قشقاوی: با قدرت پیگر حقوق شهروندان خود هستیم

قشقاوی: با قدرت پیگر حقوق شهروندان خود هستیم
سه شنبه 20 فروردين 1392 - 13:26

در پی زیر گرفتن یک شهروند ایرانی توسط یک دیپلمات مست سعودی و متعاقب آن جان باختن دو زائر ایرانی در برخورد یک کامیون در جده عربستان، معاون معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم به ارائه توضیحاتی در این مورد پرداخت.

بر اساس این گزارش، حسن قشقاوی در این مصاحبه گفت: دو واقعه جدا از هم در دو مقطع زماني متفاوت ولي شبيه به هم، اما تلخ اتفاق افتاد. يك مورد، تصادفي بود كه ديپلمات عالي رتبه سفارت عربستان در تهران در نتيجه رانندگي نامتعادل و در حالت مستي در مسير شرق به غرب اتوبان ارتش در 24 اسفند مرتکب شد كه متاسفانه عدم تعادل راننده مست، منجر به فوت يكي از هموطنان عزيز ما شد.
وي با بیان اینکه ما از ساعات اوليه اين موضوع را بررسي كرديم؛ بويژه بخش تشريفات ما با هماهنگي حوزه راهنمايي و رانندگي و دستگاه‌هاي ذي‌ربط قضايي پيگير قضيه شدند؛ گفت: بدون ترديد پوشش ديپلماتيك نمي‌تواند مجوزي براي تضييع حقوق حقه شهروندان عزيز ايراني بشود؛ بويژه رانندگي غير متعادل و خلاف كه معمولاً در همه كشورها به طبع يك عمل مجرمانه تلقي مي‌شود.
قشقاوي تصريح كرد: اين فرايند در حال طي شدن است و اميدواريم به گونه اي عمل شود كه اسباب رضايت بازماندگان متوفي فراهم بشود و از حقوق تضييع شده اين عزيز درگذشته هموطن ما با قاطعيت وبا جديت دفاع بعمل بيايد.
معاون معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه تصریح کرد: حادثه دوم كه در ساعت سه و نيم عصر پنجشنبه گذشته در فرودگاه جده روي داد و متاسفانه با ورود تانكر خدمات آبرساني به بخش ترمينالي حادثه‌ای تلخ روی می‌دهد، در این مکان بيشتر بانوان زائر ايراني حضور داشتند. حالا اينكه اين امر در نتيجه نقص فني خود ماشين بوده است يا قصور راننده و يا حتي احتمالات ديگري كه در اين خصوص هست؛ همه اينها ما نمي‌خواهيم از قبل قضاوت كنيم بلكه، سركنسولگري ما در جده با همكاري طرف سعودي بدنبال اين هستند كه ابعاد قضيه روشن شود. اما نتيجه اين امر منجر به فوت دو تن از بانوان عمره گذار ايراني و همچنين مصدوم شدن چند نفر شد.
قشقاوي گفت: شب گذشته جنازه‌هاي دو هموطن زن ايراني به تهران منتقل شد ولي مجروحان و مصدومان درحال مداوا هستند و ترديدي نيست كه دولت عربستان در هر دو واقعه مسئوليت دارد. هم واقعه اول مطابق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و هم واقعه دوم كه مسئوليت جان و امنيت همه حجاج و عمره گذاران برعهده طرف سعودي هست.
وي افزود: ما اميدواريم كه از اين‌گونه وقايع تلخ اتفاق نيفتد و دولت عربستان مراقبت جدي‌تري در حفاظت از شهروندان خارجي از جمله شهروندان ايراني داشته باشد و به هر حال دستگاه ديپلماسي كشور وظيفه خود مي‌داند كه با قاطعيت و مطابق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي پيگير ماجرا بشود كه اين امر ادامه دارد و در حال حاضر ديپلمات خاطي در تهران حضور دارد و فرايند قضايي درحال طي شدن است؛ همانطوري كه ديروز دادستان محترم كل كشور در مصاحبه مطبوعاتي خود بيان كرد و فرجام هر دو واقعه تلخ اميدواريم منجر به اين شود كه با وجود تضييع حقوق صورت گرفته، حداقل بتوان در ادامه نسبت به حقوق بازماندگان اين عزيزان توجه شود و در واقع، با قاطعيت پيگير شده و به فرجام مناسبي برسد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها