است که تا پایان سال فقط هزار نفر آنها در این کشور باقی خواهند ماند.
بر اساس شواهد و مدارک موجود کشور آفریقایی مالی دارای ذخایر بزرگ زیر زمینی به خصوص اورانیوم، فسفات، گاز و نفت است و از این‌روی برای پاریس و دیگر کشورهای اروپایی اهمیت دارد.
گفته می‌شود دولت قطر حامی مهم مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی القاعده در این کشور به شمار می‌رود و این مساله بر کسی پوشیده نیست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها