روایتی تازه از کودتای جنبلاط – بندر علیه نجیب میقاتی

روایتی تازه از کودتای جنبلاط – بندر علیه نجیب میقاتی
سه شنبه 20 فروردين 1392 - 10:25

در پانزدهم ماه فوريه، وليد جنبلاط (هواپيما) با هواپيماي شخصي نعمه طعمه، از اعضاي «جبهه مبارزه ملي» براي ديدار و گفتگو با بندر بن سلطان رئيس دستگاه اطلاعات و امنيت عربستان عازم رياض شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سقوط دولت نجیب میقاتی و روی کار آمدن سلام تمام در لبنان خود روایت جالبی از رفتارهای عجیب و غریب ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه این کشور دارد و نشان دهنده رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی وی است.
روزنامه السفیر لبنان در گزارشی مفصل به کودتای ولید جنبلاط و بندر بن سلطان پرداخته و آن را نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاسی وی دانسته است.
در این گزارش آمده است که جنبلاط در روز اول سفر خود با شماري از شاهزاده‌ها از جمله مقرن بن عبدالعزيز، معاون دوم نخست وزير عربستان، ديدار و گفتگو كرد و روز بعد نيز با با بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات این کشور ديدار كرد.
جنبلاط و بندر از هشت شب تا دو و نيم بامداد با يكديگر درباره تحولات سوريه، عراق، ايران، فلسطين، لبنان، اردن و مصر گفت‌وگو كردند. در آن ديدار بندر از جنبلاط خواست در جهت خواست سعد الحريري و عربستان عليه دولت نجيب ميقاتي نخست وزير مستعفي لبنان عمل كند.
جنبلاط در اين ديدار سیگنال مثبتی مبنی بر موافقت با این درخواست ارائه نداد، اما دريافت كه آغازي براي عادي‌سازي روابط بين او و عربستان سعودي است. وي در بيروت در پاسخ به سوالي در اين باره اعلام كرد: «در اين سفر درهايي باز شد كه حائز اهميت است.» که نشان دهنده پیوند مجدد او با خاندان سعودی در ریاض بود.
ابقاء اشرف ريفي رئیس سازمان اطلاعات لبنان – نزدیک به جریان 14مارس-  در سمت رئيس دستگاه امنيت داخلي خواست عربستان يا حتي خواست شخصي بندر از جنبلاط بود. با نزديك شدن زمان پايان دوره رياست ريفي جنبلاط از غازي العريضي، وائل ابوفاعور و علاء‌الدين ترو خواست براي ابقاء وي تلاش كنند و آنها نيز به ميقاتي گفتند در صورتي كه ريفي بركنار شود آنها نيز استعفا خواهند كرد.
بنابراين، ميقاتي با فشارهاي جنبلاط تصميم گيري كرد که ریفی را در سمت خود حفظ کند، مساله‌ای که با مخالفت شدید سران هشت مارس مواجه شد و آنها در برابر این درخواست میقاتی کوتاه نیامدند و از این‌رو میقاتی تصمیم به استعفا گرفت تا خود را از این بن‌بست رها کند.
واكنش‌ها صورت گرفته درستي ارزيابي‌هاي ميقاتي درخصوص گزينه‌اش براي استعفا را نمايان ساخت.
سعودي‌ها و سعد حريري از اين گام ميقاتي و اقدام جنبلاط ستايش كردند. ميشل سليمان بعد از سه روز از استعفاي ميقاتي در اجلاس دوحه شركت كرد. ميقاتي در 29 مارس به همراه خانواده‌اش به لندن رفت و وائل ابوفاعور به همراه تيمور جنبلاط و نعمه طعمه در يكم آوريل به رياض سفر كردند تا آخرین رایزنی‌ها را با سران این کشور به خصوص بندر بن سلطان در میان بگذارند.
در شهر دوحه، اعضاي تيم رياست جمهوري لبنان واكنشي را از كشورهاي عرب حوزه خليج فارس مشاهده كردند كه در حمايت دوباره از نجيب ميقاتي (براي تشكيل دولت جديد لبنان) نبود.
در لندن، ميقاتي احساس كرد كه برخي اطلاعات رسيده به وي قبل از ترك بيروت درباره اسامي تعدادي براي تشكيل دولت جديد لبنان بي‌جا هم نبوده است.
در رياض، ابوفاعور، تيمور جنبلاط را به امير بندر معرفي كرد و به وي گفت: اين فرزند دوم توست و مسئول سرپرستي‌اش خواهي بود. اين عبارت در گوش تيمور تداعي شد و چيزي را كه پدرش تقريبا دو سال ونيم پيش حدوداً با همين كلمات از سيدحسن نصرالله خواسته بود، به خاطرش آمد.
جنبلاط در وهله اول فكر كرد كه وضعيت بعد از استعفا همانند قبل از آن نيست اما سعودي‌ها تصميم خود را قطعي كردند مبني بر اينكه ميقاتي هرگز (به كاخ نخست وزيري) باز نخواهد گشت زيرا حريري نیز تصميم خود را گرفته بود و نسبت به ميقاتي كينه داشت و هرگز قبول نمی‌کرد كه وي بار ديگر به اين كاخ برگردد و سعودي‌ها روي پيشنهاد تمام سلام براي تصدي پست نخست وزيري اجماع نظر كردند.
ابوفاعور از رياض برگشت و شام خود را در كليمنصو (مقر وليد جنبلاط) صرف كرد و وي را از فضاي سفرش به عربستان آگاه نمود.
جنبلاط وارد فاز نهایی ماموريت خود شد و رایزنی‌ها را آغاز كرد و وائل ابوفاعور را به ديدار رئيس جمهور فرستاد كه سريعا استقبال كرد؛ هرچند كه تلاش كرد تا از اين وزير (ابوفاعور) حزب سوسياسيت ترقي‌خواه دروزي لبنان راز كينه ورزي سعد حريري نسبت به نجيب ميقاتي را – با وجود خدماتي كه به وي و گروه 14 مارس كرده است- بداند.
ماموريت ابوفاعور، نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان را نيز شامل شد و وي برايش تشريح كرد كه چگونه وليد جنبلاط راه را به روي احتمال نامزدي فردي از جريان المستقبل براي تصدي پست نخست وزيري مثل اشرف ريفي بسته است و در نتيجه ابراز اميدواري كرد كه وي (نبيه بري) ماموريت تمام سلام را تسهيل بخشد و به نبيه بري و حزب‌الله تعهد شفاهي شفافي داد مبني بر اينكه كه مشاركت حزب سوسياسيت ترقيخواه دروزي در هرگونه دولتي غير از دولت وحدت ملي (كه طبيعتاً جنبش امل و حزب الله و ساير هم پيمانان آنها حضور داشته باشند)، مشاركت نخواهد كرد و اگر هرگونه دولت ديگري تشكيل شود، از راي اعتماد نمايندگان حزب سوسياسيت برخوردار نخواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: ميقاتي سه شنبه شب دوم آوريل از لندن بازگشت و بعد از اينكه يقين پيدا كرد كه جنبلاط عليه وي كودتا كرده است، از پاسخ دادن به تماس‌هاي بسياري سرباز زد و براي كسي كه جنبلاط را مي‌شناسد، درك محاسباتش عجيب نيست زيرا كسي كه دوبار عليه سوريه همسايه كودتا كرد و عليه سعد حريري با تمام جايگاه طائفه‌اي و مالي و انتخاباتي و جايگاهش در نزد سعودي‌ها و سطح بين‌المللي كودتا كرد؛ آيا براي نجيب ميقاتي حسابي باز مي كند؟
همه دستاوردها نشان مي دهد كه لبناني ها دشواري زيادي در دستيابي به تفاهمي درباره دولت يا قانون انتخابات دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها